For 2011 har Kona røsket tak i røttene sine, og kombinert egenskapene fra Stab og Stinky til den nye Operator. Produktsjef Chris Mandell forklarer:
- På 2010-utgaven av Stab hadde vi justerbar styrevinkel mellom 63,9 og 65 grader. Dette resulterte i en krankhøyde på 334/347mm. Tilbakemeldingene vi fikk de årene styrevinkelen var justerbar, var at de fleste likte den slakke styrevinkelen, men syntes krankhuset ble for lavt i den innstillingen.
Derfor har vi for 2011 valgt å gå for en fast styrevinkel på 64 grader, men et litt høyere krankhus på 350mm. Denne sammensmeltingen blir komplettert av litt kortere kjedestag for å holde akselavstanden lik. Vi mener dette har resultert i en lavere, slakkere og ikke minst raskere sykkel.
Det er ikke bare geometrien som er endret på Operator, Kona har også vektlagt et robust og servicevennlig demperoppheng;
- Vi har lagt svingpunktene slik at man ikke må demontere både krank og kjedefører for å komme til ved et bytte, og vi har valgt å gå for store og solide kulelager i opphenget. Vi ville ha en så vridningsstiv bakramme som mulig, for at bakdemperen skal få minst mulig sideveis belastning, og ha en så følsom demping som overhodet mulig.
På tidligere modeller har Kona hatt sitt flytende oppheng for bakbremsen, kalt D.O.P.E. Dette har de imidlertid gått bort i fra, Mandell forklarer;
- Det hele kom ned til ett spørsmål om kostnad og vekt, for å være ærlig. D.O.P.E-systemet gav et vektpåslag på ca en halv kilo, og en ekstra kostnad for sluttbrukeren, både ved kjøp og ved vedlikehold. Dette, i samspill med kutting av vekt på andre punkter har ført til at rammevekten har blitt redusert med ca 700gram. Rammevekten i medium størrelse uten bakdemper er ca 3,8kg, det er vi veldig fornøyd med.
Tre modeller
Operator FR er freeridevarianten, men i motsetning til sine to storebrødre har denne en Rockshox Totem singelkrone gaffel i stedet for dobbelkrone, og en enkel Fox Van R bakdemper. Den har også Kona-komponenter ved kontaktpunkter, og billig men fornuftig girpakke i form av X7/X5 fra Sram.
Operator DH er en billig inngangsbillett til en fullblods utforsykkel. Til bare halve prisen av toppmodellen, får man en fornuftig utstyrt sykkel. Ved å bruke inhouse komponenter på for eksempel styre, styreframspring osv kuttes kostnadene. Rockshox Boxxer og Fox VAN RC gjør demperjobben.
Supreme Operator ligger på toppen av hylla, og her er det full Saintpakke fra Shimano på drivverk, hjul og bremser. Ujevnheter kontrolleres av en Rockshox Boxxer WC gaffel foran, og Fox DHX RC4 bak. Lekre Easton Havoc komponenter er å finne i styreoppsettet.
Førsteinntrykk i terrenget
Terrengsykkel fikk prøvd Operator FR og DH i to solfylte dager på den franske rivieraen.Med andre ord ingen grundig test, men nok til å få et greit førsteinntrykk.
Kona har lykkes i å lage en balansert platform. Dempingen er superfølsom gjennom hele vandringen, og har en forholdsvis progressiv kurve. Selv med den forholdsvis enkle bakdemperen på FR-utgaven, får man en følelse av raffinerte demperegenskaper.
Kona har truffet godt med geometrivalget sitt. Styrevinkelen er ikke for slakk, og man sitter godt plassert “inne” i sykkelen. De har også gjort lurt i å heve kranken litt. Vi opplevde heller ikke at pedalene slo nedi på våre turer. 60mm styreframspring gir et allsidig oppsett, men mer erfarne ryttere vil kanskje foretrekke både kortere styreframspring, og færre spacere under enn hva den kommer med ut av esken.
Komponentvalgene er smarte. Lite bling, men bare funksjonelle ting som gjør jobben. Vi noterer oss kraftige Avid Code Bremser og solide hjul. Ved bruk av in-house komponenter klarer Kona å presse prisene ned, og dette syns vi er et klokt valg. For mange handler det mer om å bare få råd til en sykkel i første omgang.
Operator overbeviste stort under våre prøveturer, men ett ankepunkt fant vi dog. Domain-gaffelen på Operator FR var ikke i nærheten av å matche følelsen i bakrammen. Vi kan ta høyde for at gaffelen var relativt ny, men den opplevdes likevel som lite følsom, og butt i vandringen. Selv med en fjær som passet rytters vekt. Dette medførte at man automatisk ble dyttet lenger bak på sykkelen, og mistet mye av den gode balansen som man finner på Operator DH. En sykkel som er så god ellers, hadde fortjent en bedre gaffel, men det er en gang slik at man får det man betaler for.
Tilbake på sporet
Alt i alt viser Kona at de er på hugget for 2011 med denne sykkelen. Man får mye fornuftig utstyr for pengene, og en kjørefølelse som lurer deg til å tro at du sitter på en mye dyrere sykkel. Både Operator FR og DH er glimrende utgangspunkt både for nybegynnere og viderekomne, og ønsker man å ta den helt ut, er Supreme Operator tilgjengelig.
Priser fra Kona:
Operator FR: EUR 2399 – ca 19.000krOperator DH: EUR 2499 – ca 20.000krSupreme Operator: EUR 5699 – ca 46.000kr
Vekt oppgitt av Kona:
Operator FR: 17,57kgOperator DH: 17,81kgSupreme Operator: 17,32kg
Web: www.konaworld.com