terrengsykkel.no var langt fra fornøyd med RST-gaflene på 2002-modellene, og vi var ikke alene. Hard Rocx så problemstillingen og lette intenst etter dempere som kunne slå RSTs gode kombinasjon av lav pris og lav vekt, men fant ingen. Manitou og Rock Shox koster kort sagt vesentlig mer.
Men Hard Rocx kunne heller ikke stå i ro og se på at middelmådige dempegafler ødela potensialet i gode rammer. Dermed var det bare å ta grep på vegne av neste års modeller.
Rock SL (8.500) får Rock Shox Pilot XC, mens Stone Machine SL (10.500) får Pilot SL-gaffel. Pilot-demperne har arvet SIDs gamle ytterbein, innvendig har de stålfjær i det ene beinet og et luftkammer som du kan pumpe for å justere demperen etter syklistens vekt.
Cambrium SL (12.500) erstatter RST Aerosa med den nye Manitou Skareb Comp - som ikke bare har utvendig returjustering, men også lockout-bryter på toppen av høyre gaffelbein.
Mean Ed erstattes av Equlibrium SL (16.500), som får Skareb Elite med TPC og lockout.
O.V.R.E.P?
Den mest iøynefallende nyheten er likevel Helium O.V.R.E.P. - som til 35.000 kroner gir deg en komplett XTR-gruppe i ny versjon inkludert skivebremser, pluss Rock Shox SID World Cup med karbonkrone og lockout som styres fra en hendel på styret.
Sykkelen veier rundt 9 kilo, noe en ørliten slankekur for Helium-rammene også bidrar til: De har nå gått ned fra årets 1450 til 1380 gram. Det veide de forsåvidt for et par sesonger siden også - men smådetaljer plusset på noen ekstra gram - som de nå har klart å slanke vekk.
O.V.R.E.P. står offisielt for «Ordentlig VerstingRask EkviPasje», men akronymet inviterer åpenbart til alternative leseretninger for alle som jakter på et mer kortfattet adjektiv.
Småjusteringer på rammene
Rammene blir stort sett som i år. Alle sammen får nye, større , profilerte og dermed stivere kjedestag, mens noen rør blir lettere ved mer bruk av varierende veggtykkelse, såkalt butting.
Race 1-rammen går opp til og med modellen Rock på 8.000 kroner, og veier 1950 gram med dobbeltbuttede rør i fronttriangelet. Rrøveggene endrer tykkelse for å spare vekt der det er mulig og øke styrken nær sveiser eller påkjenningspunkter. Shock Machine (5.500 kroner) kommer i svart og Stars-and-Stripes, mens Rock (7.000 kroner) kommer i svart elller rød.
Race 2-rammen brukes fra Rock SL på 8.500 kroner og helt opp til Equilibrium på 16.500 kroner, og er uforandret på omkring 1650 gram. Disse modellene kommer også i 2003 i mørke antrekk: Antrasittgrå for Equilibrium, matt svart for de andre. Bare dekalene er justert og noe blankere enn i 2002.
Tre Helium-modeller
Helium er forlengst en etablert klassiker blant norske konkurransesyklister, og flere har tryglet Hard Rocx om å beholde den lyseblå fargen som i 2003 går inn i sin fjerde årgang.
Helium ser med andre ord ut som i fjor, og havner på 23.000 med Skareb Super-demper og XTR/SRAM/Avid-miks på utstyrsfronten.
Helium SL beholder også sin «Electric Blue»-lakk, får Rock Shox SID Team-gaffel, mye XTR, Shimano 535-hjulsett og en prislapp på 28.000 kroner.
Helium O.V.R.E.P. er allerede nevnt: Den SID World Cup-grønne fargen er skrikende retrofæl eller lysende knallkul, alt etter hvem som ser på den. Det skulle ikke forundre oss om den går rett hjem.
Kun én fulldemper
Den eneste fulldemperen i den foreløpige 2003-oversikten fra Hard Rocx er Cambrium RS, som får Skareb Comp gaffel med lockout, og en A-Pro O-2 Prime bakdemper. Utstyrsmessig forøvrig blir den omtrent som 2002-modellen, med XT, Avid og Truvativ - dog med ISIS-kranklager. Pris: 15.000.
Cruiser med sju gir
Ikke noe for terrengbruk, men Hard Rocx-sjef Lasse suste fornøyd rundt på den nye cruiseren til 5.000 kroner.
- Denne har sju gir og et styre og en geometri som gjør at den også kan sykles i bratte motbakker, sa Lasse.
- Det hjelper ikke med masse stil dersom funksjonen mangler!
Vil du vite mer om neste års Rock Shox-gafler?Se hele Rock Shox 2003-linja her