Har du fulgt med på sykkelmarkedet noen år, husker du kanskje den forrige Canyon Torque. Den kom med mellom 180-200 millimeter vandring, og var mer som en freeride/utforsykkel å regne. For et par år siden lanserte tyskerne utforsykkelen Sender, og dermed har vi ikke hørt noe nytt om Torque de siste årene. Men nå er det altså lansert en ny modell.
Bike park – shuttling – freeride, alle disse begrepene ble brukt da Canyon lanserte nye Torque på Madeira for kort tid tilbake. Og det er ikke mye som peker på at dette skal være en sykkel for lange turer i kupert terreng, her er nedoveregenskapene satt i høysetet. Utforlegenden Fabien Barel har vært sentral i utviklingen av sykkelen.
Demperopphenget er helt forandret fra den forrige utgaven. Canyon har tatt utgangspunkt i opphenget fra utforsykkelen Sender, og lagd en ramme med 175 millimeter vandring, bygd rundt en gaffel med 180 millimeter vandring. De samme konseptene som er brukt på Spectral for å gjøre at sykkelen skal tråkke bra, og være aktiv under oppbremsing nedover, er brukt også her. I likhet med Spectral skal også Torque ha god støtte i mellomregisteret i dempingen, og en progressiv oppbygning mot slutten av vandringen.
Stadig flere endurosykler har blitt grovere, i den forstand at de har fått mer vandring. På spørsmål fra Terrengsykkel om dette er en endurosykkel, var ikke Barel uten videre med på det. Torque er like mye tiltenkt parksykling á la Hafjell, eller mer shuttlebasert sykling.
Likevel har tyskerne satt seg som mål å gi tråkkegenskapene mye oppmerksomhet, slik at sykkelen kan la seg sykle til topps også. Barel understreket at fortsatt vil det være Strive som er den tiltenkte enduroritt-sykkelen fra Canyon, selv om Torque neppe vil gjøre seg bort i bratte, tekniske løyper.
INN FOR LANDING: Canyon Torque er lagd for grove stier. Terrengsykkel fikk prøvd sykkelen i varierte forhold på Madeira.
Geometrien er på den slakere siden av ting, med styrevinkel på 65,3 grader, rammelengde(reach) på 460 millimeter og en akselavstand på 1219 millimeter i størrelse large. Kjedestagene er på 425 millimeter, 5 millimeter kortere enn Sender.
I likhet med nye Spectral som nettopp ble lansert, får også Torque integrert vaierføring og beskyttelse på underrøret i form av et plastdeksel som kan demonteres. Rammen bruker også fullt forseglede kulelager rund baut, og Canyons egen hurtigkobling til bakhjulet.
SKJULT: Som på nye Spectral er vaiere og slanger gjemt under dette plastdekselet på underrøret på nye Torque.
EGNE KOMPONENTER: I forbindelse med lanseringen av Torque viste også Canyon fram sin egen komponentserie: G5. Styrer og styrefremspring laget av tyskerne selv vil være å finne på flere av syklene.
Også Torque kommer i flere modeller på flere prisnivå. Det er fire aluminiumsmodeller, hvorav én er damemodell, og tre modeller som har frontramme i karbon og bakramme i aluminium.
Torque CF 9.0 Pro
Torque CF 9.0
Torque CF 8.0
Torque AL 7.0
Torque WMN AL 6.0
Torque AL 6.0
Torque AL 5.0
Spesifikasjoner, Canyon Torque AL:
Spesifikasjoner, Canyon Torque CF:
Egne komponenter
I forbindelse med lanseringen av nye Torque og stisykkelen Spectral lanserte Canyon sin egen serie komponenter; G5.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.