Dempersystemer
Syklene i testen har godt utviklede dempesystemer. Fulldempede terrengsykler har eksistert i markedet i mer enn ti år, og det er i dag vanskelig å ikke anbefale fulldempere til syklister som ønsker å utfolde seg på sti. Det er verdt å merke seg at samtlige sykler er utstyrt med luftdempere for bakhjulsopphenget. Det gir gode justeringsmuligheter for ulike ryttere, og ikke minst lav vekt.
Fire av syklene er såkalte ”single pivot” konstruksjoner, der bakramma har ett konstant svingpunkt mot hovedtriangelet. Plasseringen av svingpunktet er avgjørende for hvordan opphenget oppfører seg. ”Single pivot”-rammer har en tendens til å være semi-aktive ved kjøring i midtre klinge foran, og i største klinge er de aktive. I minste klingen vil en slik konstruksjon stivne, og påvirkes kraftig av strekk i kjedet. Sykler med et slikt bakhjulsoppheng stivner også noe ved bremsing, noe som gir mindre følsomhet mot underlaget. Moderne bakdempere med stabiliseringsmekanismer har imidlertid reddet ”Single pivot”’ene, og har gitt disse en akseptabel funksjon.
De fire resterende syklene har flere svingpunkter mot hovedtriangelet, og faller henholdvis i ”four bar” og ”I-Drive” sjangerne. Specialized og Scott baserer seg på at bakhjulet sitter i et bakhjulsoppheng som fungerer som et parallellogram, altså det som i sykkelterminologien refereres til som ”four bar”. GT og Mongoose benytter varianter av GT’s patenterte I-Drive konstruksjon, der krankhus holdes i konstant avstand til bakhjulet gjennom vandringen. Disse fire syklene baserer seg i størst grad på at bakhjulsopphenget er uavhengig av tråkk og bremsing, og i mindre grad på moderne demperkonstruksjoner. Der disse er benyttet, er det for å gi en mer kontrollert bevegelse gjennom vandringen.
Gaflene på syklene spenner fra relativt enkle konstruksjoner til de mer raffinerte. Hovedforskjellen er at justeringsmulighetene i de fleste tilfellene er større på de dyrere modellene. På noen av gaflene kan man også justere slaglengden. Det gir en fordel i bratte klatringer, særlig når syklene har så mye vandring som de som er testet her.
Komponenter
Girsystemene er i dag av så høy kvalitet, at forskjellen mellom komponentgruppene heller går på holdbarhet og vekt, enn på funksjon. Til forskjell fra tidligere tester, er det imidlertid spennende å se at Shimano ikke lenger er enerådende på markedet. Sram har levert girsystemer – eller deler av girsystemer - på to av syklene, og dette fungerer meget godt.
De største forskjellene i komponenter finner vi i valg av bremser. Syklene i testen har bremser levert av Shimano, Avid, Magura og Hayes, og samtlige har fungert upåklagelig gjennom testen. Forskjellen ligger i kraften i bremsene. De største av rytterne i testen fant at Shimanos LX-modell har for lite kraft til kjøring i bratt terreng.
Testområde
Sykkeltesten 2005 er gjort i Sierra Nevada, i det sør-østlige Spania. Området byr på fantastiske stier, og spektakulære vyer. Perfekt for en ukes avbrekk fra slaps og is her hjemme. terrengsykkel.no fikk flott guiding og innkvartering av Nick, Simon og Emma i selskapet Freeridespain. Selskapet leverer ukesopplegg med guiding, overnatting og bespisning til en fornuftig pris. Det er ingenting som er så behagelig som å kunne hoppe i en varm dusj etter en sekstimerstur, og vite at sykkelen er ferdig vasket og kald øl står klart når du er ute av dusjen. Det er visst det som heter ferie.
Testryttere:
Konklusjon
Etter åtte dager på sykkel har det utpekt seg to klare favoritter for ren stikjøring. Scott Genius MC40 er en effektiv, rask og morsom all-rounder som egner seg både til Marathon-ritt og stikjøring i de norske skoger. Dette er en sykkel vi gjerne kjører igjen. For de som foretrekker utforkjøringer av litt røffere karakter er Cannondale Prophet 1000 en klar favoritt. Den spiser unna utforkjøringene som en lek, men den er ikke akkurat førstevalget når det går oppover på teknisk sti. GT ID-5 ville vært en klar testvinner i utforkjøringene, hadde det ikke vært for problemene vi hadde med bakhjulsopphenget.
Syklene vi testet
Her omtalene av alle syklene vi hadde med til Spania:
"Spania, sier du?"
Javisst! Vi har skrevet en reiseartikkel også.