RACING-GRØNN: Ibis HD6 kommer i flere lekre farger - sånn som denne. Men det er ikke bare fargene som imponerer. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Ibis HD6
Pris: 82 900 kroner
Vekt: 15,9 kilo, uten pedaler (str 3, veid av oss)
Vandring f/b: 180mm/165mm
Hjulstørrelse: 29/27,5”
Størrelse testet: 3
Størrelse/vekt tester: 178cm/75kg
Til nå er det primært modellen Ripmo som har blitt brukt av syklistene i enduroverdenscupen som blant annet Zakarias Blom Johansen.
Men nylig slapp Ibis sin HD6.
Så hva slags endurobeist er dette, egentlig? Sykkelen skal i følge Ibis selv være en slags blanding av en Ripmo og HD.
I praksis betyr denne sammenslåingen at sykkelern får mullet-oppsett, med 29-tommer hjul foran, og 27,5 tommer hjul bak.
Vandringen foran er på 180 millimeter, og rammen gir deg 165 millimeter. Mer enn nok til å hanskes med alskens krevende utforstier og enduroløyper, med andre ord.
5 størrelser i stedet for 4
Sykkelen kommer i totalt fem størrelser - opp fra fire størrelser - noe som skal gi syklister nok alternativer til å finne den perfekte størrelsen for seg selv, i følge Ibis. Størrelsen er angitt med tall, heller enn tradisjonelle størrelsesbeskrivelser.
Testrytteren på 178 centimeter fant seg vel til rette på en størrelse 3.
Ibis HD6 fikk kjørt seg på stier i Oslomarka på fine høstdager i 2023.
Ibis HD6 vil ned. Helst ned.
Det er ikke noe vits i å kaste bort tid i motbakkene med denne sykkelen, så vi tok den med rett ut i bratta.
Slitsomt all den tid man må tråkke til toppen selv, men ikke så ille som man skulle tro. Men mer om det litt senere.
For dette er ikke en sykkel som er laget for lav fart.
Alt handler om balanse - prioriterer man én egenskap vil det nødvendigvis gå ut over noe annet. Det er kanskje ikke de skarpeste svingene denne sykkelen briljerer i, men mer det terrenget hvor du dundrer gjennom stein- og rotpartier, og er helt avhengig av å holde stødig kurs.
Har du prøvd sykler som f.eks Ripmo AF fra samme produsent, vil du bare oppleve at dette er mer av den - på steroider.
Sykler du steder hvor det meste av syklingen foregår i bratte fjellsider, som typ Ringebu, Bergen, flere steder i Hallingdal eller steder med heisbasert sykling for den del, bør denne sykkelen stå rimelig høyt på lista di.
Undertegnede er en habil stisyklist, men kommer aldri til å imponere noen med å toppe resultatlistene i enduro.
Og ikke på noe tidspunkt følte jeg at jeg presset grensene til hva denne sykkelen tåler av bratt, raskt og rufsete terreng.
DW-link slutter ikke å imponere
Greit, dette er ikke en sykkel som er laget for å briljere i klatringene.
Og mega-grove dekk med tjukk utfor-casing hjelper ikke nevneverdig på akkurat dét.
Men gudbedre, hvor den tråkker likevel.
Vi har tidligere lovpris DW-link-opphenget på syklene fra Ibis både på Ripmo AF og Ripley, og denne sykkelen er ikke noe unntak.
Denne sykkelen er tiltenkt å være en enduro racing-sykkel, og selv om det primært er nedover sekundene skal tas i enduro, vil det også være avgjørende å kunne sprinte godt på flatene og i korte motbakker.
Her er demperopphenget på denne sykkelen i en særklasse.
IKKE VERST: Til «budsjettkrank» å være, ser SRAM-kranken ganske så pen ut. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
VAIERFRITT: GX-gruppa med Transmission-teknologi er langt billigere enn de dyrere XO og XX-alternativene fra SRAM. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
EKSTRAUTSTYR: Denne skjermen var montert til vår test - ikke dumt på våte høstdager. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Trådløst for the win?
AXS-Transmission-drivverket har vi også skrytt opp i skyene - vårt testeksemplar kommer utstyrt med den rimeligste utgaven av denne gruppa, nemlig GX.
Visuelt ser det like ryddig og strøkent ut som de dyrere gruppene, men noe høyere vekt må du regne med.
Men på den ellers så strøkne sykkelen bidrar det trådløse drivverket til to ting; visuell stramhet det er lett å bli glad i, og mekanisk presisjon man kan begjære med hele sitt hjerte.
I praksis er forskjellene i funksjon opp mot de dyrere gruppene helt minimale. Du får den samme, ergonomisk deilige skifteren, som du kan programmere etter eget ønske og forgodtbefinnende i appen til SRAM.
Og skiftingen? Nesten lydløs, og kontant.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Fox Float X2 Factory
Gaffel: Fox Float 38 Factory
Styre/Stem: Ibis Hifi 800mm styre, Industry Nine A318 stem
Det er få ting som er så deilig som en godt sammenskrudd sykkel.
Vi skal ikke ta denne sykkelen til inntekt for hele Ibis-linja av sykler, men noe av det mest imponerende er hvor stillegående denne sykkelen er i terrenget.
Det skal sies - vi hadde tidvis litt trøbbel med akkurat vår GX Transmission-gruppe, men når den fungerte, er det bare summingen du hører.
Det er ikke rart at man får fjernet litt rakling når man fjerner vaiere og strømper, men SRAM-gruppa gir heller ikke en lyd fra seg annet enn summingen og små, nesten lydløse knepp ved giring.
Når vi dundrer ned utforkjøringer så steiner og jord flyr, høres bare en nesten dempet gummiaktig lyd fra den grønne skjønnheten.
Kritisk?
Nei, men det understreker bare følelsen av at sykkelen er gjennomtenkt og gjennomgående godt skrudd sammen.
Hvem bør kjøpe en Ibis HD6?
Syklister som er på utkikk etter et skikkelig grovt verktøy til å konkurrere med, eller bare herje ned krevende utforstier med.
Du kjøper ikke denne sykkelen hvis du bare vil trille rolig og bedagelig rundt i småkupert terreng. Det vil i så fall være et enormt forspilt potensial. Denne sykkelen er for deg som liker å sette fart - høy fart - nedover.
Alternative produkter
Dette er en fullblods endurosykkel, som definitivt trives best når det går i høy hastighet nedover. Her er det mange gode sykler å velge mellom, noen av de vi har testet er:
Dette er et kompromissløst endurovåpen som vil kunne gå veldig, veldig fort, håndtert riktig av syklisten.
Hvis du liker å jage bratte, lange og krevende utforkjøringer, og vil ha en stødig, solid og potensielt rittvinnende sykkel, gjør du ingen feil med å kjøpe denne.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.