Ibis holder til tvers over parkeringsplassen for Santa Cruz Bicycles, i Santa Cruz.
Det tradisjonsrike kultmerket har en relativt liten, men eksklusiv katalog av sykler.
Alle merkets fulldempere har bakhjulsoppheng utviklet i tett samarbeid med Dave Weagle. DW-link-opphenget på Ripley er nesten tilsvarende opphenget på Pivots Trail 429. Sykkelen forøvrig er likevel veldig annerledes Pivots variant.
Testsykkelens utstyrsnivå er midt på treet. Sykkelen er likevel en av de lettere syklene i testen. Dette med både alu-styre og 2,6-dekk. Begge deler en justering i forhold til standardoppsettet, som er karbonstyre og 2,3-dekk.
Det er lite glamour i delelista, men de ekstra breie felgene og den fabelaktige senkepinnen fra Bikeyoke er høydepunkt som vitner om god prioritering. Vi stusser veldig på at sykkelen egentlig kommer med Shimanos billige Deore-bremser. Testsykkelen er oppgradert med XT-bremser med fire stempler. En oppgradering vi vil anbefale alle å gjøre før du tar sykkelen i bruk. Denne sykkelen fortjener skikkelig gode bremser.
Ibis Ripley har lengst rammelengde i testfeltet. Sju millimeter lenger enn på Tallboy. Dette kombineres med en styrevinkel som er en grad brattere enn på Santa Cruz-sykkelen. Sittestillingen føles riktig for hele testpanelet som måler fra 178 til 184 centimeter.
Ibis Ripley har en ganske annen følelse enn Pivot 429 Trail. På Ibis sitter vi mer nedi sykkelen. Likevel er tråkket like effektivt. Vi glir mer over terrenget enn på Pivot. De ekstra store dekkene bidrar også til denne følelsen.
Spesifikasjoner
Ramme: Ripley karbon DW-link
Gaffel: Fox Float 34 Performance Series
Bakdemper: Fox Float Performance DPS EVOL
Styre/Styrefremspring: Ibis 800mm karbon (alu på testsykkel)/Ibis 31,8 mm 70 mm
Sete/Setepinne: WTB Silverado Pro 142mm/ Bike Yoke Revive Dropper
Hjul og dekk: Ibis S35 Aluminum m/35 mm innvendig felgbredde, Schwalbe Hans Dampf foran Nobby Nic bak 29" x 2,3" (testet med 2,6-dekk)
I tekniske klatringer kan vi sitte og trå oss opp selv om underlaget er løse kampestein og bratte kanter. Det er samtidig lett å komme frem i angrepsposisjon når vi må høkke med oss sykkelen opp de høyeste kantene.
De spesielt store dekkene på testsykkelen tar bort noe av den direkte følelsen med underlaget. Vi savner noe snert i svingene, men setter pris på både komforten og det store fotavtrykket når vi ruller over store steiner.
Ibis Ripley har spesielt lavt overrør. Dette gir mulighet til å ha ekstra lang senkepinne. Smart av Ibis. Selv på sykler med såpass kort vandring er det supert å virkelig kunne få setet ut av veien. Bikeyoke-pinnen er markedets smidigste. Setet smetter ned og opp nesten uten friksjon.
I testerrengets groveste utforkjøring gir Ibis-sykkelen overlegen selvtillit. Det 80 cm breie styret sikrer maks kontroll og gir superkrefter. Demperopphenget gir inntrykket av vesentlig mer vandring enn tallene på Ibiscycles.com tilsier. Ibis Ripley er den sykkelen som føles aller mest som en endurosykkel i denne testen.
Den kan virkelig kjøres både fort og uvørent i skikkelig grovt terreng. Når farten går opp er vi virkelig glade for at testsykkelen har oppgraderte bremser.
Ibis Ripley føles mer kapabel enn vekta og tallene tilsier. Geometrien og demperoppsettet har truffet på et tilnærmet perfekt kompromiss mellom kvikt og lettsyklet og superrobust og tilgivende i alle fjellets hellinger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.