RIMELIG ENDUROSYKKEL: Ibis Ripmo har tatt utgangspunkt i en kjent modell og lagd et rimeligere alternativ. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 6 minutter
Tidligere i 2019 lanserte Ibis sin nye Ripmo AF. Sykkelen er lagd med utgangspunkt i endurosykkelen Ripmo, men det er gjort opp til flere endringer. AF i modellnavnet står for Aluminium Frame, kanskje den mest åpenbare forskjellen fra kullfibervarianten.
I tillegg er sykkelen enda litt slakere i geometrien, og den har fått ørlite mer vandring - 147 millimeter bak, og 160 millimeter foran. Ibis har gjort seg kjente for å lage ekslusive sykler i karbon, så når det kommer en «billig» aluminiumsvariant er det spennende å se hvordan de løser det.
Ripmo AF kommer med tre ulike utstyrsgrupper – på tre ulike prisnivåer. Vi har testet den dyreste til 40 500 kroner – skjønt noen toppmodell er det strengt tatt likevel ikke. GX-kitet leveres selvsagt med SRAM GX 1x12 gruppe, rimelige Shimano 4-stempels bremser, alu-hjul fra Ibis, og gode dempere fra DVO. DVO-demperene får du for øvrig uansett hvilken av modellene du kjøper.
Nå skal vi vurdere sykkelen vi har testet her – men det er uansett verdt å merke seg at innstegsmodellen med SRAM NX koster 29 000 kroner. Det betyr at du får en moderne stisykkel med 1x12-driverk og gode dempere til en oppsiktsvekkende lav pris.
Så hva er det du ikke får? Vel – selv med gode komponenter, så betyr nødvendigvis aluminium at rammevekten går opp. Ripmo AF-rammen er oppgitt å veie 3,74 kilo i størrelse medium med luft-bakdemper. For ordens skyld veide vår testsykkel i størrelse large med GX-kit totalt 14,9 kilo uten pedaler.
Det er ikke en selvfølge at en sykkel automatisk blir like bra om man bytter til et rimeligere rammemateriale. Det dyrere materialet karbon har ikke utelukkende effekt bare på rammevekt – sykler kan også til en viss grad endre karakteristikk i måten de oppfører seg i terrenget. Spenningen var derfor stor da vi fikk teste Ripmo AF. Geometrien på Ripmo AF er også litt annerledes enn på standard-Ripmoen i karbon.
Sykler med DW-link-demperoppheng har fått mange lovord av Terrengsykkel-redaksjonen opp gjennom årene, og Ibis Ripmo AF er intet unntak. Fra aller første tråkk kjenner vi igjen det karakteristiske stramme, effektive opphenget strupe til på stien, slik at unødvendig gynging ikke blir et nevneverdig problem.
Så bra er opphenget, at klatre-bryteren på bakdemperen kun ble benyttet i de aller seigeste grusklatringene. Den relativt høye vekten kamufleres godt ved at demperopphenget gir god støtte i klatringer.
Bratt setevinkel kommer bedre til sin rett i bratte motbakker enn i slakere terreng. Forhjulet holder seg kontant på bakken. Oppover er det litt lettere å miste balansen når man tipper bakover enn på sykler med lenger kjedestag, men du kjøper ikke denne sykkelen for å vinne klatrepremier.
Du kjøper den antakelig heller om du har sett for deg at det morsomme med terrengsykling er å leke og jage i utforkjøringer. Og det er nettopp det Ibis Ripmo er god på. Det er lett å begynne resonnementet at den er god nedover med hensyn til at prislappen er mer overkommelig enn på andre tilsvarende sykler. Ripmo AF føles rett og slett mer raffinert enn hva man skulle anta.
Selv om 40 500 kroner ikke er småpenger, har de siste års endringer i valutakurser gjort at den nesten kan karakteriseres som en sykkel i det lavere prissegmentet.
Og mer enn ofte, er det demperenhetene det skorter litt på i dette prissegmentet. Det er ikke tilfellet med Ripmo AF. DVO-demperne er silkemyke. De byr også på en rekke justeringsmuligheter som lar oss fininnstille dem slik vi ønsker.
Vi foretrakk å kjøre demperne på den mykere enden av skalaen. Det gir oss en god «plantet» kjørefølelse, hjulene spretter ikke rundt om kring på stien, de ligger snarere klistret mot underlaget, og vi treffer linjene våre. Om Ripmo AF kanskje oppleves litt tung oppover, så kommer denne vekten til sin rett nedover. De solide Assegai-dekkene fra Maxxis er helt riktig for denne sykkelen og bruksområdet den er myntet på.
Geometrimessig har Ripmo AF blir strukket litt ut i forhold til Ripmo i karbon, og det er til det bedre for utforegenskapene. Sammenlignet med andre grove sykler vi har testet den senere tiden har Ripmo AF litt kortere kjedestag.
Det går et skjæringspunkt mellom stabilitet og lek, og vi mener Ibis har holdt seg akkurat her – sykkelen er leken og lett å flytte i trange partier, uten at den blir vinglete nedover. Om det ligger i den økte vekten eller ikke skal vi ikke spekulere i, men Ripmo AF føles også bunnsolid. I dårlig planlagte linjevalg med påfølgende redningsaksjoner føles dette som en rigg laget av armert betong, og vi tør å tillate oss flere sprell enn vi kanskje hadde hatt selvtillit til.
Som vi påpekte da vi testet karbon-versjonen av denne sykkelen, er gode bremser et must. Til tross for fire stempler i hver kaliper, lever ikke Deore-bremsene fra Shimano helt opp til forventningene våre om å få stoppet i tide.
Til nedoversykling i slakt terreng går det for det meste helt greit, men i lengre utforkjøringer med en viss hellning, har de verken stoppekraften eller den tillitvekkende følelsen vi så gjerne skulle ønsket oss. Den noe rimeligere SLX-utgaven av denne sykkelen kommer med en 4-stempel-utgave av SLX-bremsene.
Og jevnt over har vi langt bedre erfaring med SLX-bremsene i dette segmentet.
Skal vi beskrive Ibis Ripmo AF med bare én setning, må det bli «rimelig og morsom herjesykkel».
Skal vi bruke litt flere bokstaver, må oppsummeringen være at dette er en rimelig og morsom herjesykkel som definitivt har sin force i bratt og krevende terreng nedover.
Som allsidig stisykkel blir den litt seig i kupert terreng, men det ekstremt effektive opphenget gjør sitt for å bøte på det. Her får du selvtillit og god underholdning i bøtter og spann – til en oppsiktsvekkende lav pris. Er det først og fremst utforkjøringene du jager, og om du har lyst til å utforske endurosyklingens univers, vil Ibis Ripmo AF være en perfekt, robust innstegsmodell.
At dyre sykler er gode, tenker man bare skulle mangle. Men vi lar oss imponere desto mer over Ibis som har satset på å lage en sykkel som gir deg flere av boutique-fordelene, til en lavere pris.
Flere bør følge etter eksempelet til Ibis, hvem blir de neste?
Pluss:
+ Ekstremt gode dempere
+ Stabil i høy fart
+ Super heve/ senkepinne
+ Solide dekk
Minus:
- Kunne fortjent kraftigere bremser
- Noe tung
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: DVO Diamond D1
Bakdemper: DVO Topaz T3 Air
Styre/Stem: Ibis 800 mm karbon, Ibis stem
Sete/Setepinne: WTB Silverado Pro sete, BikeYoke Revive setepinne
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.