Frister det med en rå utstyrspakke, og en sykkel med litt sprelske egenskaper? Da er det god grunn til å se nærmere på Canyon Lux Trail CF8.
Merida One Twenty 700 er ikke bare billig, den er også veldig, veldig morsom.
Specialized relanserte sin Epic Evo for 2024-sesongen, og dette er nære på å være det beste vi har prøvd i denne kategorien.
Rocky Mountain Element Carbon er en nykommer som vil fungere veldig godt til norske forhold.
Ibis Ripley er en av våre absolutte favoritter i denne kategorien. Den ble testvinner i 2020 da vi testet karbonvarianten, men vi ble minst like begeistret da vi fikk testet den rimeligere aluminiumsutgaven.
Transition Spur testet vi høsten 2021, og lot oss imponere over de gode utforegenskapene.
Trek Top Fuel er en sykkel som har blitt omdefinert fra å være en fullblods rittfulldemper, til å bli en langt mer allsidig og lett stisykkel.
BMC Fourstroke LT er en vanvittig effektiv, lett stisykkel. Hvis du liker å jage terreng, bør du definitivt ta en titt på denne.
Scott Spark 910 er basert på fulldempersykkelen til Scott som er en av de mestvinnende terrengsyklene i konkurranse noensinne.
Santa Cruz Tallboy er en real allrounder, med klar vekting mot det grove terrenget - denne sykkelen kan håndtere skikkelig grove stier med glans.
Det finnes også en rekke vandre kvikke stisykler på markedet - du kan scrolle til bunnen av denne siden for å lese flere tester.
Hva kjennetegner disse syklene?
Syklene i denne kategorien har som regel 120-130 millimeter vandring foran og bak, en allsidig geometri som gjør at du kan sitte godt oppreist og tråkke effektivt, men likevel angripe utforkjøringene med selvtillit, og solide komponenter som skal tåle mye slitasje fra sykling i grovt terreng. Senkepinne er en selvfølge på en slik sykkel, grove dekk og gode bremser likeså.
Forskjellige egenskaper - ikke la deg lure!
I denne kategorien sykler finner vi sykler som på papiret kan være ganske så like, men som kan oppleves ganske ulike. Dette vil du også se komme til uttrykk i testene våre, så vi anbefaler deg på lese dem nøye. Her finner du sykler som enten har en klar dreining mot raskt tempo og effektiv sykling, sykler som er mer avslappet og sedate, og sykler som er midt i mellom og kan fungere til alt. I denne kategorien finner du sykler som lett kan hamle opp med sykler som papiret skal være bedre.
Hva skal du se etter?
Her gjelder mange av de samme utstyrstipsene som på grovere stisykler. Den prioriterte listen vår over utstyr vil derfor være ganske så lik. Dette gjelder uansett om du skal kjøpe nytt eller brukt.
Senkepinne: De aller, aller fleste fulldempede terrengsykler har dette, men hvis ikke er dette det første du bør kjøpe eller oppgradere til.
Bremser: Det hjelper lite at du har det morsomt i utforkjøringene, hvis du ikke kan stole på bremsene dine. Gode bremser skal både være kraftige og gi god modulasjon, altså fordeling av bremsekraft.
Gode dempere kan være avgjørende også på en sykkel i denne kategorien. De dyrere modellen har som regel det på plass. Det du vil se på en del sykler i denne kategorien, er at noen av dem har fjernstyring av dempegaffel og/eller bakdemper fra styret. Dette har bakgrunn i at flere av dem kan brukes til ritt, hvor det kan være ønskelig å strupe til demperne på transportetapper.
Men hva med gir? Vi har ikke glemt girene. Men faktum er, at de aller fleste sykkelgir på markedet gjør det de skal - de girer. Ikke alle er like lette, eller raffinerte i følelsen, men du får skiftet til lettere eller tyngre gir på en enkel måte. Men skulle vi valgt, hadde vi for eksempel prioritert gode dempere over ett dyrt bakgir 10 av 10 ganger.
Der de fleste litt grovere sykler som regel kommer utstyrt med solide dekk, kan noen stisykler i denne kategorien komme utstyrt med ganske lette dekk. Dette er med på å dra ned vekten og gir en kvikk følelse, men det går ofte på bekostning av punkteringssikkerhet og evne til å håndtere de groveste utforkjøringene. Vi anbefaler dekk med solide sidevegger og grovt mønster på slike sykler
Aluminiumsramme eller karbonramme?
I denne kategorien terrengsykler finner du sykler både med karbonramme og aluminumsramme. I grove trekk kan vi si at sykler med karbonramme kan være noe lettere, men også dyrere. Vektforskjellen er ikke enorm - den kan være alt i fra cirka 150-350 gram. Men karbon har også andre egenskaper som tillater litt andre rammekonstruksjoner og tekniske løsninger.
Tar man to ellers likt utstyrte sykler hvor kun rammematerialet er forskjellen, skiller det som regel rundt 5-10 000 kroner i forskjell. Har du et stramt budsjett, vil vi definitvt anbefale deg å heller kjøpe en rimelig aluminiumsvariant med bedre utstyr, eller oppgradere utstyret på en aluminumssykkel over tid.
29 eller 27,5-tommer hjul?
I motsetning til de litt grovere stisyklene, som man gjerne også får med 27,5-tommer hjul, er majoriteten av syklene i denne kategorien utstyrt med 29-tommer hjul.
De større hjulene kompenserer litt for kort vandringsmengde, og hjelper på allsidigheten. 29-tommer hjulenes evne til å håndtere ujevnheter og stabilitet i høy fart, vil også bidra til økt mestring.
Prisnivå og utstyr
Terrengsykling er dessverre ikke en billig aktivitet. Stisykler som dette koster som regel minst 30 000 kroner eller mer nye, hvis du skal ha en utstyrspakke som faktisk fungerer godt.
På bruktmarkedet er det selvfølgelig gode muligheter for å gjøre et kupp. Vi har skrevet en sak om hvilke bruktsykler du bør se etter her.