BMC FourStroke LT er like lekker som den er nyskapende, men hvordan går det når sveitsisk innovasjon og sykkelteknologi møter norsk terreng? Vi har testet den allsidige terrengsykkelen BMC Fourstroke LT.
BMC er ikke redd for å gå egne veier, og har laget mange nyskapende og spennende sykler. Vi lot oss begeistre da vi i 2019 testet rittfulldemperen FourStroke. FourStroke LT er en mer stivennlig versjon av den da nyskapende sykkelen. Forskjellene ligger i mer vandring.
Fourstroke LT har 120 millimeter vandring foran og bak. Den er laget like mye som en kvikk stisykkel som en ekstra kapabel rittsykkel. Hva du selv ønsker å bruke den til kommer an på egne ferdigheter og ønsker.
Geometrien er også allsidig nok til at denne kan fungere like bra som en rittsykkel i tekniske ritt, som stisykkel i grovere terreng med fokus på mestring.
Råflott
BMC legger mye prestisje i rammedesign, og FourStroke LT er ikke noe unntak. Detaljene er de samme som vi så på den «vanlige» versjonen da vi testet den. Designen er det som kjent norske Torgny Fjeldskaar som står bak.
Rammen har pen, intern vaierføring. Der underrør og styrerør møtes, fungerer også portene til vaierføringen som en stopper for gaffelkrona, slik at du slipper skader på over- eller underrøret når styre og gaffel vrir seg i et velt.
På setestagene og vippearmen ved seterøret finner vi også en sag-indikator, som kan gjøre det litt lettere å sette opp sykkelen med riktig trykk i bakdemperen.
Logoene på underrøret har en fiffig lakk som skinner med regnbuefarger i lyset – pent!
Fourstroke LT kommer i to modeller. One, som vi har testet her, og Two som er hakket rimeligere, med SRAM GX-utstyr.
One er da toppmodellen, og utstyrspakken er kledelig luksuriøs, selv om vi godt kunne ha sett Fox sine gjevere Factory-dempere på en sykkel til denne prisen. Utstyrsvalgene reflekterer også litt forskjellen på denne, og den blodtrimmede ritt-utgaven med kortere vandring.
FourStroke LT har den kraftigere Float 34 Stepcast-gaffel fra Fox i motsetning til Stepcast 32 som kommer på rittmodellen.
Spesifikasjoner
Ramme: BMC APS Karbon
Gaffel: Fox Float 34 StepCast, Performance Elite FIT4
Bakdemper: Fox Float DPS Performance Elite EVOL
Styre og stem: BMC MFB01 karbon, 760 mm bredde, BMC MSM01 stem
Sete og setepinne: Fizik Antares R7 sete, BMC RAD integrert senkepinne, 80mm drop.
Sykkelen kommer også med stivennlige rittdekk, rittvennlige stidekk med skikkelig volum – en Wide Trail-utgave av favoritten Maxxis Rekon med 2,4 tommers bredde.
Dekkene sitter på flotte Mavic XLR Carbon 30-hjul. Disse har et deilig høyrøstet baknav, brede felger og flate ståleiker.
Bakdemperen er montert lav på underrøret, og har pent integrert vaierføring opp til låsehendelen på styret. Låsebryteren til bakdemperen sitter oppå styret, da plassen under er reservert til senkepinnen. Det er en tre-posisjons-bryter fra DT Swiss, der den midterste innstillingen strammer opp bakdemperen, og siste hakk låser både bakdemper og gaffel.
Drivverket er en miks av XX1, XO1 og X1-komponenter fra SRAM. Level TLM-bremsene har 180 og 160 millimeter store bremseskiver.
Tallenes tale
FourStroke LT er ikke enormt mye annerledes enn FourStroke, men noen forskjeller er det. Fourstroke LT har både slakere styrevinkel og seterørsvinkel enn FourStroke, med omtrent én grad. Den har også noe kortere rammelengde (reach).
De to syklene deler den samme rammen, men økt demperlengde bak og lenger gaffel i front endrer geometrien noe i forhold til rittsykkelen.
I terrenget
Både vandringsmengde og geometri tilsier at denne sykkelen står med hvert hjul planta i hver sin sykkelkategori. Ser man på tallene, kan dette være en sykkel som enten faller i kategorien kvikk og sporty stisykkel, eller rittfulldemper med ekstra brukspotensial.
Vi har testet sykkelen både på korte og lange stiturer i Oslomarka, i variert terreng og på tørt og vått føre.
