Merida har tatt det beste både fra rittsykling og stisykling og sauset sammen i én sykkel. Genistrek eller risky business? Vi tok med en budsjettutgave av One Twenty på tur i marka.
RASK OG RIMELIG: Merida sin One Twenty trives godt når du gjør litt innsats med å få trøkk i pedalene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Merida One Twenty 700
Pris: 35 999 kroner
Vekt: 15,5 kilo (størrelse long, uten pedaler, med slanger, veid av oss)
Størrelse testet: Long(large)
Størrelse tester: 178 cm
Hjulstørrelse: 29
Vandringsmengde f/b: 130/120 mm
Merida har gitt alle stisyklene sine en skikkelig overhaling de siste årene. Og det har funket bra for flere av dem. El-stisykkelen One Sixty ble raskt en favoritt, og når vi testet rimelige stisykler i 2023 var det One Forty som trakk det lengste strået.
One Twenty begynner det nå å bli noen år siden vi sist testet. Og med testresultatene fra andre stisykler fra med Merida friskt i minne var det ikke akkurat med små forventninger vi mottok den nye One Twenty-sykkelen.
Du får den selvfølgelig i alle tenkelige utstyrsklasser, men vi tenkte det var ekstra spennende å få inn en av de rimeligere utgavene på test.
En god grunnmur av utstyr
Det å levere gode utstyrspakker til en bra pris er ikke lenger kun forbeholdt de som driver med direktesalg av sykler på nett.
Og det Merida bringer til torgs her er neimen ikke dårlig. For 35 999 kroner er det slett ikke en dårlig utstyrspakke du får.
Rock Shox Pike var for noen år siden en dempegaffel du egentlig kun fikk på litt dyrere sykler. SRAM DB8-bremsene har vi testet på flere sykler nå, og har gode erfaringer med dem. Merida gjør som mange andre produsenter og lager sine egne komponenter, det bidrar til å holde prisen nede ved valg av både hjul og kontaktpunkter som styre og styrefremspring.
Et ekstra lite pluss, er integrert verktøy. Plassering under setet er ikke kjempepraktisk all den tid det er vått ute, og verktøyet har kanskje ikke verdens beste ergonomi. Men det er bedre å ha det med, enn å stå ute i skogen uten mulighet til å skru fordi du glemte verktøyet hjemme.
BESKYTTELSE: Strategisk plassert gummi beskytter kjedestaget. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
INLINE: Bakdemperen ligger nå i linje opp langs overrøret, i motsetning til tidligere versjon hvor den var montert vertikalt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
EGEN VRI: Merida har gått for spacere med noe litt annet enn rundt form til styreframspringet, for å få det hele til å se litt mer integrert ut. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Det skal også sies at du får denne sykkelen i to enda rimeligere utgaver; en til 29 999 kroner, og en til 22 999 kroner.
Der må du dog regne med mye rimeligere utstyr og høyere vekt. Det er også noe av grunnen til at vi ba om akkurat denne utgaven på test: den har utstyr som vi har erfaring med at er på et bra nok nivå.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: RockShox Pike Select
Bakdemper: RockShox Deluxe Select+
Styre og stem: Merida Expert TR II 780mm styre, Merida Expert eTRII stem
Sete og setepinne: Proxim W400 STN sete, Merida Expert TR II senkepinne
Det er ikke helt unaturlig å sammenligne denne sykkelen med Specialized Epic Evo som vi hadde inne på test i samme tidsperiode.
Ikke på pris, for de to syklene er ikke i nærheten av hverandre her. Men mer på egenskaper. Begge er 130/120-sykler, og begge har det samme store potensialet i den forstand at de både kan brukes til stisykling og rittsykling. Og begge er latterlig morsomme.
Frasparket på grusen ut til stiene er bra; selv om sykkelen vi har på test bikker 15 kilo, føles den kvikk og responsiv. Forekaster-dekkene fra Maxxis bidrar nok mye, men demperopphenget er også balansert og fint. Det merker vi allerede på første stiparti.
