Ibis’ rimeligaluminiumsversjon av testvinneren Ripley er en robust og allsidig stisykkel med bransjens beste demperoppheng og suverene klatreegenskaper.
METALL! Ibis Ripley AF gjør alt det karbonversjonen kan og mer. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes
Ibis Ripley AF SLX/GX 2022
Pris: 43 600 kroner med SLX-drivverk
Vekt: 13,8 kilo med slangeløse dekk, uten pedaler
Nett: ibiscycles.com
Vandringsmengde f/b: 130/120 mm
Hjulstørrelse: 29 tommer
California-baserte Ibis fokuserer på et lite knippe terrengsykler, alle med lignende demperoppheng og utseende. Ripley er deres allsidige, kortvandrede stisykkel med 120 mm vandring bak og 130 mm i gaffelen.
I AF-versjon har den rimeligere aluminiumsramme, men tilsvarende konstruksjon som sine mer eksklusive søsken med karbonramme.
Ibis Ripley AF er en av to aluminiumssykler i Ibis’ portefølje. Den grovere Ripmo AF er den andre. Nisjemerket fra Santa Cruz har spesialisert seg på karbonrammer, men har de siste årene også tilbudt sine bestselgere i rimeligere aluminiumsversjoner.
Som alle andre fulldempere fra Ibis har også Ripley AF et demperoppheng utvkiklet av Dave Weagle, såkalt DW-link. DW-link konstruksjonen har utviklet seg i løpet av årene, men det grunnleggende består - to små linker binder frontrammen sammen med bakrammen. Disse beveger seg i samme retning gjennom bakhjulets vandring.
Ripley AF-rammen har lavt overrør og relativt moderne geometri. Klaringen til skrittet er god, noe som inispirerer til sykling med utagerende kroppsspråk.
Styrevinkel på 65,5 grader er midt i sjiktet for moderne stisykler med kort vandring. Vinkelen er en grad slakere enn på karbon-versjonen av Ripley.
Ibis Ripley AF har ekstreme egenskaper i tekniske motbakker. Med denne kommer du opp nesten overalt.
Rammelengden på 475 mm er også å regne som moderne. Paret med en bratt setevinkel på 76 grader kommer vi likevel ganske nærme styret.
Kjedestagene på 432 mm er blant de kortere i klassen.
Karbonrammene fra Ibis har organiske, flytende linjer. Aluminiumsrammene er laget etter samme mal, men har et grovere og mer industrielt utseende.
Vaier- og slangeføringen til bakgir, bakbrems og setepinne er løst på en funksjonell måte. Den er likevel en god del mer uskjønn enn på Ibis karbonsykler og f.eks Canyon Spectral 125 . Det føles litt unødvendig at vaierne til bakgir og senkepinne krysser over fra underrør til seterør i høyde med flaskeholderen.
Spesifikasjoner
Ramme: Ripley aluminium DW-link 120 mm
Gaffel: Fox Float 34 Performance Series 130 mm
Bakdemper: Fox Float Performance DPS EVOL
Styre/Styrefremspring: Ibis 789 mm alu/Ibis 31,8 mm 50 mm
Sete/Setepinne: WTB Silverado Pro 142mm/ Bike Yoke Revive Dropper 185 mm på large
Hjul og dekk: Ibis S35 Aluminum m/35 mm innvendig felgbredde, Maxxis DHR EXO 2,4 foran, Maxxis Dissector 2,4 bak (testet med DHR foran og bak)
Ibis unngår sikkert å måtte tre vaierne forbi kranklageret inne i rammen, men det skaper gnissing på både vaierstrømper, bremseslange og flaske, samt et økt potensial for rakling. Heldigvis er vaiere og bremseslange godt festet der de går inn og ut av rammen slik at rakling mot rammen ikke oppstår.
Det ville hadde sett bedre ut om vaierne kom ut på undersiden av underøret og krysset under krankhuset på utsiden.
