ENDUROSYKKEL: Santa Cruz Megatower er en skikkelig kapabel endurosykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Santa Cruz Megatower 2022
Pris: 95 000 kroner
Vekt: 15,6 kilo (størrelse large, uten pedaler, veid av oss)
Vandring: 170/165mm
Hjulstørrelse: 29
Størrelse testet: Large
Nett: santacruzbicycles.com
Megatower har vært med som modell fra Santa Cruz siden 2019, og kom i ny utgave nå i 2022. Sammen med modellen Nomad, som bruker 27,5-tommer hjul, er den av de grovere stisyklene, som gjerne kan brukes til endurosykling.
Testrytterne på 178 og 184 centimeter fant seg begge godt til rette på en størrelse large. Er du høyere enn 183 cm kan du også vurdere størrelse XL - denne har reach-mål tilsvarende flere andre produsenters størrelse large. Det er verdt å merke seg for høye syklister at sykkelen kommer også i XXL. Med langbeinte ryttere som Steve Peat og Greg Minaar i stallen har Santa Cruz sørget for å ha tilpassede alternativer her.
Høy pris - råflott utstyr?
Pandemi og krig har satt sitt preg på både det ene og det andre - også sykkelprisene. Priser på flere sykler har gått opp, og det gjelder også Santa Cruz. Vi har her testet det som utstyrsmessig er en modell litt over midt på treet fra Santa Cruz til vanvittige 94 000 kroner, med trådløse SRAM GX AXS-gir, Float 38 Performance Elite-gaffel fra Fox, en Super Deluxe Select + bakdemper fra RockShox. Hjulene har flotte Industry Nine-nav, og RaceFace-felger med dekk fra Maxxis i EXO+ varianter.
Sykkelen kommer i to rimeligere utgaver, g vi ville nok vurdert den såkalte S-utgaven, som fortsatt gir deg mye bra utstyr for pengene, men til en vesentlig lavere pris. Det er stas med elektroniske gir, men det er også med på å dra prisen vesentlig opp.
Rammen er i karbon - en av to varianter Santa Cruz tilbyr på denne sykkelen. De dyreste utgavene av denne sykkelen kommer altså med CC-karbon - som skal være både lettere og enda mer optimalisert. Vi har her testet en C-utgave, som er noe rimeligere. Rammen kommer i to farger; Translucent Blue(testet) g Matte Nickel.
TIL BILTUREN: På underrøret er det montert ekstra rammebeskyttelse i tilfelle sykkelen skal brukes til shutling. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BAGASJEROM: Dette er en detalj vi gjerne skulle sett på flere sykler; bagasjerom i underrøret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LOKK: Lokket klipses på plass med en hendel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Vaierføringen er strøken på sykkelen. Rammen har også skikkelig beskyttelse på kjedestaget, og under underrøret, med en ekstra såkalt “shuttleguard” øverst på underrøret til de gangene du skal shuttle med pick-up.
I tillegg har Megatower fått noe som ikke alle sykkelmerker har ennå; bagasjerom. Santa Cruz kaller det Glovebox. Specialized introduserte konseptet på sykler først, med sitt SWAT-system. Senere har også Trek, Orbea og flere kommet etter. nå også Santa Cruz.
Det er snakk om et rom i underrøret med et lokk under flaskeholderfestet.,Dette er utformet slik at du kan pakke ekstra utstyr inn i sykkelen. Vi har etterhvert satt stor pris på slike rom når vi har testet sykler som har dette. Santa Cruz leverer sykkelen med to neoprenposer, én for å ha et sammenlagt dekk oppi, og en for å ha ting som kredittkort, verktøy, Co2-patron og lignende i. Disse passer inn i rommet i underrøret og har løkker som gjør dem enklere å trekke ut.
Praktisk bruk
Vi har testet Santa Cruz Megatower sommeren 2022 på stier i Nordmarka i Oslo og i Trysil, både på naturlige og tilrettelagte stier. Vi har prioritert å oppsøke teknisk terreng og utforkjøringer, med tanke på sykkelens tiltenkte bruksområde.
Megatower C R 66500 kroner
Megatower C S 76000 kroner
Megatower C GX AXS 95000 kroner
Megatower C GX AXS RSV107000 kroner
Megatower CC XO1 103000 kroner
Megatower CC XO1 AXS RSV127000 kroner
Megatower CC XX1 RSV (flight)161000 kroner
Vis mer
SOLID VALG: Maxxis Assegai er et klokt dekkvalg på denne sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
PEN DETALJ: Kjedestaget har skikkelig beskyttelse mot riper og skrammer fra kjedet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
POPULÆRE: Industry Nine-navene finnes på flere sykler. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Velkjent demperoppheng
Santa Cruz leverer en detaljert guide med forslag til oppsett av dempere til forskjellige ryttervekter. Vi fikk satt opp sykkelen etter rytterens vekt, og opplevde at dette var nærmest spot on, med et lite knepp justering av retur foran og bak. Uansett om du vil gjøre eget oppsett, er det et pluss at det følger med et forslag til base-innstillinger fra produsenten
Selv om dette er en sykkel laget for de lange og krevende utforkjøringene, tråkker demperopphenget imponerende godt. I lange grusklatringer er det greit å benytte seg av låsebryteren på bakdemperen, men på sti synes vi tråkkegenskapene er såpass gode at det ikke er nødvendig.