120 millimeter er ikke mye vandring, men Meridaen demper unna, avstemt og fint, og dytter deg kameratslig tilbake igjen i god tråkkeposisjon. Får vi litt følelsen av å sitte på en rittsykkel? Joda. Men ikke på en nervøs og kjip måte. Mer i den forstand at den føles tråkkeffektiv og rask.
Kuperte stier hvor det både går mye opp og ned, og retningsendringene er mange, stortrives denne sykkelen med. Markasykkel, stijager - det er flere adjektiv som kunne vært brukt om denne sykkelen, men i bunn og grunn er det en kvikk og fin stisykkel.
Vår første tur begynte med lang, sammenhengende stigning mot toppen av en utforkjøring. Gode klatreegenskaper er supert det, men stisyklister vil jo helst ha i både pose og sekk. Og her leverer Meridaen over forventning. I kupert terreng er det både morsomt og inspirerende å jage på, og sykkelen føles tillitvekkende.
ROMSLIG: Her er det plass til to flaskeholdere hvis du skulle ha behov for det. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
ENKEL: Kanskje ikke den beste, men heller ikke den verste senkepinnebryteren vi har prøvd. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SPARING: NX-kranken bidrar til å holde prisen nede. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
I utforkjøringene gir et bredt styre og en solid dempegaffel god kontroll. Forekaster-dekkene fra Maxxis er et godt valg: De har akkurat nok knaster og mønster til å gi deg kontroll, uten at det blir alt for tunge og grove ellers. Det sagt: hvis du vil dra denne sykkelen litt mer i retning av grove stier, vil det ikke være dumt å utstyre den med et sett litt grovere dekk, og sette opp slangeløst med dekkinnlegg.
Alt dette sagt, så er det en tankevekker at denne Merida-sykkelen koster betydelig mindre enn nevnte Epic Evo, og egentlig leverer like mye moro. Greit, litt mer vekt på du riktignok regne med, men dette merket vi fint lite til i praksis, hvertfall på stiturer uten stoppeklokke.
Men apropos stoppeklokke:
En ivrig sykkelkompis fikk teste sykkelen en tur. Ved endt tur hjemme, insisterte Garmin-klokka på at dette hadde vært en elsykkeltur. Så noen kjempesinke kan vi ikke kalle den, selv om vekta er litt høy.
Hva er den ikke så god på?
Vel, aluminiumsramma drar jo opp vekten litt, for den som måtte bry seg om sånt. Det, i kombinasjon med aluminiumets egenskaper som materiale gjør at den ikke har helt den samme snerten som andre sykler i samme kategori. Men her snakker vi om grader av forskjell, ikke store forskjeller.
Hvis dette er din første stisykkel er det neppe noe du ville tenkt over uansett.
Det andre er jo de naturlige begrensningene som ligger i en sånn sykkel når det kommer til vandringsmengde. Vi kom oss opp og ned alt vi prøvde på i Oslomarka med denne sykkelen. Men i de lengste, bratteste og mest krevende utforkjøringene sier det seg selv at den ikke hamler helt opp med sykler i kategorien over. Men sett på noen grovere dekk, så jukser du lett til deg litt ekstra selvtillit i de mest krevende utforkjøringene.
Alternative sykler
I den lette og kvikke stisykkelkategorien er det mange spennende sykler. Både av typen som heller mer mot rittfulldemperne, og dem som heller mer mot grovere stisykler.
Vi likte forrige generasjon One Twenty fra Merida, og den nye gjør seg neimen ikke bort i en kategori hvor konkurransen er ganske knallhard. Sykkelen er både morsom, inspirerende og tillitvekkende, tross både lav pris og høy vekt. Det er alltid forfriskende når sykkelprodusenter mestrer å sete sammen så gode sykler.
Til det meste av norsk stisykling vil denne sykkelen langt på vei dekke behovene dine. Merida One Twenty 700 vil passe både nybegynnere som vil ha sin første stisykkel, og viderekomne som ser etter en god stisykkel som også kan oppgraderes i fremtiden for enda bedre ytelse.
Kristoffer var journalist og fotograf i Terrengsykkel fra 2010 til juli 2024, og er forfatter av boken Stisykling i Norge.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.