Å jage lett og friskt avgårde, med minst mulig motstand? Eller vil du ofre litt vekt mot å få en sykkel som er mer kapabel?
Du kan gruble litt på det spørsmålet.
For det kan være litt avgjørende for om dette er en sykkel for deg eller ikke. Så heng med, og du vil nesten garantert få svaret.
Lux Trail tar altså utgangspunkt i rittfulldemperen Lux fra Canyon - en ganske så reinspikka rittfulldemper, som har blitt syklet inn til mange topplasseringer i verdenscupen i rundbane.
Med tilnavnet Trail sier det seg altså at dette er en sykkel som skal være rettet mer mot stisykling, og ikke baaare stoppeklokkejag i tettsittende sykkelklær.
Spinnvill utstyrspakke
Canyon har nesten alltid vært et merke som gir mye utstyr for pengene. Denne sykkelen er intet unntak, og tar nesten kaka.
Det er det to grunner til:
Utstyrspakka i seg selv er spot on for sykkelen, og helt rå.
Du får med noe vanvittig med ekstrautstyr.
Bagasjerom på sykler er ikke noe nytt, men det er supert at Canyon har fått det på plass på denne ramma. Men de har ikke gitt seg der. Denne sykkelen er så proppa klar med utstyr som det kan bli:
Her får du både inkludert et lite miniverktøy, du får inkludert slange, du får inkludert Co2-patron med tilhørende pumpehode, og dekkplugg-verktøy i styret. Fordelen med alt dette, er at du (hvis du vil) kan dra rett ut på tur uten å pakke en ryggsekk, hoftebelte eller lignende.
Det har antakelig ikke kostet Canyon veldig mye ekstra å hive på alt dette utstyret. Men den opplevde ekstra verdien du får som kjøper, er stor.
Skal du kjøpe alt dette løst, må du regne med å punge ut 1-2000 kroner. Det eneste du faktisk trenger å kjøpe i tillegg er pedaler, så er det bare tut og kjør. Imponerende!
Utstyret forøvrig er solide og velkjente kompontenter. En nær sagt komplett XT-gruppe fra Shimano er det vanskelig å gjøre store feil med, og hjul fra DT Swiss er nesten utelukkende alltid et kvalitetstegn.
Finishen er det vanlig Canyon-kvalitet over. Med andre ord: den er nesten upåklagelig. Rammefinishen er lekker, og alt av vaier- og slangeføring er gjort pent. De nevnte integrerte komponentene du får med, er integrert på en måte som gir mening både for funksjon og design.
TOPPLOKK: Bagasjerommet på denne sykkelen sitter ganske høyt på underrøret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon Grand Prix
All verdens utstyr hjelper lite hvis ikke sykkelen er bra, leken eller morsom.
Og Canyon har gjort en solid jobb med å sti-ifisere denne sykkelen ut av rittplattformen den er bygget rundt.
Fra første tråkk er det ikke noe tvil om hva denne sykkelen er mest glad i: full gass. Lav vekt og lettrullende dekk inspirerer til å bare tråkke i gang, og holde det gående helt til det er tomt for krefter.
Spesifikasjoner:
Ramme: Karbon
Gaffel: FOX 34 Step Cast Performance Elite
Bakdemper: FOX Float SL Performance Elite
Styre og stem: Race Face Ride 760mm styre, Race Face Ride stem
Sete og setepinne: Ergon SM10 Sport sete, FOX Transfer SL Performance Elite senkepinne
Hjul og dekk: DT Swiss XRC 1700 Spline hjul, Schwalbe Racing Ralph SG TLE EVO 2.35 og Wicked Will SR TLE EVO 2.4 dekk
Det er i lett rullende terreng med mange små klatringer at sykkelen virkelig skinner. Lav vekt og en helt villt sprellende og kvikk følelse gjør at du får lyst til å reise deg og tråkke til i hver ledige stund.
Demperopphenget jobber både smidig og samarbeidsvillig, og du får nesten følelsen av å ha en hjelpende hånd på ryggen når det butter i mot med røtter og andre ujevnheter.
