Specialized kutter både vekt og vandring på sin helt nye Stumpjumper. Stumpjumper 2021 blir den første stisykkelen fra amerikanerne uten en 25 år gammel Specialized-kjepphest.
STUMPJUMPER 2021: Specialized har hatt Stumpjumper i katalogen siden 1981. 2021-modellen får superlett karbonramme og 130 og 140 mm vandring.
Lesetid: 4 minutter
Stumpjumper er basismodellen til Specialized. Den er stisykkelen som resten av terrengsykkelkolleksjonen har som holdepunkt og har i en eller annen form vært med i Specialized sin sykkelkatalog siden 1981, altså fyller modellnavnet 40 år i 2021.
Vanlig Stumpjumper kommer nå med 130 mm vandring bak og 140 mm vandring i gaffelen.
Karbonkonstruksjonen på den nye sykkelen er helt ny og har fått en god porsjon med Peter Denk-magi i oppskriften. Peter Denk er den tyske ingeniøren som har spesialisert seg på å barbere bort unødvendige gram fra karbonrammer, både til landeveissykling og terrengsykling. Han lagde Scotts første superlette Scale-rammer for 15 år siden, og var også hjernen bak Cannondales superlette Flash.
Denk er også en guru når det kommer til demperoppheng. På nye Stumpjumper har han hatt hendene sine borti både karbonmattene og bakhjulsopphenget.
Både oppheng og bakdemper er konstruert for å passe sammen og for å gi en progressiv utveksling og fjærrate.
Specialized og Denk har klart å trimme den nye Stumpjumper-ramma helt ned til 2240 gram inkludert bakdemper. Og dette er ikke en ribba ramme i størrelse small. Specialized opplyser at denne vekta er for en ramme i størrelse S-4 som tilsvarer large, og inkluderer demperbolter, underrørsbeskytter, kjedestagsbeskytter, setepinneklemme, lakk og bakaksling.
Den lave vekta er oppnådd både ved å endre fasongen på rammerørene, og ved å sørge for ramma ikke inneholder noen «late» karbonfibre. Altså her har hvert eneste fiber en strukturell rolle enten det er å stive opp eller stå i spenn. Det skal ikke gjemme seg noen ikke-arbeidende fiber i hjørner i rammekonstruksjonen.
I tillegg til karbonstrukturen og rørfasongen har Specialized også spart vekt ved å droppe en av sine lengstvarende kjepphester fra bakhjulsopphenget.
Nye Stumpjumper blir den første fulldempede stisykkelen fra Specialized siden 1992 som kommer uten horst link, altså et ledd bakerst på kjedestaget. Specialized har droppet dette leddet på de siste to generasjoner av rittsykkelen Epic, men har valgt å beholde det på EVO-versjonen av nye Stumpjumper.
I stedet for leddet på kjedestaget har Specialized konstruert setestagene på en slik måte at de flekser mer enn før. Selve demper-tunen skal også ha blitt endret for å passe det nye bakhjulsopphenget.
Vi har tidligere hyllet det lille leddet på kjedestaget for dets nærmeste magiske effekt på en fulldempers tråkkeffektivitet og flyt i terrenget, men Specialized hevder nå å ha oppnådd det samme uten leddet ved bakgiret. Å droppe dette leddet sparer ikke bare vekt, det gjør det også lettere å lage ramma sideveis stivere i dette området.
Akkurat som Stumpjumper EVO og Enduro fra i fjor har nye Stumpjumper fått modernisert geometri og Specialized sitt størrelsessystem basert på kjørestil mer enn kroppsstørrelse.
Størrelsene går fra S-1 til S-6 der S-3 tilsvarer medium. Ønsker du lenger og mer stabil sykkel går du for S-4, S-5 eller S-6. Ønsker du deg kortere og kvikkere sykkel går du nedover skalaen.
Så veldig annerledes enn vanlige størrelser er det strengt tatt ikke.
Nye Stumpjumper får så klart lengre ramme (475 mm i large), slakere styrevinkel (65 grader), brattere setevinkel (76 grader) og lavere overrør enn tidligere modeller.
Kjedestagene er tilpasset rammestørrelsen i tråd med det Specialized kaller Rider First-konstruksjon. På de fire minste størrelsene er kjedestagene 432 mm, mens størrelse 5 og 6 har kjedestag på 442 mm.
En vendbar innsats i demperfestet lar deg veksle mellom slak eller brattere geometri. I slak innstilling senker du kranken 7 mm og slaker opp styrevinkelen fra 65,5 til 65 grader.
Specialized har i tillegg utstyrt alle Stumpjumperne med gafler med korte 44 mm fremløp.
Den lavere vekten og den kortere vandringen til tross, Stumpjumper skal fortsatt kunne kjøres hardt i krevende terreng.
Stumpjumper 2021 kommer i seks modeller. Fire i karbon og to i aluminium. Alle karbonrammene har fått et forstørret SWAT-kammer for oppbevaring av reservedeler, snacks eller drikke.
Prisene blir som følger:
Stumpjumper S-WORKS 116 999 Kr
Stumpjumper PRO 88 999 Kr
Stumpjumper EXPERT 62 999 Kr
Stumpjumper COMP 47 999 Kr
Stumpjumper COMP ALU 35 999 Kr
Stumpjumper ALU 26 999 Kr
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.