Med nytt rammedesign, ny geometri og litt andre komponenter skifter Rocky Mountain Element over fra å være en renspekket rittfulldemper, til å bli en langt mer interessant stisykkel for norske stisyklister.
STI-JAGER: Rocky Mountain Element er en kvikk og kapabel stisykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Rocky Mountain Element Carbon 70 2022
Pris: 62 000 kroner
Vekt: 12,58 kilo (uten pedaler, veid av oss)
Hjulstørrelse: 29
Vandringsmengde f/b: 130/120 mm
Element er navnet på det som tidligere har vært kanadiske Rocky Mountains rittfulldemper til terrengsyklister som trives godt med startnummer på styret. I forkant av 2022-sesongen kom det imidlertid en helt ny utgave av denne sykkelen, som tegner et litt annet bilde.
Element sorterer fortsatt under kategorien cross country hos Rocky Mountain, men har et langt større bruksområde enn bare med startnummer.
Den nyeste utgaven av Rocky Mountain Element plasserer seg midt i segmentet som kalles downcountry-sykler - altså lette, men kvikke stisykler. Dette er en kategori sykler som vi i Terrengsykkel har framsnakket i flere år, på grunn av sin ypperlige allsidighet. Stisyklister som driver med typisk markasykling til daglig kan gjerne bytte bort noe dempervandring og vekt mot en sykkel som føles vesentlig kvikkere i motbakkene.
Vi har testet en Element Carbon 70 på norske stier.
Justerbar geometri
Visuelt er nye Element lik Instinct fra samme leverandør, med relativt rene og slanke linjer. Rammen er designet rundt 120 millimeter vandring på bakdemperen, og en gaffel med 130 millimeter vandring. I demperfestet bak finner vi Rocky Mountains nå ganskje kjente form for geometrijustering. Men i motsetning til de grovere stisyklene som kan settes i hele ni ulike posisjoner med Ride-9, får Element “bare” Ride-4, med fire posisjoner.
I nøytral posisjon, som sykkelen blir levert i, har den følgende nøkkeltall for en størrelse large:
Reach: 480 mm
Stack: 627 mm
Styrevinkel: 65,5 grader
Seterørsvinkel: 76,5 grader
Akselavstand: 1231 mm
Allsidig utstyrt
Der forrige utgave av Element var en mer rittorientert sykkel, er den nye utgaven utstyrt for å takle et ganske mye større bruksområde. Det gir seg spesielt utslag i litt mer solide komponenter. Sykkelen kommer i en rekke utgaver, både rimeligere varianter med aluminiumsramme, og dyrere karbonmodeller. Vi har testet modellen Carbon 70, som har utstyr på Shimano XT-nivå.
Du får den flotte 1x12-gruppa fra Shimano, og XT-bremsene på denne sykkelen har to stempel, ikke fire som vi ser på mer nedoverorienterte modeller.
WTB-hjulene med 27 mm brede felger er utstyrt med store Maxxis Rekon-dekk, med 2,4 tommer bredde, og sidevegger i EXO+ for ekstra beskyttelse.
GUMMI: Kjedestaget har beskyttelse strategisk plassert mot slag fra kjedet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
CHUNKY: De medfølgende holkene har god friksjon mot håndflaten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
IDIOTSIKKERT: XT-gruppen fra Shimano bare fungerer og fungerer. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
Vi har testet Rocky Mountain Element Carbon 70 på både tørre og fuktige høststier i Nordmarka, Lillomarka og Østmarka utenfor Oslo i oktober 2022.
Kvikk stijeger
Med litt over 12,5 kilo på vekta fra butikk, er denne sykkelen kvikk og lett ute på stien. Den skyter bra fart på Oslo-stiene, noe de store, men lettrullende Maxxis-dekkene bidrar til. De har først og fremst sin spisskomptanse på tørt føre, men gjør en god jobb også på fuktigere underlag.
Element har et relativt enkelt, men velfungerende demperoppheng. Satt opp med litt over 20% sag, strammer hekken på sykkelen seg bra opp når vi klemmer til i klatringer, både sittende og stående. Effektiviteten er kanskje ikke like rå som DW-link på for eksempel Ibis Ripley, men Element er en kapabel klatrer.