Utfor føles den ikke akkurat som et godstog - lav vekt og kvikk følelse er supert når det går oppover, men det slår ikke kjempepositivt ut når det går nedover. Her føles spesielt Specialized Epic 8 Evo mye mer solid.
Mye av dette kan vi antakelig tilskrive faktumet at dempegaffelen på Canyon Lux er en stepcast-variant. Vekt som er skrapet av ytterbeina er fint for vektbesparelsen. Men når vi testet de to nevnte syklene back to back mot hverandre, var forskjellen i stivhetsfølelse i frontpartiet påfallende og merkbar.
Det er ikke så krise at det ikke går an å sykle med, for all del. men en forskjell er det. Lux bare gir ikke helt den samme solide følelsen utfor.
De lettrullende dekkene som gjør denne sykkelen så rå i klatringer og kupert terreng, viser da også en litt svakhetstegn. Men sånn er det - du får ikke i både pose og sekk.
Senkepinnen er ikke for alle
Én tydelig vekting mot rittverdenen, er valget av senkepinne. Transfer SL-pinnen fra Fox skiller seg litt fra de fleste andre ved at den ikke er trinnløs.
Du har to valg; enten helt oppe, eller helt nede.
Dette er bare en smakssak - her finnes det ikke noen fasit.
Men når 99% av alle andre sykler vi tester har trinnløs justering, føltes dette kronglete å venne seg til. Pinnen er uansett med på å dra ned vekta, og bidra til det litt kompromissløse man finner i ritt-spissede sykler.
Rittfulldemper eller stisykkel?
I denne kategorien sykler er mye lagt opp til produsentene og deres tolkning av den. Hva ønsker de å oppnå? Det er eksempler både på sykler som dras i en litt grovere retning, og sykler som dras mer mot rittfulldempere.
Canyon både kommer fra- og dras definitivt mot sistnevnte. Så hvis du er det man gjerne kaller en aktiv syklist som sykler en del ritt og bruker sykkelen til trening, men er gira på å prøve en litt mer kapabel men rask sykkel, vil Lux Trail passe bra.
Senkepinnen er én ting. Bremsene en annen. Og valget med remote lockout til demperne gir oss helt klarte Scott-vibber. Du må ikke bruke denne bryteren for at sykkelen skal fungere, for all del.
Dekkene bidrar også til det kvikke imaget. Men når utforkjøringene i Nordmarka blir ekstra krevende og tekniske, og fulle av skarpe steiner og røtter, er det ikke enorm selvtillitsfølelse som treffer oss. Der mer følelsen av å måtte trå litt varsomt.
Det sagt, så imponerte dekkene oss - vi hadde ingen punkteringer underveis i testperioden.
Det er ikke sånn at alt dette er feil prioriteringer. Det er bare prioriteringer som er gjort, og som dermed drar sykkelen i retning kvikk og rask, snarere enn solid og selvsikker. Og det er helt fair. Du bør bare være klar over det før du trykker på kjøp-knappen.
Det er noen grep som helt klart kunne vært gjort for å vekte den mer mot stisykling:
Grovere dekk med større volum er det mest åpenbare. Hakket kraftigere bremser er en annen ting. Men denne muligheten har du jo.
Ut av eska er dette helt klart en sykkel som vil egne seg bedre for raske turer og gjerne med startnummer, enn den aller groveste stisyklingen.
Alternative sykler
Dette er en kategori hvor det finnes utrolig mange spennende sykler.
Men det er også en liten jungel å gå seg bort i, så les testene våre nøye og vurdér hva du egentlig ønsker å prioritere.
Noen heller mest mot stisykling, mens andre er mer egnet for å sette startnummer på. Men de aller mest interessant syklene i denne kategorien vil vi si er:
Canyon sin tolkning av denne kategorien er spennende.
Lux Trail CF er en skikkelig rakett av en sykkel, og den lener seg definitivt mer mot startnummer-kategorien enn stisykkelkategorien. Utstyret du får for pengene her er intet annet enn vanvittig imponerende.
Vil du ha en kvikk og rask fulldemper til trening og konkurranse, men som også har stort turpostensial, kan dette være sykkelen for deg.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til juli 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.