Canyons nye Strive er laget for konkurransesykling
Canyons nye Strive er laget for å være en ren enduro-racer. Sykkelen beholder den spesielle ShapeShifter-funksjonen, men ofrer stisykkelegenskaper på konkurransesyklingens trone.
Canyon Strive er konkurransesykkelen til Canyons enduro-lag. Helt siden utforlegenden Fabien Barel kom tilbake etter en alvorlig ryggskade og vant EWS-finalen i Finale Ligure i 2013 har den spesielle Strive vært førsteredskap for lagets toppsyklister.
Endurostjerner som Ines Thoma, Dimitri Tordo, Justin Leov, Joe Barnes, Fabien Barel og fjorårets sammenlagtvinner Jack Moir har alle hatt Strive som arbeidsredskap.
Nå lanserer Canyon sin tredje generasjon Strive med ShapeShifter. Den nye sykkelen er vesentlig mer ekstrem og kompromissløs enn tidligere varianter.
Neuron, Spectral 125, Spectral og Torque er nå merkets stisykler med store hjul. Strive trenger ikke lenger å appellere til den gjengse stisyklist i tillegg til den ambisiøse endurosyklist. Dette har gjort at Canyon har dratt Strive i samme retning som moderne enduroritt - mer likt utforsykling, men med mindre øving i løypa, mindre beskyttelse på kroppen og en vesentlig lenger helikoptertur til legevakta hvis uhellet skulle være ute.
Hva er nytt?
Nye Strive er laget for maks fart i utforkjøringene. Den skal hjelpe lagets proffer å kutte tideler og sekunder der det går an, samt fungere som redskap for alle oss andre med lyst til å sykle fortest mulig på grove stier, gjerne med startnummer.
Geometrien og mengden vandring er de viktigste endringene i forhold til forrige generasjon Strive. Rammen er også konstruert for å tåle hardere belastning.
Forrige generasjon Strive hadde 160 mm vandring i front og 150 mm vandring bak. Den hadde relativt bratt styrerørsvinkel på 66 grader i nedovermodus. Der forrige generasjon var konservativ i vinklene ser vi nå at Canyon fortsetter å pushe på med slakere styrerørsvinkler enn de fleste konkurrentene. Dette har vi allerede sett på Spectral og Spectral 125.
Nye Strive kommer med 170 mm vandring foran og 160 mm bak i utforinnstilling. I klatremodus får den 140 mm vandring bak.
Geometrien er nå utformet rundt en så slak styrerørsvinkel som 63 grader. Dette er paret med en spesielt bratt seterørsvinkel - i hvert fall i sykkelens klatremodus - på hele 78 grader.
Den slake styrerørsvinkelen plasserer Canyon Strive helt i den slakeste enden av skalaen sammenlignet med konkurrentenes sykler.
Specialized Enduro har vært blant markedets slakeste endurosykler frem til nå. Den har 63,9 graders styrerørsvinkel.
Også reach-målet, altså rammelengden målt vannrett fra krank senter til senter av toppen på styrerøret, er rekordlangt.
I størrelse large har Canyon forlenget Strive med 35 mm i forhold til forrige generasjon. Reach-målet på nye Strive er på hele 505 mm - 18 mm lengre enn tilsvarende størrelse på Specialized Enduro og 25 mm lengre enn tilsvarende størrelse på Yeti SB165 - en annen ganske så progressiv sykkel.
Canyon har også bygget inn en mulighet til å justere reach-lengden med 10 mm ved hjelp av foringer rundt styrelageret. Justeringsforingen kan enten plassere gaffelens kronerør 5 mm foran styrerørets senter eller 5 bak. Sykkelen kan også settes opp med en nøytral, sentrert foring.
I tillegg til geometri- og vandringsendringene har også selve karbonkonstruksjonen for rammen blitt endret. Den nye Strive-rammen skal være vesentlig mer robust og solid enn forgjengeren, og også stivere. Vekten er økt med 300 gram i forhold til forgjengeren, noe som også skyldes den forlengede rammen. Stivheten skal i følge Canyon være økt med hele 25 prosent.
