Hjul/Dekk: No name/ Innov-A Pro X Bobcat 2,1 tommer
Biltemas 29er har en fin, matt aluminumsramme med lavt overrør og en særegen knekk øverst på setestagene. Sykkelen har delvis intern vaierføring og dempegaffel med 120 mm vandring.
Utstyrspakka består av kjente merkevarer og flere umerkede deler. Shimano 10-delt Deore-drivverk er satt opp med kun ett krankdrev. Deore-bakgiret har ikke kløtsj.
Kjedet er minst ett ledd for langt. Det girer kjapt, smidig og presist, men kjedet slår mye mot rammen. Vi opplever likevel aldri at kjedet faller av tannhjulet på kranken.
Tektro-bremsene byr på solid kraft, selv om den lange hendelen ikke gir best ergonomi. Styret er smalere enn hva som er normalt nå - stemet er kort, slik vi også ser på dyrere sykler. Hjulene har umerkede aluminiumsfelger, umerkede nav og dekk av ukjent merke. Dekkene har godt grep. Hjulene ble litt skeive etter første testrunde, men holdt seg på samme nivå deretter. Eikelyder under sykling vitner om litt uferdig hjulbygg.
Sittestillingen på sykkelen er mer oppreist enn på andre sykler. Den er høy i front og kort i rammen. Vi opplever likevel at vi får et effektivt tråkk. Avstanden til styret gir ok vektfordeling, men vi må jobbe ekstra for å holde forhjulet på bakken i klatringer. Nedover havner vi lett litt frampå.
Gaffelen er sykkelens store ankepunkt. Den er dårlig. Den har ganske smidig vandring. Du kan justere hardheten med en demperpumpe. Gaffelen kan låses med en spak på styret. Problemet er at gaffelen ikke har returdemping. Den spretter ukontrollert tilbake etter hvert slag og hver kompresjon.
Hver gang vi løfter forhjulet smeller det i gaffelen når den topper ut. Smellet kjennes godt i hendene og er kraftig nok til å få oss ut av balanse. Også i klatringer klunker gaffelen i toppen når vi letter trykket på styret. Nedover prøver vi å holde vekten over fronten for å unngå retursmellet.
Tross sykkelens begrensinger og mangler har vi det gøy i terrenget på Yosemite Mountain Bike 29. Den er god nok til at du kan oppleve sykkelglede og mestring på stier i terrenget. Kortere kjede og kjedestagsbeskytter vil gjøre den mindre skranglete. Gaffelens manglende returdemping er likevel sykkelens største minus.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.