Det har aldri vært bedre å være forbruker når det kommer til stisykler. Utviklingen har vært enorm de siste årene, og syklene blir stadig bedre. Det er likevel noen ting det er lurt å se etter når du skal kjøpe din første stisykkel, uansett om den er nye eller brukt.
KALDT: Kanskje er du ikke gira på å sykle på denne årstiden, men nå er det flere tilbud på stisykler. Vi gir deg tips til hva du bør se etter. Foto: Sjur Melsås.
Skal du kjøpe stisykkel, men usikker på hva du bør prioritere og se etter?
En terrengsykkel består av en hel haug med komponenter. Legg til at det finnes en haug med produsenter og forskjellige typer sykler, så kan det være vanskelig å orientere seg.
Om du først har bestemt deg for hvilken type sykkel du skal ha, er du et godt stykke på vei. Men hvilken modell av sykkelen skal du kjøpe, og hva er det verdt å bruke penger på?
Terrengsykkel har testet store mengder stisykler de siste årene.
Og uansett om du skal kjøpe brukt sykkel eller ha siste skrik, er det enkle selvfølgelig å bare gå etter testvinnerne, disse har som regel det meste på stell.
Samtidig er det heldigvis veldig sjelden vi tester sykler som er regelrett dårlige. Her finner du våre anbefalinger i kategoriene:
Med økte priser og inflasjon kan drømmesykkelen bli for dyr. Men du kan gjøre noen skikkelige kupp på brukt stisykkel på bruktmarkedet - her er våre anbefalinger.
Dette er viktig
Gode dempere
Terrengsykling handler om å jobbe både med og mot terrenget. Demperne på sykkelen har mye å si for hvor godt sykkelen jobber mot underlaget, i tillegg til deg selv.
Selv om man ikke på død og liv må kjøpe toppmodeller av sykler, så er det et faktum at mange rimelige sykler kommer med dempegafler som er helt adekvate, men som på sikt ikke er optimale.
Rimeligere dempere har som regel færre justeringsmuligheter, og vil i større grad slite med varmgang og dårligere funksjon når utforkjøringene blir lange. Både dempegafler og bakdempere er kostbare komponenter å bytte ut, derfor er det en stor fordel om sykkelen din har gode dempere i utgangspunktet.
Gode bremser
Selv om du sjelden kommer opp i voldsomt store hastigheter på sykkel i terrenget, er bremsene en av de viktigste komponentene på sykkelen din. Det er med bremsene du skal ta ned- og justere fart.
Rimeligere bremser kan både ha dårligere bremsekraft i utgangspunktet, men også i større grad få svekket bremsekraft i lengre utforkjøringer.
Dyrere bremser har gjerne både bedre varmefordeling slik at du får mindre problemer med varmgang og svekket bremsekraft, samt at de også i større grad lar deg justere bremsehendelen.
Gode bremser er bedre å dosere enn de mindre gode. Dette gjør det lettere å opprettholde kontroll og finne feste på glatt føre. Det er også lettere å mestre forhjuls-kjøring med presise bremser – noe som kan være nyttig når du må bremse for en sving, samtidig som du ønsker å sette opp bakhjulet for få sykkelen i en ny retning.
Senkepinne
Få produkter har revolusjonert moderne terrensykling mer enn senkepinnene, eller det som på engelsk slang kalles dropper-post.
En slik setepinne lar deg heve og senke setet kun ved hjelp av en bryter på styret, og gjør stisyklingen både tryggere og mer morsom.
Et bredt styre
Med et bredt styre mener vi ikke bredest mulig. Man må stille inn sykkelen riktig til egen kroppshøyde og kroppsbygning, men de aller fleste vil oppleve å få bedre kontroll med et bredere styre.
De aller fleste moderne stisykler har bredt styre, men om du kjøper en sykkel som er noen år gammel, kan dette være verdt å merke seg. Personlige preferanser spiller inn, men de fleste foretrekker et styre på mellom 74 og 80 centimeter på sykkelen.
Riktig størrelse
Det virker kanskje åpenbart, men det er likevel viktig å huske; kjøp riktig størrelse. En sykkel som er for stor vil oppleves treig og uhåndterlig i teknisk terreng. I den andre enden av skalaen vil en for liten sykkel føles kort, vinglete og utrygg.
Hva slags terrengsykler finnes egentlig? Hvilken stisykkel skal du velge til stiene du vil sykle på? Her tar vi deg gjennom sykkeltypene du bør vite om.
Dette er mindre viktig
Drivverk
Det har i mange år vært en slags feilslått oppfatning om at terrengsykler på død og liv må ha en viss type gir for å regnes som bra. Faktum er, at hva slags gir som står på sykkelen du kjøper, er mindre viktig enn punktene over.
De aller fleste gir gjør det de skal – skifte gir – helt tilfredsstillende. Forskjellene mellom billige og dyre gir ligger mye i vekt, og noe i presisjon. Men uansett hvor billig gir du har, så får du skiftet gir.
Dekk
Nå rynker du kanskje på nesen og tenker «ja men dekk er jo viktig?».
Ja, dekk er viktig.
Men dekk er også en forholdsvis enkel og rimelig komponent å bytte ut. Om ikke drømmesykkelen din kommer med helt optimale dekk for dine stier eller forholdene du sykler i, så er det ikke noe å henge seg opp i.
Ett sett med gode stidekk koster rundt 1000 kroner, så ta likevel med dette i totalvurderingen når du kjøper sykkel.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.