NY SESSION: Den ser fortsatt ut som en Session, men nå med high-pivot og ekstra trinsehjul over kranken
Lesetid: 5 minutter
Utforsykler med hovedledd høyt på seterøret, såkalt high pivot har blitt populært i verdenscupsirkuset de siste årene.
Nå henter også Trek inn denne løsningen på sin helt nye utforsykkel.
«Looks like a Session» har blitt en klassisk vits om utforsykler på engelskspråklige terrengsykkelforum. Så klassisk har utseendet på utforsykkelen deres vært. Den nye modellen ser også ut som en Session, selv om den nå har fått et ganske endret oppheng i forhold til forgjengeren.
Årets nye Session er likevel ikke Treks første Session med high-pivot-system.
I 2006 hadde Trek modellen Session 10 som hadde nettopp high pivot-oppheng og var utviklet for å være en verdenscup-racer, mer enn en morsom freeride-sykkkel.
Fordelene med et high pivot-oppheng er at bakhjulet kan bevege ser mer bakover på sin vei oppover i den C-formede buen rundt vippepunktet. Jo nærmere leddet mot frontrammen er, desto nærmere er du at bakhjulets vandring starter midt på C-buen, snarere enn et stykke nedenfor midten.
Når bakhjulet kan bevege seg bakover i vandringen vil det smette unna hindringer raskere og stjele mindre fart og fremdrift. Ulempen med oppheng med hovedleddet høyt på seterøret er at når avstanden mellom krank og bakaksling øker mye gjennom bakhjulets vandring vil det gi et kraftig drag i kjedet. Dette fører både til at sykkelen prøver å tvinge pedalene bakover, samtidig som din kraft på pedalene vil stramme opp dempingen. Ingen av delene er ønskelig.
For å unngå at kjedet strammes gjennom bakhjulets vandring har Trek, og andre sykkelprodusenter montert et ekstra trinsehjul over kranken. Når kjedet går innom her på sin vei til kassetten minimeres kjededraget.
Trek sier at uten det ekstra trinsehjulet ville deres oppheng rotere kranken mellom 18 og 27 grader bakover gjennom vandringen. Med det ekstra trinsehjulet er dette redusert til 8 grader.
Den nye utforsykkelen til Trek kommer i en tid der Trek igjen gjør det skarpt i terrengsykkelsportens Formel 1 disiplin.
Trek har også tidligere dominert utforsporten i perioder. Tracey Moseley vant VM på Trek Session i 2010. I 2011 og 2012 vant Aron Gwinn verdenscupen sammenlagt på Trek Session i karbon. Rachel Atherton hadde sin perfekte 2016-sesong, der hun vant alle verdenscuprittene og VM, på en Trek Session.
Senest i fjor kom Reece Wilson som en outsider og tok VM-gull på sin Session. Selv om det er åpenbart at Trek Session anno 2020 også ville ha vært en konkurransedyktig sykkel i 2021, ligger det i sportens natur å prøve og finne noe bedre. At Trek har bladd opp for den franske utfor-stjerna Loris Vergier foran 2021-sesongen gjør det også viktig for dem å kunne tilby verdenscuplaget de beste syklene de klarer å lage.
For å utvikle den nye sykkelen har Trek brukt veteranene Andrew Shandro og Cameron McCaul som testsyklister. Etter hvert kom også Reece Wilson og Charlie Harrison inn i folden. De to utforproffene fikk teste flere prototyper med flere forskjellige oppsett. Men i følge Trek skal de ha sagt at de følte seg så bra på den nye sykkelen at de gjerne ønsket å ta den litt uferdige prototypen rett fra testløypa til verdenscupen, uten å endre stort.
Under testingen av den nye modellen erfarte Wilson og Harrison at han som satt på den nye sykkelen alltid var raskere enn den som satt på den forrige generasjonen.
I tillegg til å endre opphenget på den suksessfulle Session-modellen har Trek også valgt å lage nye Session kun i Treks egen Alpha Platinum aluminium. Forrige generasjon hadde karbonramme på de dyrere modellene.
Active Braking Pivot-løsningen fra tidligere Trek-modeller er med over til nye Session. ABP som det kalles har Trek brukt med stort hell på alt fra kvikke stisykler som Fuel EX til grove Enduro-sykler som Slash.
Mino-link-løsningen som lar deg justere geometrien på sykkelen i to nivåer er også med over til nye Session. Her lar den deg sykle med enten med 63 graders styrevinkel eller 63,6 grader.
Nye Session har fått en ekstra justeringsmulighet i tillegg. En chip i demperfestet lar deg velge om hjulopphenget skal ha 25 eller 20 prosent progression i utvekslingen til bakdemperen. Med 25 prosent blir sykkelen strammere, mens den i 20 prosent blir noe mykere.
Både Wilson og Harrison følte at alu-modellen ga en bedre følelse i løypa og Trek valgte derfor å holde på det også på produksjonsmodellene.
Nye Session kan brukes med 29er-hjul foran og bak, med 27,5-hjul bak og 29er foran og med 27,5 tommers hjul foran og bak.
Standardoppsettet er 29 foran og bak.
Ønsker du å bruke sykkelen med 27,5-tommers hjul også foran må du også bruke en ekstra styrerørsforlenger. Denne følger med hvis du kjøper løs ramme, men er ellers ekstrautstyr.
For å gjøre sykkelen ekstra brukervennlig er den tilpasset både innvendig og utvendig føring av bremseslangen til bakbremsen. Dette kan gjøre det litt mindre stressende hvis du må bytte brems mellom to utforomganger.
Nye Trek Session vil være i salg fra i dag og vil komme i to utstyrsnivåer, samt som rammesett.
Session 9 er en verdenscup-replika med toppdeler fra SRAM og Rock Shox
Den koster 77 990 kroner
Session 8 er en noe rimeligere modell med GX-gruppe og noe rimeligere demperenheter.
Den koster 55 499 kroner
Sykkelen vil komme i tre størrelser - der alle har lik høyde på overrøret, men forskjellig reach/rammelengde.
Størrelsessystemet minner litt om det vi har sett på de siste års Enduro- og stisykler fra Specialized.
R1: 440 mm reach
R2: 465 mm reach
R3: 495 mm reach.
Også kjedestagslengden er forskjellig mellom størrelsene. Forskjellen i kjedestagslengde hentes ut med plasseringen av kjedestagets vippepunkt mot frontramma, ikke ved å fysisk lage tre forskjellige kjedestag. Alle kjedestagene er som separat del identiske i lengde.
R1 får 439 mm
R2: 445 mm
R3: 453 mm
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.