Rammen for øvrig har et kompakt utseende. Det lave overrøret gir god plass til senkepinne med lang vandring. Det er likevel god plass til en stor flaske, selv om den må sloss litt om plassen med vaiere og bremseslanger.
Funksjonelt utstyr
Utstyrspakken på vår testsykkel er en blanding av SRAMs 12-delte GX-gruppe og Shimanos SLX-bremser. Standardversjon er satt opp med SLX over det hele. GX-drivverket er som sidestilt å regne, selv om dette oftest sidestilles med Shimanos XT-gruppe på rangeringslister.
Om noe så foretrekker vi girfølelsen i SRAM-spakene over Shimanos varianter. Dempergaffelen fra Fox er en velkjent og velprøvd Float 34 Performance, bakdemperen en tilsvarende Fox Float DPS med tre nivåer tilgjengelige med bryteren.
Senkepinnen er den fremragende BikeYoke Revive-pinnen. På large-sykler har denne voksne 185 mm vandring. Ibis var blant pionerene når det kommer til breie felger. S35-hjulene har felger med 35 mm innvendig bredde for ekstra god støtte til breie dekk. Hjulsettet veier rett over to kilo og er følgelig ikke spesielt lett. Sykkelen kommer levert med 2,4-tommers dekk, men det er plass til 2,6 tommers bredde.
Også styre og stem har Ibis’ eget merke på. Det 780 mm breie styret har mye bakoverbøy og en komfortabel fasong. Både stem og styre ser litt enkle og rustikke ut, men gjør jobben.
Dekklassikerne fra Maxxis, DHR 2 EXO 2,4 står både foran og bak på vår testsykkel. De fungerer akkurat så supert som de alltid gjør. Dekkene klarer kompromisset mellom relativ kvikkhet, soliditet og godt grep på en forbilledlig måte. Maxxis DHR er målestokken når det kommer til allsidige stisyklingsdekk.
Magisk oppheng
Hver gang vi tester sykler med DW-link, og Ibis sine fulldempere spesielt, blir vi imponert over hvor effektive disse syklene føles i tråkket. Bakdemperen kan beholdes i åpent modus nærmest uansett terreng og underlag uten at sykkelen husker nevneverdig.
I teknisk krevende motbakker gir opphenget et suverent grep. Ripley AF er den sykkelen vi har testet som er aller best å forsere krevende tekniske klatringer på. Bakhjulet følger underlaget hele veien. Når vi treffer kanter og hindringer på vei oppover havner vi ikke bakpå, eller mister fremdrift. Bakhjulet smetter unna hindringen for så å gi oss en ekstra dytt i ryggen når demperen strekker seg ut igjen.
Denne effekten setter vi også pris på i slakere terreng og på raske stipartier. På flate stipartier opplever vi at den bratte setevinkelen nesten plasserer oss for langt frem på sykkelen. Å flytte setet langt bak på setepinnen hjalp på denne følelsen. Stående jaging og slake utforkjøringer foregår for det meste med setet senket og ute av veien. Da oppleves det som enkelt å finne optimalt tyngdepunkt over sykkelen for smidig fremferd over røtter, steiner og kuler. Ripley AF er lynkvikk i styringen og føles nesten noe overstyrt gjennom svinger. Man venner seg uansett raskt til styrefølelsen. Da kan den utnyttes til å holde skikkelig tighte linjer i svingene.
Det alltid aktive demperopphenget sørger uansett for maks grep og kontroll da bakhjulet følger konturene på stien, uten at vi blir holdt igjen. Trykker du hardt gjennom svingen kan du spenne opp demperopphenget og nærmest skyte fart ut av svingen når du slipper opp trykket. Den smidige dempingen gir ekstrem flyt over stipartier med mye røtter og slag, samtidig opplever vi ikke å sitte fast nedi vandringen når vi vil opp og frem i terrenget.
