Orbea Laufey ser tøff ut. Den militærgrønne fargen, de kraftige rørene og de store dekkene gir sykkelen et voldsomt uttrykk. Sykkelen inviterer til heftige øyeblikk i skog og fjell.
STIV OG SOLID: Orbea Laufey har 140 mm vandring i gaffelen. I tillegg gir de store dekkene og hjulene litt støtdemping. Moderne geometri og senkepinne gir god kontroll.
Orbea Llaufey H10
Pris: 16 500 kroner
Vekt: 14 kilo
Størrelse testet: Large
Hjulstørrelse: 29 tommer
Vandringsmengde: 140 mm
Nett: unaascycling.no
Utstyr
Ramme: Hydroformet aluminium
Gaffel: Marzocchi Bomber Z2 140
Styre/Stem: OC1 35mm x 780mm, OC1 3D
Sete/setepinne: Selle Royal 2043 HRN, OC2 dropper 170 mm
Drivverk: Shimano Deore girspaker/SLX-bakgir 1x12 m/Sunrace 11-51 kassett og Shimano MT511-Deore-krank med 32 tenner Bremser: Shimano M6100 to-stempels 180/180 mm skiver
Geometri størrelse L
Styrevinkel: 65,5 grader
Setevinkel: 75 grader
Kjedestag: 435 mm
Rammelengde: 459 mm
Rammehøyde: 645 mm
Laufey H10 har rimelig og funksjonell utstyrspakke. Viktige ting som dekk og hjul er prioritert. Sunrace-kassett med 11-51 tenners spredning fungerer bra, gummiholkene ikke så bra. Skruholker bør monteres.
Aluminiumsramma har elegant ikke-skranglende vaierføring og moderne geometri med lang front og slak styrevinkel. Bratt setevinkel gjør at vi kommer godt over pedalene, men uten demping bak havner vi uansett ikke bakpå oppover.
INGEN DEMPING: Bakramma på Orbea Laufey er ikke laget for å flekse i det hele tatt.
Lang senkepinne får setet ut av veien, ned bratte utforkjøringer og opp høye kanter. Laufey har kraftig baktriangel. Du kan lande kort på mange store hopp før noe gir seg. Ramma føles stiv som et spett, både når vi trår til og når vi skrangler ned uryddige utforkjøringer med et visst overmot.
Laufey minner oss på hvorfor terrengsykling alltid har vært moro og hvor gøy det er uten demping bak. Kontakten med bakhjulet og underlaget er direkte. Hver millimeter vi flytter tyngdepunktet over sykkelen påvirker grep og fraspark. Her kan vi ikke bare ha god fart inn i en steinrøysklatring og holde farten oppe ved å trampe på pedalene. Vi må lure, lirke, trå, nøkke og flyte. Mestringsfølelsen når alt stemmer er verdt såre håndledd og slitne ryggmuskler.
UNDERVURDERING: Laufey kan kjøres hardt og fort og fortjener enda kraftigere bremser. 180 mm skiver er et minimum.
Orbea gjør det meste rett med Laufey. Om noe så er den litt krevende å løfte i front grunnet slak styrevinkel og sentrert tyngdepunkt. Trykker vi ned setet og legger kroppen bak for et realt bunnyhop er likevel Laufey helt med. Den er kontrollert i lufta og lander tungt, men støtt der vi sikter. I slagete svinger lar vi kroppen ta slagene så dekkene kan bite seg fast. Det lave overrøret gir god plass til latinsk kroppsspråk på søken etter feste og kontroll. De store dekkene tåler lavt trykk.
Orbea Laufey oppfyller kravene vi stiller til en kul stihardtail i 2020. Den er solid, enkel, kvikk, selvtillitskapende og rimelig. Den høye vekten er et lite minus, men sykkelen bærer kiloene med stil.
Er du på utkikk etter en stisykkel, uten bakdemper og uten å blåse hele studielånet eller hele måneds-lønna, er Orbea Laufey et godt alternativ.
ENKELT: Med 1x12-drivverk og overbygde kjedestag er det lite som kan gå galt på tur.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.