Generelt vil vi si at en velholdt, nyvaska sykkel er et godt tegn. En sliten, møkkete sykkel gir inntrykk av tidligere eiers syn på vedlikehold. Førsteinntrykket kan tillegges vekt, selv uten stor kunnskap om sykler. Ellers bør du søke litt rundt på nettet og på forumet på Terrengsykkel.no og lete etter tester av modellen(-e) du har blinka deg ut. Sammenlign også bruktpriser her.
Et standard utgangspunkt er gjerne halv pris, men med litt slingringsmonn med tanke på bl.a. bevaringsgrad, utseende, gjevhet og alder. Ikke kjøp usett, så sant du ikke kjenner selger godt. Spør om selger har originalkvittering, det kan komme til nytte. Sjekk også eventuell Falck-registrering om sykkelen kan være stjålet. Husk at denne registreringen følger person og ikke sykkel. Du må registrere sykkelen på nytt etter overdragelse. Husk at de fleste garantier kun gjelder for førsteeieren av sykkelen. Oppsøk selger hjemme hos han/henne. Ikke møt selger på gata. Inspiser sykkelen. Ikke minst: Prøv den! Sørg for å ha adresse og telefonnummer til selger så du kan spore ham/henne opp hvis noe er galt.
Hvis selger har bytta mange deler, sjekk om disse er reelle opp- eller nedgraderinger sammenligna med originalutstyret. Få begrunnelser på hvorfor delene er bytta hvis det trengs.
Ting å sjekke på bruktsykler:
Ramma: Sjekk nøye om ramma har betydelige skrammer, bulker eller sprekker. Særlig viktig er det å sjekke karbonrammer. Misfarginger i overflata kan gi hint om skader under klarlakken. Sjekk sveisene på alu- og stålsykler ved utsatte steder som rundt styrerøret, kranken og øvre deler av seterøret. En liten bulk trenger ikke være avgjørende for om sykkelen er bra, men det trekker ned helhetsinntrykket. Styr unna for sikkerhets skyld.
Hjula: Inspiser felgene grundig med tanke på sprekker og bulker. Vær nøye rundt eikehulla. Kjenn om spennet i alle eikene er jevnt hele veien på begge hjul ved å klemme rundt to og to eiker. Er noen mindre stramme enn andre, bør hjulet rettes opp. Se om hjula er rette, og at de ruller fritt. Ta tak i toppen på dekket og røsk bestemt fram og tilbake på tvers av sykkelens lengderetning. Dette kan identifisere slark i nava. Hør etter klunkelyder. Ta hjulene ut av ramma, hold dem i nava og kjenn om det gir en ruglete følelse når du snurrer dem rundt. Dette indikerer slitte nav. Er hjula skeive/har sprekker eller bulker/har slitte nav, betyr det at sykkelen har fått røff behandling. Det kan gjerne bety at også resten av sykkelen er sliten.
Demperoppheng: Er sykkelen fulldempet vil du kunne kjenne slark i sykkelen ved å løfte forsiktig i setet og/eller ved å dra kjedestagene frem og tilbake på tvers av sykkelen. Hvis det slarker kan det på noen sykler være vanskelig å få tak i nye lagre til demperleddene. Sjekk dette med en forhandler.
Styrelageret: Ta tak i styret og sving forhjulet fra side til side. Kjenner du en ruglete gange, bør styrelageret byttes. Et nytt styrelager har fint lite friksjon. Kjenn etter slark ved å holde forbremsen inne og rugge sykkelen bestemt fram og tilbake. Det kreves en kyndig mekaniker å installere et nytt styrelager. Mye slark kan i verste fall tyde på ødelagt ramme.
Drivverk: Sjekk at girøret ikke er bøyd. Prøv sykkelen og kjenn at alt funker som det bør. Ta en titt i en sykkelbutikk og se hvordan et nytt drivverk bør se ut. Legg ekstra merke til midterste tannhjul på kranken. Å bytte et drivverk er dyrt. Ved tvil, spør om du kan vise sykkelen til et verksted som kan vurdere hva som evt. bør gjøres, nærmest som en NAF-test. Sjekk at kranklageret ikke slarker. Hold pedalarmen langs kjedestaget og kjenn om du kan kjenne slark hvis du dytter den inn mot staget eller drar den ut.
Bremser: Har sykkelen hydrauliske skivebremser, sjekk om bremseklossene er nedslitt. Kjenn på bremsene. En hydraulisk skivebrems skal være kontant. Har hendelen svampete følelse og kan trykkes helt inn til holken, kan det bety at bremsene er dårlig vedlikeholdt og må luftes. Dette krever som regel en god mekaniker, men ikke nødvendigvis noen nye deler.
Gaffel/demper: Sjekk at brytere og knotter kan skrus på, og at du merker forskjell mellom innstillingene. Luftdempere/-gafler krever egen pumpe for justering av lufttrykk. Sjekk at det ikke er riper i innerbeina på gaffelen. Dette tyder på, og vil medføre høy slitasje på forseglinger. Er du fortsatt usikker etter inspeksjon og prøvesykling, forhør deg med andre sykkelkyndige. Et bra sted er forumet på terrengsykkel.no. De mange tusen brukerne her sitter inne med enorm kollektiv kunnskap, og du vil garantert få svar. Husk at utviklingen går fort på sykkelfronten for tiden og at en rimelig, ny sykkel i dag, som regel vil være bedre enn en gammel sykkel (10 år) som var skikkelig dyr da den var ny. Spesielt gjelder dette fulldempede sykler der mye har skjedd bare de siste fem årene.