Cannondale har alltid hatt sterke ritt-gener. Halvdemperen deres, F-Si har vært omtalt i gode ordelag hos oss tidligere, og ryttere som Manuel Fumic, Marco Fontana og Anton Cooper har alle syklet Cannondale-sykler inn til topplasseringer i verdenscup rundbane.
Da Terrengsykkel dro til Italia for å sjekke ut den nye rittsykkelen, Scalpel Si var det en betydelig raffinert utgave i forhold til forrige versjon (2013) som møtte oss. Forandringene er mange, noen av dem betydelige.
SLANK: Den nye Scalpelen har et mindre svulstig utseende enn sin forgjenger.
Fortsatt 29
– Vi ønsket ikke bare at dette skulle være en rundbanespesifikk rittsykkel. Vårt mål var å lage den beste rittsykkelen, som skal trives like godt i rundbane som flere dager lange etapperitt, innledet produktsjef Peter Valance under lanseringen.
Utgangspunktet for sykkelen er fortsatt 29-tommers hjul, men Cannondale har nå valgt å tilby 27,5 på de minste størrelsene, samt på damesyklene. Rammen har fått et vesentlig slankere og renere design i forhold til den gamle, og bakdemperen er delvis skjult oppe i overrøret. Prinsippet er fortsatt det samme, Cannondale kjører på med enkelt oppheng uten ledd verken over, under eller rundt bakakslingen, men såkalte ZeroPivot flexstays.
Ute, fremme
Det som kanskje er den mest oppsiktsvekkende forandringen på den nye rammen, er det Cannondale selv kaller OutFront Geometry. Mens mange rittfulldempere og halvdempere har styrevinkel på rundt 70-71 grader, har den nye Scalpelen 69,5 graders styrevinkel. Cannondale har også valgt å gå ned på lengden på styrefremspringene med 1 cm for hver størrelse, for at sittestillingen skal bli mest mulig lik halvdemperen F-Si.
For å opprettholde stabilitet og presisjon i styringen, har Cannondale laget ekstra mye fremløp (55 millimeter) på Lefty-gaffelen. Forandringen er derfor stor fra forrige versjon, som hadde 70-graders styrevinkel og 40 millimeter fremløp.
– Tanken vår bak dette, er at du får et lengre senter-front-mål på sykkelen, uten at reach økes, forklarte Valance.
Ai – ai!
Med halvdemperen F-Si introduserte Cannondale sitt Asymmetric Integration. Dette kom før Boost som en rekke andre produsenter nå bruker, og Cannondale har videreført Ai på Scalpel Si. For å gjøre kjedestagene så korte som mulig, er hele bakrammen flyttet 6 millimeter til siden. Dette gjør at du kan trekke bakhjulet nærmere krankhuset, uten at kjedestagene kommer i konflikt med drivverk, og du har rikelig med plass til moderne, brede dekk. Scalpel Si er kompatibel både med ett og to tannhjul på kranken.
Bakhjulet er også trukket 6 millimeter til siden, og bygd med like lange eiker på hver side. Dette gir et stivere hjul. For ordens skyld: Cannondale bruker 142-millimeter aksling bak, og kjedestagene er 435 millimeter lange.
TIL SIDEN: Hele bakrammen er forskjøvet 6 millimeter til venstre, for å gi plass til brede dekk og 2x drivverk, samtidig som kjedestagslengden kan holdes kort.
Cannondales System Integration går ut på at man ser mer helhetlig på vekten på syklene, i stedet for å fokusere kun på rammevekt. Den oppgitte vekten for Scalpel Si, som da består av ramme, bakdemper, bakaksling og alt av skruer, er 2118 gram. Sammenlignet med en annen populær rittfulldemper, Specialized Epic, er det i følge Cannondale 247 gram lettere. Totalvekt for syklene ble ikke oppgitt.
FLATT FESTE: Cannondale bruker FlatMount-standarden for innfestning av bakbremsen. Dermed har de flyttet bremsen ned fra setestaget, og spart ytterligere vekt.
Klar for elektronikk
Moderne terrengsyklister kan fråtse i alskens tekniske løsninger. Noe av det siste er elektroniske gir. I verdenscupen i Cairns så vi også flere ryttere eksperimentere med lette heve-/senkepinner. En utfordring med dette, er at hvis du ønsker å bruke en heve-/senkepinne sammen med elektroniske gir, er at batteriet da ikke får plass i seterøret hvor det vanligvis sitter. Dette har Cannondale løst ved å lage et spesialfeste for Di2-batteriet i bakdemperen, som føres opp i overrøret.
BATTERI: Med et spesialfeste til bakdemperen, kan Di2-batteriet skjules i overrøret på sykkelen.
Dette er altså de største oppgraderingene, men det er også et par mindre ting verdt å merke seg. Scalpel Si har plass til to flaskeholdere, noe få rittfulldempere har. Sykkelen kommer også med styrebredde på rause 760 millimeter. Et tett samarbeid med Rockshox i utviklingen av Lefty-gaffelen og en felles låsebryter til Monarch XX-bakdemperen, har gitt Cannondale anledning til å få spesiallaget en egen variant av bakdemperen med slangeføringen direkte inn i rammen, så det hele ser ryddigere ut.
Hovedpunkter, Cannondale Scalpel Si:
- intern vaierføring for både mekanikk og elektronikk
- kompatibel med både 1X og 2X-oppsett
- ny geometri, med slakere styrevinkel og mer fremløp
- kompatibel med intern føring for heve-/senkepinne
TOPPMODELL: Hvis du plages med at lommeboka er full av penger, blir toppmodellen Black Inc med elektronisk XTR-gruppe og Enve hjul- og komponenter din for den nette sum av 118 600 kroner.
FOR DAMENE: Scalpel kommer også i en dameversjon, to varianter er tilgjengelige.
Så hva koster moroa?
Nye Scalpel Si vil komme i flere varianter, både aluminium og karbon. Flere av modellene vil være tilgjengelige gjennom norske forhandlere allerede i løpet av to ukers tid.
Scalpel Si Carbon Womens 1 – 58 900
Scalpel Si Carbon Womens 2 – 39 500
Scalpel Si Black Inc – 118 600
Scalpel Si HiMod Team – 89 200
Scalpel Si HiMod Race – 84 300
Scalpel Si HiMod 1 – 69 000
Scalpel Si Carbon 2 – 58 900
Scalpel Si Carbon 3 – 49 500
Scalpel Si Carbon 4 – 39 500
Scalpel Si Alu 5 – 29 400
Terrengsykkel fikk anledning til å prøve den nye sykkelen, og kommer tilbake med rapport og førsteinntrykk.
UTGÅENDE: Scalpel, 2013-versjon. Den nye Scalpel Si har fått renere linjer og oppdatert geometri.
ARVEN: Tidlig utgave av Cannondale Scalpel, med 26-tommers hjul.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.