Utfor er det lite som holder denne sykkelen igjen. Sykkelen ble testet i samme periode som Canyon Strive CFR, og selv om begge syklene er i samme kategori og ganske like, er det noen forskjeller. Vi testet begge syklene i størrelse large, og Megatower har både litt kortere reach og akselavstand. Det forklarer nok også hvorfor Megatoweren oppleves mye kvikkere i responsen, for de to tilsvarende størrelsene.
Der Canyonen er en enda mer fullblods endurorittsykkel og har sin force når farten blir skikkelig høy, opplever vi Megatoweren som litt mer leken og svingvillig. Vi har ved tidligere tester av Santa Cruz gitt gode skussmål for stødige egenskaper i grovt terreng, og det gjelder også denne Megatoweren. Hele konstruksjonen av ramme og komponenter føles både torsjonsstivt og godt sammenskrudd, og det er ingen følelse av vingling, selv i de groveste steinrøysene. Det 800 millimeter brede styret gir godt moment - vi ville nok kappet det ned til 780 millimeter, men dette handler mye om personlig preferanse.
Megatower føles godt plantet i terrenget, og det følsomme demperopphenget følger underlaget utrolig bra, dette er noe vi kjenner igjen også fra sykler med mindre vandring slik som Tallboy og 5010. Styrken til denne sykkelen er at denne egenskapen også gjør seg gjeldende når farten blir høy og slagene blir større. Geometrien på sykkelen gjør at den svarer godt på raske retningsendringer.
Justerbar geometri
Megatower bruker altså 29-tommer hjul, har 170 millimeter vandring foran og 165 millimeter vandring bak. Geometrien er som seg hør og bør lang og slak, med følgende nøkkeltall for en størrelse large (i slak posisjon):
Reach: 472 mm
Stack: 640 mm
Styrevinkel: 63.5 grader
Seterørsvinkel: 77.5 grader
Kjedestagslengde: 441 mm
Akselavstand: 1266 mm
Rammen kommer med en såkalt flip chip, som gjør at du kan endre geometrien noe, da blir tallene slik(i høy/bratt posisjon):
Reach: 475 mm
Stack: 638
Styrevinkel: 63.8 grader
Seterørsvinkel: 77.8 grader
Kjedestagslengde: 440 mm
Akselavstand: 1266 mm
Vis mer
Styrken til denne sykkelen, er at den ikke bare kan brukes til enduro-konkurranser og lignende sykling. Der andre sykler, som nevnte Strive CFR og Specialized Enduro kan oppleves som litt mer krevende å håndtere i bedagelig tempo, fungerer også Santa Cruz Megatower som en overraskende allsidig sykkel. Dette må nok det tråkkeffektive demperopphenget ta mye av æren for. At geometrien ikke er av de mest ekstreme spiller også inn her.
Vi har tidligere testet trådløse SRAM AXS-gruppesett, og selv om dette fungerer upåklagelig, er det unektelig med å dra opp prisen ganske mye. Et mekanisk gruppesett ville vært med på å holde prisen lavere, uten at den reelle funksjonen ville blitt svekket særlig. Med det sagt, det er digg å kjenne på at girene sitter presist hver gang, og at du kan gire selv med masse kraft i pedalene. Midt i en krevende teknisk klatring kan vi unne oss å gire til et lettere gir, uten frykt for at girskiftet skal stoppe fremdriften vår.
Utover det er komponentpakken godt komponert til denne bruken. Bremsene er skikkelig kraftige. Det kommer godt med på en sykkel som inspirerer til så mye herjing som denne. Grip 2-gaffelen fra Fox føles smørmyk, det samme gjør bakdemperen fra RockShox. Begge demperne har også bra med justeringsmuligheter for å finne din ønskede innstiling.
Bagasjerommet
Vi fikk også benyttet oss av bagasjerommet under testingen. De tekniske løsningene er litt ulike, men prinsippet er det samme som hos andre produsenter; man flipper opp en liten bryter på siden av “lokket”, og så kan du fjerne det. Da får du tilgang til rommet. Denne manøveren er litt enklere hvis det er montert en flaskeholder på lokket.
Det var noe krevende å få skvist en 29-tommer slange ned i den medfølgende tøyposen, men det gikk etter litt fikling. Åpningen på selve rommet i rammen oppleves også noe trangere enn hos for eksempel Specialized.
Hvem bør kjøpe denne sykkelen?
Terrengsyklister som primært driver med nedoverorientert sykling, og som gjerne oppsøker stier med tilgang via shuttling eller heis.
Alternative produkter
Med 170/165 mm vandring og slake vinkler sitter denne sykkelen godt plassert i den grove enden av skalaen stisykler, også det vi kaller endurosykler. Her finner vi andre sykler som Canyon Strive, Rocky Mountain Altitude, Specialized Enduro, Pivot Firebird, Yeti SB-150 og flere andre.
Konklusjon
2022-versjonen av Santa Cruz Megatower er en grov stisykkel som vil fungere like godt til enduroritt som en helg med shuttling i Nesbyen. Skal du kun sykle enduroritt og er opptatt av jag mot klokka har vi testet vel så gode alternativer. Men om det er de hverdagslige sykkelturene som det blir flest av, er Megatower et bunnsolid, grovt alternativ.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Bakdemper: Rock Shox SuperDeluxe Select +
Gaffel: Fox Float 38 Performance Elite
Styre/Stem: Santa Cruz 35 karbonstyre, 800mm, Burgtec Enduro Mk3 stem
Hjul/dekk: Industry Nine 1/1 nav, RaceFace ARC 30 felger. Maxxis Assegai 2,5 EXO+ / Maxxis Minion DHR II 2,4” EXO + dekk
Drivverk: SRAM GX AXS
Bremser: SRAM Code RSC
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.