Evils nye Insurgent er en supergrov stisykkel bygget for grove hoppelinjer og verdens aller verste enduroløyper, eller et comeback for de supergrove freeride-syklene.
MULLET: Stort hjul i front og mindre bak er blitt populært både til utfor -og endurosykling
Lesetid: 4 minutter
Evil, demperguru Dave Weagle sitt eget merke er kjent for sine bunnsolide fulldempere og intrikate versjon av single pivot-oppheng. Modellen Insurgent er merkets groveste stisykkel. I 2021-versjon kommer den med karbonramme med hele 168 mm vandring bak. Foran kan du velge om du enten vil ha 170 mm vandring med 29er-hjul, eller 180 mm vandring og 27,5-tommers hjul.
Vandringen på Insurgent har vokst fra 150 mm på den utgående versjonen Insurgent LB til 168 mm på innkommende versjon. Anbefalt gaffelvandring har Evil økt fra 150-160 til 170-180 mm. Nye Insurgent er med andre ord en vesentlig grovere doning enn sin forgjenger.
Ny geometri
I tillegg til endringen i vandring har Insurgent også fått en kraftig overhaling av geometrien. Som alle andre moderne stisykler har Insurgent i ny versjon blitt slakere i front, brattere i hekken og lengre i frontrammen. Evil har også laget nye Insurgent med tanke på at den enten kan brukes med 27,5 tommers hjul foran og bak, eller å såkalt mullett-oppsett, med 27,5-tommers hjul bak og 29er-hjul foran.
Med like store hjul får Insurgent det som kanskje er bransjens aller bratteste setevinkel, 78,2 grader. Monterer du et 29er-forhjul og 180 mm gaffel blir seterørsvinkelen 76,9 grader, noe som fortsatt er blant de bratteste i bransjen.
Den bratte setevinkelen skal gjør det enklere å tråkke denne utforverstingen tilbake til toppen av bakken. Likevel er det tydelig at det er nedoverbakene Insurgent er laget for.
To modeller
La oss se på de to konfigurasjonene separat. Evil oppgir at standardversjonen med 27,5-tommers hjul foran og bak er en parksykkel og en freeride-sykkel.
Denne har 64,7 graders styrevinkel og et reach-mål på 486 mm i størrelse large i innstillingen Evil kaller X-Low. Opphenget kan settes opp på to måter i Low eller X-Low.
Evil er kjent for å ha korte kjedestag på sine stisykler og nye Insurgent er tradisjonen tro.
432 mm korte kjedestag i X-Low-innstilling er som superkort å regne for en sykkel med nærmere 170 mm vandring.
Versjonen med 29er-forhjul, som Evil har valgt å kalle Insurgent MX, som i mix, får noe endret geometri sammenlignet med standardversjonen. Denne er tenkt å være en supergrov endurosykkel. Styrevinkelen blir enda slakere, 63,5 grader i X-Low-innstilling.
Reach-målet blir noe kortere, 473 mm i X-low, mens kjedestagslengden er den samme som med kun 27,5-hjul. 29er-versjonen er beregnet på 170 mm vandring i front, paret med de 168 millimeterne bak.
Selve vandringen er det Evil sitt særegne DELTA-oppheng (Dave's Extra Legitimate Travel Apparatus) som kontrollerer. Selv om dette bakhjulsopphenget egentlig er et såkalt single-pivot-oppheng uten ledd mellom hovedleddet der bakrammen roterer mot frontrammen og bakakslingen, fremstår DELTA som ganske så komplekst.
De intrikate linkene som står mellom bakrammen og bakdemperen er der ene og alene for å gi opphenget den utvekslingen og fjærraten som Dave Weagle mener vi er best tjent med. Ved å ikke ha noen mindre ledd i bakrammen kan Evil lage rammer med ekstra sideveis stivhet og minimalt med fleks.
Evil har også gjort rotasjonspunktet mellom front og bakramme bredere, for ekstra stivhet.
Bakrammen på nye Insurgent er laget etter såkalt Superboost + standard. Dette gir en navbredde på 157 mm. Altså 9 mm bredere enn standard Boost-avstand. hensikten er så klart ekstra stivhet i hjul og ramme, samt bedre dekklaring. Evil oppgir at Insurgent har plass til 27,5x2,6-tommers dekk, uavhengig av felgbredde. Evil og Pivot er de to merkene som i størst grad har omfavnet Superboost +-standarden.
Den norske Evil-importøren JBS Sport oppgir at Evil Insurgent vil bli tilgjengelig i fem forskjellige bygge-oppsett. Du kan selv velge om du vil ha symmetrisk hjulstørrelse eller gå for MX-oppsett med 29er-hjul i front.
Prisene går fra 76 999 kroner for rimeligste versjon med Rock Shox Zeb Ultimate gaffel og Super Deluxe Coil bakdemper, SRAM GX drivverk og Industry Nine Enduro S-hjulsett.
Dyreste versjon skal koste 102 999 kroner. Denne får også Rock Shox sine toppdempere Zeb Ultimate og Super Deluxe Coil Ultimate. I tillegg får den SRAMs trådløse X01 AXS-drivverk og Industry Nine Enduro S-hjulsett.
JBS vil også tilby modeller med Shimano XT-drivverk til 81 999 kroner, og med Shimano XTR-drivverk til 92 999 kroner.
Ønsker du å bygge sykkel selv kan du kjøpe løs ramme for 42 999 kroner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.