Bygger for andre
Kinesis er et ukjent navn for de fleste, men mange sykler på rammer fra denne fabrikken - uten å vite det selv: Kinesis produserer sykkelrammer i stål og aluminium for flere av de store merkenavnene, som for eksempel Bianchi, Diamondback, GT, Mongoose, Santa Cruz, Schwinn, Specialized og Trek. Fabrikkene i Kina, Taiwan og USA har til sammen over 1300 ansatte.
Når de nå kjøper Mountain Cycle, er det for å få Robert Reisingers hjelp til å utvikle seg videre innen high-end rammebygging. Samtidig får lille Mountain Cycle tilgang på mer utviklingskapital og flere og mer avanserte maskiner for pressing og forming av aluminiumsplater til sykkelrammer. En stor overgang for gutta som til nå har drevet ut fra trange kår i det lille verkstedet i San Luis Obispo.
Tidlig ute
Mountain Cycle er ikke noe stort merke i Norge. Sykkelmagasinets testredaktør Morten Iversen har en Mountain Cycle STS Moho i sin private stall, og nylig ble en Mountain Cycle San Andreas-ramme solgt via terrengsykkel.nos bruktmarked. Det var denne ramma som viste verden at Robert Reisinger er en framsynt mann:
Robert Reisinger var profesjonell motocross-kjører og hadde fire år bak seg i Kawasakis utviklingsavdeling da han bestemte seg for å gå inn i den umotoriserte sykkelbransjen. Da han viste fram sin nye modell San Andreas på en amerikansk sykkelmesse i 1991, ristet de fleste på hodet av den ekstreme konstruksjonen.
6 cm vandring!
Den hadde hele 6 centimeters fjæringsvandring foran og bak, ramma hadde utrolig nok kun fester for skivebrems og dempegaffelen var en uhørt opp-ned-konstruksjon fra motorsykkelverdenen - i dag også kjent fra Marzocchis ultradyre RAC Bomber.
«Hvem i all verden trenger så ekstreme sykler til vanlig terrengsykling»? Det var spørsmålet for ti år siden. «Ingen», mente de fleste. «Alle», mente Robert Reisinger. Nå gjenstår det å se om han kan hjelpe Kinesis å komme så langt i forkant av trendene.