De korte kjedestagene gir sykkelen leken popp. Den er lett å plukke opp i front. Både bunnyhop over trestammer og korte opphold på bakhjulet gjennom groper og dammer er lett å få til uten å røske særlig hardt i styret. En kjapp vektforskyving bakover og et lett napp i styret er alt som skal til.
Tillitvekkende utfor
Selv i grove røyser og ned bratte renner føles Ibis Ripley AF tillitvekkende og stødig. Det er likevel en merkbar forskjell på presisjonen på Fox 34-gaffelen kontra den ekstremt solide Fox 36-gaffelen som sitter på Canyon Spectral 125 vi akkurat har testet. Ripley AF føles aldri veik eller unnvikende, men den mangler også den bombesikre følelsen vi får på Spectral 125. At gaffelen har 10 mm kortere vandring, samt at rammen er 1,5 gradere brattere i front på Ripley AF enn på Spectral 125 bidrar også her.
Ibis Ripley AF er en solid og leken stisykkel som er med på det aller meste du ønsker å utsette den for. Den føles kvikk og rask i lett terreng og robust og kapabel i grovere og brattere terreng. Den er på sitt aller beste i småkupert terreng der du bryter deg opp tekniske klatringer og nyter flyten i svingete utforkjøringer. Sykkelen gjør det lett å knyte kjappe svinger sammen og gir oss trygghet til å endre retning midt i krevende partier, enten vi er i en bratt klatring eller i en bratt nedoverkjøring.
Alternativer
Ibis Ripley AF hører hjemme i kategorien for kvikke og kortbeinte stisykler. Vandringsmengden på 120 og 130 mm lyver likevel litt om denne sykkelens kapasiteter. Den slår godt fra seg mot sykler med mer vandring.
Det er naturlig å sammenligne Ripley AF med andre stisykler med aluminiumsramme, men den kan også sammenlignes med dyrere sykler med karbonramme. Å sammenligne med internettmerket Canyon kan prismessig være litt urettferdig. Fra Canyon får vi karbonramme til prisen av en aluramme hos de andre merkene.
Ripley AF føles hakket råere utfor enn karbonversjonen av Ripley. Den slakere styrevinkelen bidrar her. Den føles mer effektiv i tråkket og mer smidig i dempingen enn Treks gode Fuel EX 8. Sammenlignet med Canyons nye Spectral 125 i karbon, som vi nylig har testet, har Ripley AF en noe spinklere følelse. Den er likevel kjappere i styringen og har et mer tråkkeffektivt oppheng i de tekniske motbakkene. Også Santa Cruz Tallboy i aluminium er en naturlig sykkel å sammenligne med. Denne er en del dyrere enn Ripley AF. Vi har tidligere testet karbonvarianten av denne.
Den lette styrefølelsen i slakt terreng gjør at Ibis Ripley vil passe ferske stisyklister godt. Dyktige syklister som virkelig gir gass i nedfartene vil sette pris på manøvrerbarheten, men også mestre den kvikke styringen, som kan bikke over til nervøs hvis du ikke styrer med fast hånd.
Ibis’ aluminiumsvariant av Ripley er en rimeligere inngang til Ibis’ effektive, morsomme og kapable stisykler.
Utstyrspakka bærer preg av smarte prioriteringer. Gode dempere, lange senkepinne solide hjul og kraftige bremser er valgt på bekostning av dyrt styreoppsett og fancy drivverk. Oppsettet gir maks funksjon uten at du må utsette deg for offentlig fornedring i neste sesong av Luksusfellen.
Reine ord for penga
Ibis Ripley AF er en av markedets aller beste allsidige stisykler. Den er best i klassen i tekniske klatringer og i toppligaen når det kommer til flyt og manøvrerbarhet nedover. Er du en leken marka-syklist som setter funksjon foran jåleri bør Ibis Ripley AF være én av et lite knippe sykler du bør vurdere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.