Canyon lanserte sin første Strive-modell i 2014. Fra start med den nyskapende Shape-Shifter-funksjonen. I vinter kom en ny, oppdatert versjon av Strive.
Utviklingen på endurosykler har gått fort i de fem årene Strive har vært på markedet i forrige variant. Likevel har vi i Terrengsykkel følt at den forrige Strive-sykkelen ikke var helt utdatert.
Den bød fortsatt på den unike Shape-shiftern, i tillegg til at geometri og oppsett ennå ikke var helt avleggs. Forrige generasjon i Race-variant var kun to millimeter kortere enn den nye versjonen, mens styrevinkelen var den samme.
Styre/Stem: Canyon G5 karbonstyre 780 mm, Canyon G5-stem 40 mm
Den viktigste forskjellen mellom den nye og den gamle Strive-sykkelen er hjulstørrelsen. Nye Strive har 29er-hjul. Med 160 eller 170 mm vandring i gaffelen, avhengig av modell. Med 150 mm vandring bak er Strive nå med på lista over de 29er-endurosyklene med lengst dempervandring.
Geometrien er selvfølgelig også noe modernisert. Først og fremst har rammelengden økt til 470 mm i large. Forrige generasjon kom i to versjoner, vanlig og race. Der vanlig var vesentlig kortere enn race og den nye. Altså lengden på frontramma fra kranken og fram til styrerøret. Setevinkelen i klatremodus er fortsatt på 75 grader. Styrevinkelen er som før på ganske så bratte 66 grader i utformodus. Ganske lik geometri som forrige generasjon i race-versjon altså, men med 29er-hjul i stedet for 27,5.
Sammenlignet med andre endurosykler med store hjul er Canyon Strive middels lang i ramma. Den er til gjengjeld en av de syklene i kategorien med brattest styrevinkel og høyest rammehøyde i front, såkalt Stack.
For å motvirke hjulflopp, som var merkbart på forrige generasjon Strive, spesielt i utformodus i slakt terreng, er nye Strive satt opp med gaffel med nedkortet framløp, 44 i stedet for 51 mm som tidligere var standard.
Vi gledet oss til å få teste den nye Strive-modellen og har tilbragt noen timer på en Strive CF 8.0 i vår.
Hvis vi tar utstyrsnivået på denne sykkelen først er det som ofte med Canyon vanskelig å finne noe og kritisere. Det er ytterst lite vi ville ha forandret på sykkelen slik den kommer levert, utover kanskje å bytte til favorittsetet. Utstyrslista på Canyon Strive CF 8.0 ser ut som en ønskeliste for hva en effektiv endurosykkel på rett under toppnivå bør utstyres med. Flotte justerbare demperenheter fra Fox er prioritert. Float 36 Performance-gaffelen er av Elite-typen som gir ekstra justeringsmuligheter.
Drivverket med X01 Eagle-gir er egentlig så bra det blir. De kraftige karbonhjulene fra Reynolds veier drøye 1600 gram for paret, noe som er med på å holde vekten nede på akseptabelt nivå.
Superkraftige SRAM Code R-bremser viser at Canyon mener alvor med denne sykkelen. Code er bunnsolide og lette å dosere akkurat passe.
De grove Maxxis-dekkene er også målestokken når det kommer til endurodekk.
Når vi slenger beina over sykkelen og klikker inn i pedalene føles det meste riktig fra første øyeblikk. Det var knyttet en del spenning til hvordan Canyon ville utforme den nye Shape-shifter-bryteren, hvis de valgte å fortsette med funksjonen. Vi er fornøyde med begge deler. Både bryteren og at de har videreført den smarte funksjonen. Bryteren har nå tre knapper. En for å skifte fra klatre- til utformodus, en for å skifte tilbake til klatremodus og en for å betjene senkepinnen.
Bryteren er intuitiv i bruk og vi får det raskt i fingrene slik at vi slipper å se ned for å bruke de forskjellige knappene.
Den nye Shape-shifteren krever ikke at du kaster vekten fremover for å veksle fra utformodus til klatremodus. Nå holder det å trykke på knappen, så gjør gassfjæra i Shape-shifteren resten.
Shape-shiftern fungerer ved at den flytter det øvre demperfestets posisjon på vippearmen mellom setestag og demper. Ved å dytte bakdemperen til tuppen av vippearmen strammes fjærraten opp, vandringen reduseres og vinklene på sykkelen blir brattere.
For å veksle til utformodus holder det å trykke inn knappen og legge vekt på bakhjulet. Du lærer deg raskt å gjøre det i fart, slik at du også veksler mellom innstillingene foran korte klatringer og korte nedkjøringer.
På stien, og da spesielt i terreng som heller nedover føles Strive-sykkelen veldig plantet. Den sitter godt mot underlaget og jevner ut store og små slag på imponerende vis. Den føles i utgangspunktet ikke veldig spretten og leken, men den er håndterbar og styringsvillig. Forhjulsfloppen som vi opplevde på forrige generasjon er så godt som eliminert, selv når vi kommer ut på raske flater med mye bakvekt og bakdemperen i utformodus.
Selv i veldig uryddig terreng med mye slag er Canyon-sykkelen nesten lydløs. Den føles veldig godt sammenskrudd og spesielt fast i fisken. Fjærraten i bakdemperen føles myk på de små slagene, samtidig som den holder oss godt oppe når farten øker. I harde landinger slår vi ikke gjennom. Den relativt bratte styrevinkelen gjør ikke mye ut av seg, men vi slipper at forhjulet forsvinner fra oss opp krappe kanter, eller sniffer rundt i bratte klatringer. Her hjelper også tyngdepunktskiftet Shape-Shifteren byr på veldig. På andre endurosykler må vi i stor grad benytte oss av klatrebryteren på bakdemperen for å unngå å havne for bakpå i lettkupert terreng. På Strive sitter vi i god balanse med mulighet for helt åpen demper når vi trår på over slagete flater i klatremodus.
Til tross for at Canyon har satt opp sykkelen med 165 mm korte krankarmer opplevde vi å slå pedalene nedi en del under kupert stisykling. Den lave kranken er nok en del av grunnen til den solide, planta følelsen i utforkjøringene. Vi sitter godt nede mellom hjulene når vi synker ned i vandringen. Men den lave kranken krever også at du vurderer viktigheten av tråkkene dine. I mange situasjoner kan du komme bedre ut av det ved å pumpe terrenget, snarere enn å trå pedalene rundt.
Canyon Strive CF 8.0 er en rått utstyrt endurosykkel med store hjul og den unike Shape-Shifteren. Den føles stabil, bunnsolid og villig i både raske og tekniske utforkjøringer. Ut av svinger holder den seg godt oppe slik at vi raskt kan trå på mer.
I kupert terreng, opp og ned, gjør Shape-Shiftern at vi må bruke litt mindre krefter på å holde tyngde på fronten, selv om rammehøyden godt kunne vært noen millimeter lavere.
Strive er helt klart mer en nedoverorientert endurosykkel enn en sykkel for heldags stiturer i variert terreng. Hvis du lever for utforkjøringene, men gjerne også vil bruke sykkelen på lange markaturer, får du både fremkommelighet og råskap med Canyons nye Strive.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.