Da Canyon dro i gang en mystisk reklamekampanje på nettet for en stund tilbake, lå det litt i kortene at det var en ny stisykkel på gang. Endurosykkelen Strive var nettopp relansert i nye farger, og reklamevideoen viste stisykling.
Som mange internettspekulanter antok, var det en ny Spectral Canyon viste fram da de inviterte til presselansering på Madeira. Spectral-plattformen har vært med noen år, og det var naturlig med en oppdatering. Den skotske endurosyklisten Joe Barnes har vært en av pådriverne for den nye plattformen, da ha ønsket seg en livlig og leken sykkel til stiene hjemme i Fort William.
Spectral har fått et helt nytt rammedesign. Forrige utgave av sykkelen hadde 140 millimeter vandring foran og bak, og kom i en EX-utgave som hadde 150 millimeter gaffel. I den nye serien med Spectral har alle syklene 140 millimeter vandring bak, og 150 foran. Dermed plasserer den seg under Strive på skalaen når det kommer til grovhet. Fortstatt er det 27,5-tommer hjul som gjelder, mer om det senere.
NORSKE FORHOLD: Canyon lanserte nye Spectral på Madeira. Været var vekslende.
Med utgangspunkt i den gamle sykkelen har rammen fått både nytt visuelt utseende, og endret demperoppheng. Den nye rammen har en lavere overrørshøyde for å øke mobiliteten og senke tyngdepunktet på sykkelen. Både tråkkeffektivitet og mobilitet under harde oppbremsinger skal ha blitt forbedret, i følge produsenten. Demperopphenget skal også ha fått bedre støtte i midtre del av vandringen, og mer progressivitet mot slutten av vandringen.
På geometri-fronten er nye Spectral i tråd med gjeldende trender. Kjedestagene er på lekne 430 millimeter, og en modell i large vil ha en rammelengde(reach) på 460 millimeter. Styrerørsvinkelen er på slake 66 grader, og setevinkelen 74,5 grader. Modellene i M, L og XL vil ha setepinner med 150 millimeter drop, mens XS og S vil ha 125 millimeter. Samtlige størrelser leveres med styrefremspring på 40 millimeter.
Canyon kunngjorde på lanseringen at selv om det var oppe for diskusjon hvilken hjulstørrelse sykkelen skulle ha, landet de til slutt på 27,5-tommer hjul og 2,6-tommer dekk. Begrunnelsen er at de ønsket at Spectral først og fremst skulle være leken, og tyskerne har derfor styrt bort fra både 29-tommer hjul og plussformatet.
Detaljer
Canyon er kjent for å ha øye for små detaljer, og nye Spectral er intet unntak. Karbon-rammene kommer med en innretning som hindrer styret fra å slå inn i overrøret ved eventuelt fall, slik vi har sett på flere modeller fra Canyon tidligere.
Både karbon og aluminiumsmodellene kommer med en pent integrert seteklemme som ligger skjult. Seteklemmen gjør at seterøret blir noe mer omfangsrikt enn hva som er vanlig, men fordelen er at det er et større område som gir trykk mot setepinnen enn hva en konvensjonell seteklemme gjør.
Vaierføringen på Spectral er også helt ny. På både karbon og aluminiumsmodeller er vaierføringen lagt under underrøret, i et plastdeksel. Dette skal både gjøre vedlikehold og reparasjoner bedre, samt beskytte mot slag fra steiner.
Bakakslingen har Canyon utviklet selv. Hendelen sitter innsunket i selve akslingen, og man trekker denne ut for å skru av bakhjulet.
STYRESTOPPER: Denne innretningen ved styrerøret skal hindre styret fra å slå i rammen om du skulle være uheldig på stien.
INTEGRERT: Klemmen til setepinnen er integrert i seterøret.
BORTE VEKK: Under denne plastbeskyttelsen ligger altså vaiere og slanger beskyttet.
Modellene:
Nye Spectral kommer i en rekke modeller, helt fra billige aluminiumsversjoner til toppmodeller i karbon.
CF 9.0 LTD:
CF 9.0 SL:
CF 9.0 PRO:
CF 8.0:
AL 7.0:
AL 6.0:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.