Rammevekten er likevel så lav som 2700 gram inkludert ShapeShifteren, kun 100 gram mer enn en rammen på Spectral.
Kjedestagslengden på Strive er beholdt på korte 435 mm, selv med den økte vandringen bak.
En annen ting som er beholdt uendret er også selve ShapeShifter-funksjonen.
Hva er Canyons ShapeShifter?
Canyons unike ShapeShifter-teknologi ble utviklet i samarbeid med den tidligere utforverdensmesteren og enduro world series-vinnende Fabien Barel. Barel kom til Canyon i 2013. Franskmannen var ikke bare tiltenkt en rolle som merkets nye endurostjerne, Canyon ønsket også å brukes hans ingeniørutdannelse og unike produktutviklings- og testeegenskaper. Barel utviklet ShapeShifter-løsningen for Canyons første Strive, som ble lansert i 2014.
ShapeShifter gjør det mulig å endre sykkelens vandringsmengde og geometri i fart. Den består av en liten luftfjær som kan komprimeres og forlenges ved å trykke på en knapp på styret. Med luftfjæren komprimert får sykkelen full vandring, lav krank og slak geometri - Shred Mode.
Med ShapeShifter-luftfjæren i full lengde endres bakdemperens vinkel og utveksling slik at vandringen kuttes til 140 mm og vinklene på sykkelen blir brattere - Climb Mode. Kranken heves med 1,5 mm samtidig som styrerørsvinkelen blir 1,5 grader brattere. Denne funksjonen gjør det ikke bare enklere å tråkke til toppen av en enduroetappe, den gjør også at du kan få mer kraft i tråkkene hvis en enduroetappe går over en slette eller opp en kort kneik.
Vekslingen mellom ShapeShifterens to innstillinger skjer ved å trykke på en knapp på styret og ved å flytte kroppsvekten lett bakover for å gå fra klatre- til utformodus, eller lett fremover for å gå fra utfor- til klatremodus.
ShapeShifteren har tidligere gjort Strive mer anvendelig som allsidig stisykkel i småkupert terreng. Dette er i følge Canyon ikke motivasjonen for å beholde funksjonen på den nye modellen. Nå er det å få endurosyklistene lettest mulig til topps på etapper og raskest gjennom tråkkepartier som er fokus.
Demperopphenget er som tidligere fra Canyon et oppheng med Horst Link på kjedestaget og såkalt Triple Phase utveksling og fjærrate i oppsettet. Mengden anti-squat, som stiver opp dempingen under tråkking er økt, spesielt med ShapeShifteren i Climb Mode.
Andre nye funksjoner som er verdt å nevne er skumisolerte, lyddempede rør gjennom rammen for bremseslanger og girvaiere. SRAMs universelle girøre er også på plass, noe vi er blitt vant med på nye sykler det siste året.
Nye Canyon Strive er kun tilgjengelig på Canyons aller høyeste nivå - CFR - Canyon Factory Racing. Kun to modeller vil bli tilgjengelig i første omgang, begge med Canyons dyreste karbonoppsett.
Strive CFR Underdog kommer med Fox 38 Performance Elite-gaffel og tilhørende X2 Performance bakdemper. Drivverket er Shimano XT. Hjulene er DT Swiss EX511 skodd med Maxxis Assegai og Maxxis DHR Maxxgrip EXO+-dekk i 2,5 tommers dimensjon.
Vekten er oppgitt til 16,04 kilo.
Pris i norske kroner er satt til 53 199 kroner
Toppmodellen Strive CFR har Fox 38 Factory-gaffel, X2 Factory bakdemper, XTR-drivverk med Race Face Next karbonkrank og hjul oppgradert med DT 350-nav.
Vekten er oppgitt til 15,84 kilo
Prisen er satt til 6 69 99 kroner - Nice!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.