Rocky Mountain har slått sammen to populære modeller til ett reinspikka endurobeist. Nye Altitude har mer vandring, ny geometri, og et par fiffige rammedetaljer. Vi har testet den nye endurosykkelen fra Canadas vestkyst.
Vekt: 14,50 kilo med Granite Design Stash multiverktøy.
Størrelse testet: Large
Vandring F/B: 170/160 mm
Rocky Mountain lanserte i dag sin nye enduro- og stisykkel, Altitude.
Vi har allerede fått testet Altitude Carbon 70, men den nye sykkelen kommer i flere versjoner, både rimeligere og dyrere, som du kan lese om i denne saken.
Ramme og detaljer
Flere av detaljene rundt den nye rammen har vi tatt for oss i denne artikkelen. Men for å oppsummere kort; skal vi sammenligne nye Altitude med forrige generasjon Instinct BC, så har rammelengden økt, setevinkelen har blitt brattere, og vi får 170 millimeter vandring i front, og 160 millimeter bak. Ja, og så er det 29-tommer hjul, med noen unntak for de mindre størrelsene.
Ride-9-konseptet fra Rocky Mountain har vi vært innom på flere testsykler tidligere. Ved hjelp av to metallstykker i innfestingen til bakdemperen kan du justere både geometri og fjærrate i ni trinn Dette gir muligheten til å finjustere geometrien og bakdemperens fjærrate til din kjørestil og gjeldende terreng.
Nytt for Altitude er en annen geometrijustering i tillegg; et metallstykke i bakrammen lar deg justere kjedestagslengen med 10 millimeter, tilsvarende det vi har sett på bl.a Santa Cruz Tallboy 4 tidligere.
Finishen på nye Altitude er enda bedre enn på foregående modeller. Rammen har fått en solid kjedestagsbeskytter som både skal beskytte staget og minimere støy. Det er solid beskyttelse på underrøret mot steinsprut og slag.
Vaierføringen er også upåklagelig, med ryddig føring og porter i front som skrus fast. Rakling eller ulyder var ikke et problem på denne sykkelen i testperioden.
På sti
Vi fikk testet den nye Altituden over flere turer i variert terreng, både heisbasert stisykling, shuttlebasert stisykling, på raske høyfjellsstier og i tett skog, og i flere av etappene som har vært med i Oppdal Enduro.
Demperenhetene på denne sykkelen gir deg store justeringsmuligheter. Etter å ha prøvd forskjellige oppsett endte vi opp med å sette opp sykkelen i den litt mykere enden av skalaen, med i underkant av 30% sag.
Vi har i tidligere tester av stisykler fra Rocky Mountain rost dem for både lekenhet og sykkelglede, og det er først og fremst det man umiddelbart kjenner med Altitude. Grov endurosykkel, ja, men ikke så stabil og bombesikker at det blir kjedelig.
Ride-9 - mye å skru på
Med de to mulighetene du har for geometrijustering på Altitude, ble det mye prøving av forskjellige moduser under testingen. Fordelen med disse justeringene sett fra en endurosyklists perspektiv, er muligheten til å justere sykkelens spisskompetanse til en gitt sti eller konkurransetrasé.
Endurosykler har blitt populære som grove stisykler selv for de som ikke skal sykle konkurranser. Etter å ha prøvd de tre forskjellige modusene «slack», «neutral» og «steep,», fant vi oss godt til rette med Ride-9 i nøytral posisjon, og kjedestagene i kort konfigurasjon til vanlig stisykling.
Når vi ville rendyrke nedoveregenskapene mer, satte vi kjedestagene i lengste konfigurasjon. Fortsatt i nøytral Ride-9-posisjon. Hvor slak styrevinkel du liker er en smakssak, men vi likte den nøytrale posisjonen best på denne sykkelen, selv på ganske grove og lange utforkjøringer.
Kjedestagslengden har mye å si for hvordan en sykkel oppfører seg på stien. Vi testet begge konfigurasjonene på flere turer, blant annet på et segment som begynner med åpen, oversiktlig og rask høyfjellsti, som deretter går over til tett skog med trange svinger og hyppige nedovercrux.
I det øverste partiet fant vi at den lengste konfigurasjonen passet best. Det ga mer stabilitet i høy fart. I den nederste hadde den korte konfigurasjonen et fortrinn når det ble mange retningsendringer på kort tid.
Kjedestagene justerer man kun ved hjelp av en 8 millimeter unbrakonøkkel som de aller fleste multiverktøy har. Du må også snu adapteren til bremsekaliperen for å kompensere for at hjulet flyttes. Hele denne operasjonen tar bare noen minutter.
