AVINOX og AMFLOW: Den kinesiske tech-giganten, som er mest kjent for å produsere droner og actionkameraer, lanserer nå eget elsykkelmerke og motor. Foto: DJI
Lesetid: 3 minutter
DJI kommer med egenprodusert drivenhet - Avinox
Teknologigiganten har nå satt beina på bakken med lanseringen av sin nye elsykkelmotor og et nytt sykkelmerke - Amflow. Terrengsykkel har enda ikke fått testet sykkelen, men brosjyren tilsier noen ganske så banebrytende tall.
Motoren skal i «boost mode» levere 1000 watt og 120 newtonmeter i en slank pakke på 19,2 kg.
DJI skal i første omgang selge Avinox-systemet med den nye elsykkelprodusenten sin Amflow.
– Vi opprettet Amflow som en egen merkevareenhet, sier kreativ direktør i DJI Europe, Ferdinand Wolf til Rob Rides EMTB.
Amflow ble startet som et eget separat selskap i 2023 og skal i følge DJI være en inkubator og elsykkelprodusent som blir drevet av DJIs nyeste teknologi.
Dette sier lovforslaget som kan innebære forbud mot elsykkel på sti i hele Norge: Her er den praktiske betydningen for oss stisyklister - og noen av argumentene for og mot.
Tech is great
Systemet er fullpakket med tech-godsaker som du kan forvente fra et selskap som DJI.
Sykkelen vil ha samme touchskjerm som blir brukt i Osmo actionkameraene, og vil være responsiv i regn, gjørme, og selv med hansker. Noe som egentlig burde være en selvfølge i 2024.
I tillegg vil sykkelen være utstyrt med GPS og gyrodatasensorer, som sender direkte til appen, og kan brukes som telemetri til DJIs actionkameraer.
Sensorene gir sikkerhetsfunksjoner som sporing og passordsbeskyttelse med bevegelsesalarm - med andre ord kan du droppe AirTagen.
Dette er noe terrengsykkel ser fram til å teste.
Se spesifikasjoner:
Amflow PL Carbon Pro
Dreiemoment: 105 Nm (120 Nm max)
Batteristørrelse: 800Wh/600Wh
Elmotor vekt 2.52 kg
Peak Power: 850W (1000W «Boost Mode»)
Styrevinkel: 64.5°
Seterørvinkel: 77°
Vandringsmengde f/b: 160/150 mm
Hjulstørrelse: 29 eller 27,5 mullet
Vekt: 19,2 kg
Vis mer
Fra propeller til pedaler
Hvis du ikke er interessert i kamera- eller droneverden vet du kanskje ikke hvem DJI er. DJI er et kinesisk selskap som produserer alt fra droner til foto og landbruk, og gimbal stabilisatorer.
I foto- og videoindustrien kan du sammenligne DJI med Apple. På samme måte som Apple dominerer markedet med iPhone, dominerer DJI med sine droner.
I følge Engadget er DJI's diversifisering med elsykler en delvis respons på ett mulig amerikansk forbud mot deres droner. Lanseringen markerer en strategisk dreining for selskapet i møte med økende politisk press i USA.
Dette forbudet, som kan bli en realitet gjennom «Countering CCP Drones Act», har ført til at DJI søker nye markeder for å sikre sin fremtid. Ved å tre inn i elsykkelmarkedet, håper DJI å muligens minimere effekten av restriksjonene og fortsette å tilby innovative produkter til kundene sine. Kilde: Engadget
Når regnet høljer ned og gjørma spruter, er det ingen grunn til å sette sykkelen til side. Den svenske enduromesteren Joline Johannson, deler sine beste tips for å få mest ut av de fuktige dagene.
De er eksperter på kompakte elektriske motorer, styreenheter og batterier i dronene sine, så på en annen side er det ingen overraskelse at de nå prøver seg på elsykkelmotorer.
Burde Boch, Brose, Shimano... være bekymret?
Når det kommer til kraft og vektforhold ser den ut til å kunne utkonkurrere de fleste i sin klasse. Motoren har en vekt på bare 2,5 kg, og med batteriet inkludert er totalvekten 5,4 kg.
På papiret har DJI muligens utklassert konkurrentene og laget en helt ny kategori elsykkel, som gjør grensen mellom store fullkrafts- og lettvektsmotorer enda mer uklar.
DJI er dog helt ferske i sykkelbransjen. Det er ikke klart hvordan de vil etablere ettermarkedstjenester sammenlignet med etablerte og etterprøvde produsenter som Bosch, Yamaha og Shimano, som allerede har godt utviklede systemer for reservedeler og garantier.
Disse selskapene har lang erfaring med å tilby omfattende service- og vedlikeholdsnettverk, samt pålitelige garantiprogrammer. I tillegg er både sykkelrammen og produsenten til DJI helt nye.
Tilgjengelighet i Norge og pris er foreløpig ukjent, men prisen estimeres å være et sted mellom 7,000 og 12,000 euro.
Er du mest glad i utforbakkene, og vil ta heis med sykkelen opp for å spare krefter? Her finner du en oversikt over heisbaserte sykkeltilbud i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.