BMC Skiller seg fra en del andre rittsykler på markedet med demperopphenget sitt. BMC har et bakhjulsoppheng som minner om Dave Weagles DW-link– et oppheng vi ofte har skrytt mye av på stisykler. Vi mener det er en innertier å bruke dette opphenget også på rittsykler, spesielt rittsykler av den litt mer kraftige varianten, som denne.
BMC kaller sin løsning for APS, Advanced Pivot System. Systemet består av en kort lenke mellom front og bakramme nede ved kranken, og en vippearm mellom setestag og bakdemper som vipper rundt et ledd på seterøret.
Frasparket i demperopphenget er helt rått. Her får vi aldri følelsen av at vi henger igjen når bakhjulet treffer små kanter. Snarere tvert i mot. Sykkelen sparker fra når den komprimeres og dytter oss oppover bakken når demperen returnerer til utgangsposisjonen.
Sykkelen er kanskje på sitt aller beste når vi sitter og jager av gårde på småkuperte stier. Om du treffer en rot eller stein er det som om du får et ekstra kick – sykkelen vil ha deg opp og framover. Det er ingen følelse av at demperopphenget bremser framdriften.
BMC FourStroke LT har en helt unike følelse av at sykkelen jobber under oss, uten at tråkket påvirkes. Vi kan tråkke på inn i grove rotklynge uten at sykkelen steiler eller butter. Med tråkket i gang flyter vi smidig over hindringene uten å miste fremdrift.
Det supereffektive tråkket gjør også at FourStroke LT klatrer helt eksepsjonelt bra. Selv uten å bruke låsehendelen på styret, strammer opphenget seg opp og hjelper oss opp alle kneiker. Det var sjelden eller aldri sykkelen det stod på når vi måtte gi tapt for tekniske klatringer.
FourStroke LT tråkker så effektivt både i kupert terreng og klatringer at på rolige stiturer brukte vi ikke låsebryteren på styret nevneverdig. De gangene vi ville kjøre noen drag eller dra på litt ekstra i klatringer i lite kupert terreng, har den en funksjon.
Men å begrense et så effektivt demperoppheng fant vi ikke mye glede i. Full låsing av demperne gjorde vi kun på asfalt.
Kombinasjonen av ekstremt effektivt demperoppheng, lav totalvekt og solide dekk med bra volum er en vinneroppskrift. Da vi testet rittversjonen av FourStroke var dette også noe vi ønsket oss, og da spesielt til utforkjøringene.
Utfor
Når det går nedover er FourStroke LT heller ingen sinke. Kombinasjonen av ekstra vandring og litt stivere chassis i 34-gaffelen – og igjen, de solide dekkene – er helt riktige grep tatt av BMC.
Den sluker helt rått unna alt som kommer i dens vei. Sykkelen som tråkker som en rittsykkel fungerer også som en trygg og kapabel stisykkel når terrenget heller nedover og byr på store slag, dropp og hopp.
Kjedestagene er korte for kategorien – mellom 5 millimeter og 1 centimeter kortere enn på andre sykler i tilsvarende segment. Det merkes godt både i trange svinger nedover, og når vi skal dra sykkelen litt opp og bak ut små kanter. Sykkelen har leken popp, noe som gjør at lynraske bunnyhop over hindringer på stien ikke stjeler fremdrift eller konsentrasjon.
På sitt beste oppleves denne sykkelen som om den har mer vandring enn tallene sier, uten at det går på bekostning av kvikkheten og rittvennligheten.
Bremsene er presise og tillitvekkende, og det brede styret gir oss god kontroll på sykkelen når terrenget blir skikkelig ulendt.
Geometrimessig kan man si at flere nå har hengt seg på trenden BMC i stor grad var med å definere for sykler i denne kategorien. Slik sett fremstår ikke FourStroke LT så ekstrem – flere av rittsyklene med ekstra vandring vi har testet nylig har geometri som kan minne om BMC sin.
Vi må snakke om setepinnen i rommet
BMC har for FourStroke og FourStroke LT valgt å lage sin egen helintegrerte senkepinne. RAD – Race Application Dropper-pinnen flukter sømløst med karbonrammen og gir inntrykket av at sykkelen ikke har senkepinne i det hele tatt.
RAD-pinnen sparer et par hundre gram vekt sammenlignet med ettermonterte senkepinner og lar BMC bruke en stiligere og potensielt stivere, oval pinne.
Pinnens senkefunksjon er helt integrert i seterøret. Den ovale pinne ser flott ut og sikrer at du aldri vil få setet på skrå, men BMC har begrenset mengden vandring i pinnen til 80 mm. Kanskje ok på en rittsykkel, men på en mer kapabel sykkel som dette virker det ekstra rart.