Vi ser ikke for oss at du stopper fem ganger i løpet av en stitur for å skru om på dette, men våre erfaringer at du med denne muligheten kan fin-tune sykkelens egenskaper til f.eks forskjellige enduroritt.
Vet man at et gitt ritt vil inneholde mange partier med høy fart og oversiktlige stier, eller mye bratt sykling med switchbacks, er det en stor fordel å kunne tilpasse sykkelen. Til og med mellom etappene, om man har tid.
For øvede kan geometri være noe av en smakssak, men hvis du skal kjøpe din første endurosykkel og blir litt forvirret over alle mulighetene med justering av vinkler og geometri på denne sykkelen, kan du slå deg helt til ro med at du kan kjøre sykkelen i det nøytrale oppsettet den kommer med, og være fornøyd.
Solide dempere
I utforpartiene merker vi at nye Altitude har god støtte i mellomregisteret av dempingen.
Vår testmodell kommer som nevnt med demperenheter fra Fox fra nest øverste hylle, og med disse fikk vi justert oss inn til et oppsett som ga ekstremt god følsomhet på små slag, uten å miste støtte når de store slagene kom.
Den støtten kommer også godt med når vi står i pedalene og tråkker på i sprinter på flatmark og klatringer, som du kan oppleve i et enduroritt. Vi får i det hele tatt en følelse av at sykkelen følger underlaget ekstremt godt.
I høy fart nedover er det veldig merkbart at rammelengden har økt, vi har mer rom å bevege oss i på sykkelen, og den føles mye tryggere enn Rocky Mountains tidligere endurosykler. Solide XT-bremser fra Shimano med fire stempler per kaliper ga plenty stoppekraft.
Endurosykling handler om å måtte ta unna alle ufordringene i terrenget som blir kastet mot deg i høy fart, og her opplever vi at Altitude lystrer ordre.
Vi setter også pris på litt ekstra beskyttelse fra Maxxis-dekkene med EXO+ casing i situasjoner med overmot, som det ble en god del av. 780 millimeter bredt styre treffer sjangeren godt på denne sykkelen, men et enda bredere styre hadde heller ikke vært feil.
En av tingene vi fant etter å ha presset sykkelen både mye og lite i forskjellige utforkjøringer, er at den har et bredt register å spille på. I den forstand at vi tror både nybegynnere og mer avanserte syklister vil få mye ut av denne sykkelen.
Den har mye vandring, men er ikke uhåndterlig. Og mer øvede syklister vil vite å hente ut potensialet i denne sykkelen. Vi satte spesielt pris på den lave standover-høyden, som definitivt ikke er en ulempe når du skal legge ned sykkelen i svinger eller gjøre krappe retningsendringer.
Da Rocky Mountain lanserte Slayer for en stund tilbake, ble det kalt en «aggressive big mountain»-sykkel, helt klart egnet for dem som sykler både bratt og aggressivt. Selv om tallene antyder at nye Altitude har beveget seg i retning av denne sykkelen, er det her snakk om en sykkel som fortsatt takler grovt terreng, men som både har et større flerbrukspotensial, og er mer rendyrket mot endurorittenes utfordringer.
Selv om dette i all hovedsak er en sykkel myntet på utforkjøringene, klatrer den også imponerende bra til å være så grov. Kombinasjonen av en brattere setevinkel og et demperoppheng som har litt bedre støtte, gjør at vi ikke havner bakpå.
Sammenlignet med den gamle Instinct BC er noe av allsidigheten ofret på alteret for de gode utforegenskapene. Men om målgruppen er endurosyklister, så er dette helt riktig gjort av Rocky Mountain.
Oppsummert
Rocky Mountain har gjort noen smarte grep med å slå sammen to av syklene sine i endurosegmentet.
Nye Altitude utpeker seg som en rendyrket fullblods enduromaskin med vinnerpotensial i all slags terreng, og som et godt alternativ hvis du vil ha en skikkelig grov stisykkel.
Vi kan se for oss at uansett om du har syklet i mange år eller skal ha din første endurosykkel vil Altitude være et supert valg.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Gaffel: Fox 36 Float EVOL GRIP2 Performance Elite
Bakdemper: Fox Float X2 Performance
Styre/stem: Race Face Turbine R 780 mm styre, Rocky Mountain 35 AM 40mm stem.
Sete/pinne: WTB Volt Race 142 sete, RaceFace Turbine R setepinne
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.