For verdens beste endurosyklister er det en jobb å sykle rolig opp bakker for å dundre ned så fort som mulig. Arbeidsverktøyene deres bærer preg av bruk. Her er et lite utvalg sykler.
SPESIELT: Ann Caroline Chausson har trøkk i pedalene, men vet at det er greit å komme til toppen så billig som mulig. Giringen mellom krankdrevene foregår med hendene, og ikke i fart.
Damien Oton ønsket seg en uhøytidelig sesongåpning før Enduro World Series sparkes i gang i New Zealand den siste helgen i mars. Den lille franskmannen kommer fra Perpignan, en liten by rett på nordsiden av grensen mellom spansk Katalonia og Frankrike. En by kanskje mest kjent i sykkel-Norge som hjembyen til Thor Hushovd og Mats Kaggestad de første årene de syklet sammen i Credit Agricole-laget.
Damien Oton ønsket seg alt annet enn et landeveisritt og tok kontakt med den lille enduro-klubben i Maçanet de Cabrenys og ba dem om å arrangere en enduro-helg. Maçanet de Cabrenys har tidligere avholdt spanske cup-ritt i enduro, til tross for at klubben kun har mindre en et titall ivrige medlemmer.
For å gjennomføre endurorittet ble døtre, mødre, brødre og kompiser trommet sammen. Og det hele var forlokkende nok til at flere av verdens aller beste endurosyklister tok turen. I tillegg dukket et tredvetalls lokale enduroentusiaster fra begge sider av landegrensen opp for en uhøytidelig helg sammen med verdens beste.
Oton var på hjemmebane, men det gjorde det likevel ikke til lett match for Devinci-syklisten.
Her er noen av syklene og syklistene fra helgen.
LEGENDARISK: Anne Caroline Chausson er glad i sin nye Ibis HD3, men skulle gjerne hatt mer vandring bak. Hun er forøvrig vesentlig blidere enn hun ser ut her.
– Det er min første konkurranse på denne sykkelen, så det er litt spennende, men jeg har syklet på en ganske lik prototype siden i fjor sommer, sier damen med 10 VM-gull i utfor, OL-gull i BMX og flere EWS-seiere på merittlisten. Hun og sykkelen har tatt turen til den bittelille bygda Maçanet de Cabrenys helt i nord-hjørnet av Katalonia for å komme endurosesongen i møte.
– Ibis HD var også en god sykkel, men HDR med 650B-hjul var jeg ikke helt fornøyd med. Den var ikke designet rundt de store hjulene. Den nye Ibis Mojo HD3 er en helt ny sykkel, men noen ganger kunne jeg ønsket meg mer vandring bak. 150 millimeter er litt lite i noen av de mest krevende løypene, sier den rutinerte jenta fra Frankrike.
Sykkelen hennes er satt opp med BOS-dempere foran og bak, XX1-drivverk med en helt unik dobbelkrank-løsning. Mavic-hjul og dekk, og en Rock Shox Reverb-pinne med intern varierføring.
JOYSTICK: Karbonstyre og Formula RQ-racing-bremser holder Chausson under kontrol. OL-ringene er vel fortjent for den Olympiske BMX-mesteren.
DOBBEL: Chausson har et eget krabbegir for lange og bratte klatringer til start på enduro-etappene. Hun girer kjedet ned med hånda, eller hælen på skoen.
KRABBEMODUS: Den lille kjedeføreren fra Bionicon hjelper å holde kjedet stramt med kjedet på minsteklinga.
KORT STEM: Joystick sørger også for styreframspringet på ACs sykkel. 45 mm langt.
JOVIAL STEMNING: Bryan Regnier, Theo Galy, Jerome Clementz, Corantine Macinot, Damien Oton og AC Chausson søker ly for vinden som nådde storm i kastene.
HOFTESKUDD: Damien Oton inviterte konkurrenten hjem til sin egen skog for å få en gjennomkjøring før sesongstart. Han endte opp med å vinne konkurransen. Uten at noen brydde seg så mye om det, akkurat denne gangen.
SPARTAN(SK): Devinci-sykkelen til Oton er rimelig standard vare.
Damien Oton sykler sammen med Theo Galy på det franske enduro-laget til Devinci. Sykkelen hans har Easton-hjul, Schwalbe-dekk, Supergravity bak og Snakeskin foran, XX1-drivverk og Avid-bremser. Rock Shox Pike-gaffel og Truvativ styre og stem. Truvativ-styret er konkurrenten Jerome Clementz-signatur-styre, noe som kanskje svir litegrann, dog ikke nok til at Oton legger noe skjul på det. 27-år gamle Oton har sin bakgrunn fra motorsykkel-enduro og har kun syklet enduro siden 2009. Han er allerede nå en av favorittene til å kjempe om pallplasseringer i den kommende World Series.
GODT GREP: Oton sverger til Prologo-sete med karbonskinner og gummikopper for godt grep.
STOR SPLITT: Bremsehendlene til Oton står nærmest vannrett. Girspakene peker til gjengjeld nesten rett ned.
Videosnutter fra løypene kommer snarlig her på Terrengsykkel.no
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.