Skal utvikles videre
RN betyr forresten «Racing Natural force», i motsetning til de som bare vrir på hånda for å komme seg frem i skogen. 01 er produktnummeret, den første modellen, og ifølge Honda er denne ment først og fremst som en plattform for videre utviklingsarbeid.
Honda har levert en spennende modell som viser at R&D ikke alltid er ensbetydende med «review and duplicate». Pressemeldingen sier ikke noe om rammematerialet og konstruksjon, annet enn at de har hentet teknikken fra motocross-syklene de produserer.
Sett ovenfra er hovedramma bred med sine to overrør og boks-aktige design, og er svært annerledes løst enn hva tråsykkelhjerner flest greier å koke i hop.
...men Nicolai var først ute
Et interessant trekk er at girene er tatt bort fra bakhjulet og flyttet over i en girboks sentralt i ramma.
Honda skryter på seg at de er først ute med dette, og har åpenbart ikke fått med seg hva tyskerne hos Nicolai bruker Rohloff Speedhub-navene til.
Pressemeldingen sier imidlertid ingenting om selve girsystemet, og noen bør snarest fortelle Honda at sykler skal fotograferes fra høyre side.
Veteraner fikser bremser og fjæring
Fjæringen tar Kayaba Industries seg av, både gaffel og bakdemper ser ut som et solid stykke arbeid - kanskje ikke så rart når Kayaba for eksempel også leverer dempegafler til 2003-versjonen av Kawasakis SuperSport-motorsykkel Ninja ZX-6RR...
Bremsene er et samarbeidsprosjekt mellom Honda og Akebono Brake Company, som har drevet i bremsebransjen i over femti år - og fra før har kunder i spekteret fra Jeep Cherokee til Hondas egne mopeder og motorsykler.
Om prosjektet noen gang munner ut noe som du kan kjøpe i sykkelbutikken sies det ingen ting om foreløpig.
22-åring får leketøyet først
Til å teste denne riggen har valget falt på den japanske 22-åringen Naoki Idegawa, en mann som har deltatt i DH-verdenscupen for Arai/Global de siste åra. Han er rangert som nr 5 i Japan og nummer 68 i verdenscupen.
Det blir spennende å se om Honda kan hjelpe ham enda høyere opp på rangstigen, eller om det hele bare ender opp på tomgang.