På FourStroke, som er en mer rendyrket rittsykkel er det både praktisk og riktig med kort vandring på senkepinnen. I en rittsituasjon er det ofte du bare trenger litt senking for å kunne klare et teknisk parti på en tryggere måte.
Du ønsker heller ikke å måtte bøye knærne mer enn nødvendig for å trykke setet ned. På en kompromissløs rittsykkel er også de hektoene du sparer på denne kontra en vanlige senkepinne noe som kan være avgjørende.
Men på en sykkel som denne, som innbyr til langt mer herjing og gutsing i utforbakkene, hadde vi helst sett at senkepinne hadde 125 eller 150 millimeter vandring. I tillegg er det fint med pinner som er trinnløse, slik at du kan senke setet så lite eller mye du vil. RAD-pinnen har tre nivåer. 80 mm lavere enn normalen, normalhøyde og en mellomstilling som er tilnærmet umulig å treffe.
Konstruksjonen av RAD-pinnen består av et stort luftkammer som fungerer med lavt lufttrykk. Bortsett fra luft-kammeret er resten av funksjonen enkel mekanikk. Pinnen har et minimum av deler og skal derfor være både solid og holdbar.
Topphøyden på setepinnen kan justeres med inntil 90 mm uten at mengden vandring i selve pinnen endres.
Setepinnen er og blir et usikkerhetsmoment for oss. Vi opplevde problemer med denne typen setepinne da vi testet rittversjonen av Fourstroke i 2019. Det er med en viss skuffelse at vi registrerer at senkepinnen fortsatt betjenes med en slarkete og simpel hendel.
Når hele sykkelen ellers oser kvalitet og eksklusivitet, er dette et lite skår i gleden. Kvalitetsfølelsen i pinnen står heller ikke helt i stil med resten av sykkelen. Setet spretter ikke opp med et markert klunk, men sliter seg opp i en litt nøkkete bevegelse.
Ingen kan ta fra BMC at senkepinnen er både nyskapende og har noen små fordeler. Ikke minst ser den dødsbra ut.
Men enn så lenge veier ikke fordelene opp for de åpenbare ulempene – den korte vandring og det at det er umulig å bytte til en vanlige senkepinne med mer vandring senere.
Når senkepinnen får problemer er det heller ikke mulig å bare bytte den med en stiv pinne på grunn av den ovale formen. Selv om senkepinnen har en enkel mekanisk konstruksjon og er lett å mekke på selv, vil mange uansett ønske å sette bort slikt.
Med det sagt. Vi opplevde ikke at RAD-pinnen sluttet å fungere under testperioden denne gangen. Den krever et minimum av vedlikehold og at man sjekker lufttrykket en gang i blant, men bortsett fra det er det tut og kjør.
Hvordan går det når sveitsisk nyskapning treffer norske stier?
Det går vanvittig bra. Som sykkel for aktiv jaging på både raske og tekniske stier er BMC FourStroke LT den smidigste og mest effektive sykkelen vi har testet, noen gang.
Av sykler med kort vandring på markedet er det denne vi ville ha foretrukket til rask stijaging, teknisk rittsykling og slitsomme bakkedrag på teknisk sti. Det avanserte opphenget står som sterk kontrast til resten av bransjens bevegelse mot enklere og enklere bakhjulsoppheng.
De ekstra leddene legger kanskje på noen ekstra gram, men tråkkeffektiviteten veier mer enn opp for dette i alle typer terreng.
BMC FourStroke LT er absolutt en sykkel du bør vurdere hvis du setter pris på raske, men kapable terrengsykler. Den mangler nesten sidestykke i sin vektklasse, men noen konkurrenter har den.
Av disse er det kun Pivot, Mondraker, Yeti, Santa Cruz og Intense som kan skilte med et bakhjulsoppheng som kommer i nærheten av BMC sin variant. Få av disse kan matche BMCs progressive geometri og rammekvalitet.
Konklusjon
BMC Fourstroke LT er et råskinn av en sykkel. For ivrige terrengsyklister som drømmer om å sykle krevende maratonritt som Terrengsykkelrittet og Ultrabirken når restriksjonene letter, er dette noe av det aller beste redskapet som finnes. Den klatrer helt vilt bra, er stødig nedover og er minst like morsom med startnummer, som uten.
Den veier lite, føles robust og har hjul og kvalitetskomponenter som vil tåle alt du klarer å utsette denne sykkelen for.
Vi hadde kjøpt denne sykkelen på stedet som rask sti-racer, hvis det ikke hadde vært for den merke-unike senkepinnen.
Både mengden vandring og usikkerheten rundt service og mulighet for utskiftninger gjør at senkepinnen stopper oss fra å sporenstreks legge inn en bestilling på BMCs supersykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.