Rocky Mountains ritt- og stifulldemper Element var i ferd med å bli bransjens eldste sykkelplattform. Nå kommer Rocky Mountains klassiske modell i ny moderne og mer kapabel form.
NY ELEMENT: Rocky Mountain revitaliserer Element med mer vandring og progressiv geometri.
Lesetid: 5 minutter
Nye Rocky Mountain Element er ikke bare en videreutvikling av rittfulldemperen Element, Rocky Mountain har valgt å slå sammen sykkelmodellene Element og Thunderbolt til en ny modell - nye Element.
Thunderbolt har vært en stisykkel med 27,5-tommers hjul. Element hadde i siste generasjon 29er hjul.
Nye Element får 29er-hjul, 130 mm vandring i front og 120 mm bak og flytter seg dermed fra rittsykkelkategorien og over i kategorien for kvikke stisykler.
Rocky Mountain Element passer nå rett inn i kategorien som på engelsk gjerne omtales som down country, altså kvikk stisykkel med gode utforegenskaper.
Modernisert geometri
De siste årenes utvikling på geometri på sykler med store 20er-hjul har gjort det mulig å kombinere relativt kort vandring med rå egenskaper i krevende utforkjøringer. Dette gjør det mulig å ha en sykkel som er kvikk og lettsyklet i klatringene, samtidig som den gir selvtillit og gøts nedover.
Og det er på geometrien at Rocky Mountain Element virkelig har trengt en oppdatering.
Nye Element er i høyeste grad flyttet inn i 2022 når det kommer til geometri og blir nå medlem av lang og slak-klubben, slik nesten alle andre nylanserte terrengsykkelmodeller er, enten de hører hjemme i ritt-, sti- eller enduro-kategorien.
Styrevinkel på slake 65,5 grader i midterste av de tre geometrinivåene sykkelen kan justeres i, er ørlite grann slakere enn Scotts helt nye Spark med tilsvarende vandring. Vinkelen matcher grovere stisykler som f.eks Yeti SB130 som har 150 mm vandring i front.
I størrelse large er reach-målet oppgitt til 480 mm i midterste geometri-nivå. Dette gjør at nye Element er blant de lengste syklene i den revitaliserte kategorien for kvikke stisykler med ganske kort vandring.
Reach-målet er også likt Yeti SB130, men 10 mm lengre enn nye Scott Spark i tilsvarende størrelse.
Santa Cruz Tallboy 4 med tilsvarende vandring som nye Element er også 10 mm kortere og 0,3 grader brattere i styrevinkelen enn Element.
I tillegg til slake styrevinkler og lange frontrammer har de siste års sti- og terrengsykler blitt brattere i seterørsvinkelen. Rocky Mountain var blant pionerene når det kom til å gi stisykler bratte setevinkler. Stisyklene Instinct og Altitude hadde bratte setevinkler lenge før dette ble den nye normalen. Også her har nye Rocky Mountain Element fått en real justering. Setevinkelen er nå oppgitt til 76,5 grader i midtre geometrinivå.
Kjedestagslengden er oppgitt til korte 435 mm - noe som bør gi lekne egenskaper og god popp. Rammehøyden - det som omtales som stack på engelsk - er lav. I størrelse large er den oppgitt til 587 mm. Dette gir gode muligheter til å få styret lavt, for dem som ønsker det, samtidig som dem som ønsker høyere styre kan justere det inn med avstandsringer og oppoverbøy på selve styret.
Geometri-justeringene vil være med på å gjøre Rocky Mountain Element til en vesentlig mer kapabel sykkel i krevende nedoverbakker enn forrige generasjon. Moderne geometri med slak front, lang ramme og bratt setevinkel har også vist seg å gjøre underverker for klatreegenskaper og generell fremkommelighet for fulldempere med aktive bakhjulsoppheng.
Med 120 mm vandring bak har ikke nye Element heller noe mer vandring enn Scotts nye Spark RC, altså rittversjonen, som er en rittsykkel laget for å vinne flest mulig verdenscupritt.
Rocky Mountain sier da også at nye Element er laget for og brukes i krevende terrengsykkelritt som deres egne hjemlige BC Bikerace - regnet som verdens mest teknisk krevende etapperitt i terrenget.
Bakhjulsopphenget
Rocky Mountain viderefører sitt kjente oppheng med det de kaller Smoothlink på kjedestaget. Dette er en variant av den velkjente Horst-Link-konstruksjonen som har en av sykkelbransjens aller mest populære løsninger siden begynnelsen av nittitallet.
Rocky Mountain har tilpasset opphenget og bakdemperen til de forskjellige størrelsene slik at fjærrate og utveksling skal gi like egenskaper for alle størrelsene og de forskjellige ryttervektene man antar vil bruke hver størrelse.
I tillegg får alle syklene såkalt Ride4-justering i selve vippearmen. Denne lar deg justere geometrien på sykkelen i fire nivåer - hvorav tre av dem byr på tydelige forskjeller i sykkelens vinkler og krankhøyde.
Karbonrammene er laget med Rocky Mountains Smooth Wall-karbon, noe som er Rocky Mountains måte å si at de har nerdet på detaljene når det kommer til karbontykkelse og mengden
Oppsummert om Rocky Mountain Element 2022
Vandring: 130 mm foran og 120 mm bak
Hjulstørrelse: 29 tommer på S-XL, 27,5 på XS
Styrevinkel på 65,5 grader
Rammelengde på 480 mm i størrelse large
Shimano 1x12 drivverk med 10-51-kassetter
Fox-gafler på alle karbon-modellene
Rammevekt på karbonrammen oppgitt til 2177
Plass til 2,6-tommers dekk
Smooth-link bakhjulsoppheng
Ride4 geometrijustering
Både karbon og alu-rammer tilgjengelig
Rocky Mountain Element vil komme i sju forskjellige utstyrsnivåer, alle konkurransedyktig priset fra importøren VPG på Oppdal.
Tre alu-varianter:
Element Alloy 10 til 26 000 kroner
Element Alloy 30 til 30 000 kroner
Element Alloy 50 til 37 000 kroner
Fire karbon-varianter:
Element carbon 30 til 38 000 kroner
Element carbon 50 til 46 000 kroner
Element carbon 70 til 62 000 kroner
Element carbon 90 til 85 000 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.