Mens Hard Rocx hadde et bredt nett av forhandlere landet rundt, vil Kona nå bli mindre tilgjengelig for kunder utenfor de største byene. Kona forsikrer uansett at det ikke skal bli vanskelig å få tilgang på varene.
Porsgrunn er med!
- Syklene vil bli sendt direkte til forhandlerne fra vårt hovedlager i Nederland, og samtlige Kona-modeller blir tilgjengelige for norske kunder. Etter hvert satser vi også på å øke til rundt femten forhandlere rundt i landet, forteller Tobias.- Hvem er de fem som allerede er klare?- Det er Telemark Sykkelmekka i Porsgrunn, Sykkelbutikken i Bergen, Ski & Sykkelstasjonen og Sykkeldelisk i Oslo og Velodrom i Trondheim.
Før var det racersykler og terrengsykler det handlet om. Men Kona har de siste sesongene delt inn modellutvalget etter stadig smalere bruksområder, og nå er de forsyne meg oppe i seks:
Downhill, Out of Bounds, Back Country, Cross Country, Fun og - omsider - Road.
Fulldempet allrounder
Back Country er svaret til de som savnet noe mellom de litt for tunge frikjøringsferjene og de litt for melkesyre-pregede konkurransemodellene. Bear og Bear Dee-Lux er foreløpig de to eneste syklene i denne klassen for de som sverger til fulldempet på lange turer i naturen.
terrengsykkel.no kommer tilbake om noen uker med en test av Kona Bear 2002.
En annen nyhet er stål. Kona Explosif og Kona Lava Dome er i hver sin ende av hardtail-segmentet, men leveres med stålrammer for 2002 etter noen sesonger i aluminiumsdrakt. Fans av den klassiske Explosif-modellen vil nok gni seg fornøyd i hendene ved synet av den slanke True Temper OX Platinum-ramma som viser at Kona er villige til å gå mot strømmen: De siste årene har aluminium tatt fullstendig over i nesten alle prisklasser - nå vil det vise seg om terrengsyklister i 2002 vet å verdsette Konas 180-graders-sving med Explosif.
- Explosif blir laget i stål fordi Explosif skal være i stål, fastslår Tobias på Kona. Han liker ikke ensrettingen markedet har sett den siste tida, i skyggen av fulldempernes inntog.
- Stål er et nydelig materiale som blir oversett bare fordi «kunden vil ha» aluminium. Vi tror våre kunder vil ha fritt valg, og tilbyr derfor Explosif i sitt «riktige» rammemateriale.
Se Konas 2002-modeller her.