Mens du venter kan du jo alltids kikke litt på detaljene her.
Gary Fisher Roscoe er nemlig uten tvil den mest interessante fulldemperen Gary Fisher noen gang har levert. Som sine søstermodeller fra Trek har Roscoe også fått Active Braking Pivot-systemet, som sørger for at bakramma kan rotere rundt selve bakakslingen – slik at fjæringen ikke stivner straks bremseklossene bak klemmer seg fast i skiva.
Men dette er bare én av finessene som Roscoe kan skilte med. Og de mest interessante særtrekkene er resultatet av et nært samarbeid mellom Fox Racing Shox og Trek/Fishers fjæringsekspert Jose Gonzales.
På toppmodellen vi nå leker med, er både gaffel og bakdemper fra Fox bygget spesielt for Roscoe – og finnes ikke på noen andre sykler på markedet.
RP23 DUAL RATE CONTROL VALVE-BAKDEMPER: Dette er en RP23-luftdemper med et ekstra luftkammer, bygget for å føles som en stålfjær-demper – bare uten den ekstra vekta. Lynkort sagt: Småslag fikses via hovedkammeret, store slag aktiverer i tillegg ekstrakammeret og sørger for dobbelt så mye luft til å kontrollere kompresjonen. Bakdemperen har også et digert justeringsspenn, og kan settes opp med nærmest helt linjær karakteristikk a la stålfjær, eller ekstremt progressiv.
TALAS RP24-GAFFEL: Toppmodellen Roscoe III har en Fox Talas RP24-gaffel som kun leveres på denne sykkelen. Lockout-hendelen på Talas kalles her i stedet en Pro Pedal-hendel som lar deg velge en av fire forhåndsdefinerte grader av ”pedal platform” – altså hvor mye slag fra underlaget som skal til før gaffelen begynner å bevege seg. Systemet er basert på Pro Pedal-løsningen i RP23-bakdemperne, og har her 4 forhåndsdefinerte terskelverdier – derav 4-tallet til slutt i navnet.
FOX QR-15 AKSLING: Denne nye innfestingen av forhjul i gaffel er selvsagt ikke eksklusiv for Gary Fisher, men er like fullt på plass på RP24-gaffelen vår testsykkel kom med. Vi har ikke rukket å kjøre side-ved-side-sammenlikning med tradisjonell 9mm-aksling – så det positive førsteinntrykket kan selvsagt være farget av hvor solid løsningen ser ut når du kikker ned.
Etter en god del steinrøys-sykling holder vi dog en knapp på at dette er merkbart stivere. Uansett: Det er lekende lett i bruk, vipp ut hendelen på venstre side på vanlig måte, snurr den rundt til akslingen slipper gjengene på høyresiden, trekk ut hele akslingen – og vips: Hjulet kan tas ut av gaffelen.
E2 STYRERØR: Dette har du allerede sett hos blant andre Specialized og Trek, nå bruker også Gary Fisher ulik diameter på øvre og nedre del av styrelageret: Standard 1 1/8-tommer øverst, 1,5-tommer nederst for økt styrepresisjon og bredere anleggsflate for digre rammerør.
Og apropos rammerør: Roscoe stiller med iøynefallende hydroforming i hovedramma, angivelig for å sikre maksimal vridningsstivhet med minimal vekt (det hevdes 12,7 kilo, vi har ikke veid den selv ennå) – men se ikke bort fra at ingeniørene også hadde fått beskjed om å skaffe bra med plass til den digre og raffe Roscoe-logoen pluss dekoren som nå pryder den flate toppen av overrøret.
Vi gir også tommel opp for rammerørets sittekomfort i pustepausene vi har tatt på de innledende turene.
For en kritisk og grundig vurdering av en rekke mer avgjørende kriterier, er det som sagt bare å vente til stisykkel-testen i første 2009-utgave av Terrengsykkel. Vil du ta en kikk på andre 2009-nyheter mens du venter, kan du selvsagt også plukke opp oktobernummeret vårt – fra og med 7. oktober på Narvesen.