Mojo er ikke et nytt navn for de som har fulgt det lille, amerikanske high-endmerket en stund. Ei heller Mojo HD, dette var navnet på den første grove stisykkelen deres. Og strengt tatt er det ikke en nyhet med 27,5-hjul heller, dette løste Ibis jo på Mojo HDR, hvor du relativt lett kunne gjøre om den opprinnelige 26eren til en mellomhjulet sykkel ved å skifte noen smådeler i rammen. Ja, og gaffelen og hjulsettet, da.
Går ikke ubemerket forbi: Hverken Anne-Caroline Chausson eller sykkelen hennes.
Men når Ibis-sponsede Anne-Caroline Chausson dukket opp i Enduro World Series på en Mojo med litt slakere vinkler og enda litt mer strømlinjeformet fasong, ble det mye summing rundt i de forskjellige terrengsykkelrelaterte forumene der ute. Slakere styrevinkel var åpenbart, og det viser seg nå at Ibis har fulgt tidens designkonsensus, med lengre og lavere geometri samt lavere vekt enn forgjengeren, og mer vandring. 150mm for å være nøyaktig. Styrevinkelen er slakere, men med 67 grader med en 150mm RockShox Pike og 66,6 grader med en Fox 36 på 160mm, er den ikke så slak at den ekskluderer alt annet enn utforkjøringer i bratt lende.
Elegant: Siden inngangene kan skrus løs får du også vaiere og strømper inn og ut lett.
På Ibis' allsidige 29er, Ripley, som vi umiddelbart ble store fans av når vi testet den, var vaierne tidsriktig ført innvendig i rammen. Men de var tredd inn ved styrerøret, og gnisset mot gaffelrøret. Ibis har åpenbart lært, og leverer nå noen strøkne vaierporter, utskiftbare sådan,bakstyrerøret Vaierføringen virker å fortjene en applaus i seg selv, i alle fall om strømlinjeform er et kriterium. Og mens Ripley er litt smal i bakrammen, skal det på Mojo HD være plass til opptil 2,4 tommer brede dekk.
Er du en #endurohipster og kanskje sykler med rumpetaske, blir du nok glad for å se muligheter for å feste flaskeholder på rammen. Dette gjør oss glade, det samme gjør også det faktum at Ibis holder seg til 73mm gjenget krankhus heller enn PressFit. Hatten av og applaus.
2x? 1x? Uansett hva du velger løser Ibis det med finesse.
Ønsker du todelt krank er det fullt mulig, men om du ønsker singeldrev, er festet til forgiret elegant gjemt bak det øverste leddet i demperopphenget. I sum må Ibis få en runde klapp på skuldrene for jobben som er gjort for utseendet på Mojo HD, som i utgangspunktet ikke var en stygg sykkel når den ble lansert første gang. Og skal man tro de initielle testene som ligger ute på nett av sykkelen, skuffer den ikke i funksjon heller.
Steinsprut, pøh. Beskyttelsesplaten under underrøret ser ikke ut til å være pinglete.
Ibis HD kan kjøpes alene som ramme, eller som komplett sykkel. Rammen alene koster 23 599,- og kan med et lite mellomlegg fås med Cane Creeks DB Inline-bakdemper. Den rimeligste pakkeprisen på 32 099,- må sies å være trivelig om man sammenlikner med liknende merker, og den drøyeste, XX1-pakken til 70 699,- er ikke verst med tanke på karbonhjulene fra Ibis som følger med. Der imellom finnes en del alternativer, med RockShox Pike eller Fox 36, Shimano XT, SRAM X01 eller XTR. Fargekoordinerte karbonhjul er også en mulighet, uavhengig av hvilken av de tre tilgjengelige fargene du velger.
For de med fintfølelse: Cane Creeks bakdempere er gull for de som øsnker å virkelig fintune dempergangen på sykkelen sin.
Blir du mer enn bare litt nysgjerrig, står Probike for importen av Ibis.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.