NY ENDUROSYKKEL: Altitude er Rocky Mountains nye tilbud til enduro- og stisyklister. Foto: Rocky Mountain
Lesetid: 3 minutter
«En sykkel både for endurorittene og den vanlige stituren.»
Det er mange produsenter streber som etter å gi stisyklistene i pose og sekk for tiden, og Rocky Mountains nyeste tilbud er en sykkel med kjent navn, men nye egenskaper.
Altitude har vært med i en årrekke, men når den nå relanseres, er det to plattformer som har smeltet sammen.
Her er alt du trenger å vite om nye Rocky Mountain Altitude:
Syklene Altitude og Instinct BC-edition har vært populære valg for endurosyklister fra Rocky Mountain. For å gjøre det noe enklere, slås disse to nå sammen til én modell – Altitude.
Nye Altitude har 170 millimeter vandring foran, 160 millimeter bak. De aller fleste endurosyklene vi har testet den senere tiden har omtrent samme vandringsmengde, og Rocky Mountain selv sier dette skal være deres endurosykkel, som Enduro World Series-laget blant annet skal sykle på. Selv om det er i nærheten av samme vandringsmengde som modellen Slayer som Rocky Mountain lanserte for ikke lenge siden, skal dette være en ganske annen sykkel.
Nye detaljer og geometri
Selv om navnet er kjent, er det aller meste nytt på Altitude. Selv om rammen visuelt sett bærer likhet til tidligere modeller, er det både ny geometri og nye detaljer.
«Alle» sykler blir lengre og slakere, og den nye Altituden har følgende nøkkelmål for størrelse Large (i nøytral posisjon):
Rammelengde(reach): 480 mm
Rammehøyde(stack: 634 mm
Akselavstand: 1249 mm
Styrevinkel: 65 grader
Setevinkel: 76 grader
Kjedestagslengde: 437/448 mm
Rocky Mountains Ride-9 system kjenner vi igjen fra tidligere tester, men for de uinnvidde så er dette et grep Rocky Mountain har gjort med dempereopphenget. Ved å snu på en metallbit i demperinnfestingen til forskjellige posisjoner, kan du endre både geometri og fjærrate på sykkelen.
Et nytt tilskudd som Rocky Mountain har innført, er også justerbare kjedestag. Ved å snu på en metallbit i enden av kjedestagene, kan du øke kjedestagslengden med 10 millimeter. Lignende patent har vi blant annet sett på Santa Cruz Tallboy.
Dette gjøres med en 8 millimeter unbrakonøkkel, og er ikke spesielt vanskelig. I lang innstilling er sykkelen kompatibel med SRAMs universelle girøre.
Ellers ser vi også ryddig intern vaierføring, og rammebeskyttelse på strategiske steder.
De to foregående modellene som har blitt slått sammen, kom med hver sin hjulstørrelse. Altitude kom med 27,5 tommer hjul, og Instinct BC med 29-tommer hjul. Rocky Mountain gjør nå som flere andre, og innfører 27,5 tommer hjul på de minste størrelsene, 29 på de største, og et overlapp i midten.
Rocky Mountain har også gått til skrittet med å gjøre individuelle tilpasninger til hver sykkelstørrelse. Det de kaller «size specific tune» går ut på at fjærraten på bakdemperen og rammedesignet vil være forskjellig på en størrelse small og en extra large.
Vekten for sykkelen er oppgitt til følgende fra produsenten ( størrelse medium med 29-tommer hjul):
- Ramme(størrelse large) & Fox X2 bakdemper: 3.4 kilo
- Altitude Carbon 90 Rally Edition: 14.6 kilo
- Altitude Carbon 70: 14.5 kilo
- Altitude Alloy 70: 16.1 kilo
Coil og Rally-versjoner
Det er ikke uvanlig at noen modeller kommer med spesialversjoner, og Rocky Mountain har laget en utgave av Altitude som har fjærdempere i stedet for luftdempere foran og bak, som har tilnavnet «coil». Denne ligger utstyrsmessig på samme nivå som Carbon 70-modellen som vi har testet.
Det vil også komme en Team-versjon av sykkelen, som heter Carbon 90 Rally Edition. Denne vil være nær sagt identisk utstyrt som det Rocky Mountains Enduro World Series-lag med syklister som Jesse Melamed og flere bruker.
Rally-versjonen får i motsetning til den andre toppmodellen Carbon 99 med SRAM-pakke, Shimano-utstyr. Både Carbon 99 og Carbon 90 Rally Edition vil også se Fox sin nye enduro-gaffel Float 38, mens de øvrige er utstyrt med Float 36.
Modeller/priser
Den nye Altitude-sykkelen kommer i en rekke forskjellige utgaver, helt fra forholdsvis rimelige modeller med aluminiumsramme, til dyre karbon-versjoner.
Altitude Alloy 30 - 36 000 kroner:
Altitude Alloy 50 - 41 000 kroner:
Altitude Alloy 70 - 53 000 kroner:
Altitude Carbon 50 - 54 000 kroner:
Altitude Carbon 70 - 69 000 kroner:
Altitude Carbon 70 Carbon Coil - 71 000 kroner:
Altitude Carbon 90 Rally Edition - 89 000 kroner:
Altitude Carbon 99 - 108 000 kroner:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.