Geometrien, og sitteposisjonen gjør at du har en framoverlent posisjon på sykkelen, og det er med på å invitere til å holde tempoet oppe.
Utfor er sykkelen like kvikk og spretten som ellers på stien, men ikke til det punktet at det føles vinglete. Men jo bedre du er teknisk på sykkelen, jo mer vil du kunne hente ut av potensial i Element. Både i høy og lav fart er Element presis og stødig. I de aller mest tekniske utforkjøringene hvor hjulene får sideveis dytt fra alle vinkler, merker vi at sykkelen kommer noe til kort opp mot sykler som for eksempel Canyon Spectral 125. Men sistnevnte sykkel er også et knepp grovere.
Sykkelen kommer levert i nøytral posisjon for Ride-4-systemet. Vi prøvde forskjellige innstillinger, og endte opp med å bruke den nøytrale og slake posisjonen mest. Den nøytrale posisjonen fungerer godt til det aller meste, og hvis du sykler mest teknisk sti til vanlig vil du ikke miste mye kvikkhetsfølelse av å bruke den slake innstillingen. Vil du vekte sykkelen et knepp mot det raskere, er det fort gjort å bytte innstilling til bratteste posisjon.
ALLSIDIG: Rekon-dekkene fra Maxxis ruller bra, men har også stort nok volum til å gi litt ekstra komfort og kontroll. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
RIMELIG: Cockpiten er satt sammen av styre og stem fra Rocky Mountain - rimelig og funksjonelt. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SKJULT: Vaieren til bakgiret er gjemt inne i kjedestaget på sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Sobert utstyr
Utstyrspakken er så snusfornuftig som det får blitt på en slik sykkel. Solide og velfungerende demperkomponenter fra Fox, og XT-pakke fra Shimano fungerer nesten kjedsommelig bra ute på stien. Selv med bare to stempler i kaliperne (i motsetning til Trail-utgaven med fire stempel), har XT-bremsene plenty stoppekraft når vi må ta ned farten.
Stort potensial
Det er imidlertid lett å tenke seg at denne sykkelen har et langt større potensial enn hva den bare har rett fra butikken. Med justerbar geometri og det velfungerende demperoppheng, kan man med små og enkle grep spisse den inn mot enten den lettere enden av skalaen, eller den mer grove:
Setter du den opp slangeløst med lettrullende dekk, og kanskje får satt styret litt ned, vil den kle et startnummer i Offroad Valdres, Ultrabirken eller Terrengsykkelrittet godt.
Monterer du noen grovere knastedekk, gjerne med dekkinnlegg og kanskje spanderer på et hjulsett med litt bredere felger, og noen litt større bremseskiver, vil den være mer spisset mot grov stisykling, og kan i aller ytterste fall brukes i ett av de mindre krevende endurorittene i Norge.
Der forrige utgave av Element kanskje ikke var blant de vasseste rittsyklene, men heller hadde større potensial til teknisk sti, har det skjedd en ytterligere spissing av disse egenskapene. Nå er dette en kvikk sti-jager, som med fordel kan kjøres med startnummer av og til.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Gaffel: Fox Float 34 Performance Elite
Bakdemper: Fox Float DPS Performance Elite
Styre og stem: Rocky Mountain AM 760 mm styre, Rocky Mountain 35 XC stem
Sete og setepinne: WTB Silverado Race 142 sete, RaceFace Turbine R senkepinne
Hjul og dekk: Rocky Mountain/RaceFace Trace nav, WTB ST Light i27 felger. Maxxis Rekon WT 3C MaxxTerra EXO 2,4” dekk
Drivverk: Shimano XT, Shimano XT 32T krank
Bremser: Shimano XT
Vis mer
Hvem bør kjøpe denne sykkelen?
Stisyklister som vil ha en kjapp og kvikk stisykkel til marka, med potensial for heftigere stiturer, og kanskje deltakelse i tekniske maratonritt.
Alternative produkter
Stisykler med kort vandring er en utrolig spennende kategori, og i segmentet rundt 120-130 millimeter vandring finner vi spennende sykler:
Rocky Mountain Element står med ett hjul i hver kategori - både som lynrask rittsykkel for tekniske ritt, og som en allsidig stisykkel til norske stier. Hvis du primært bruker hverdagene dine på stier i markene rundt de større norske byene, og/eller vil ha muligheten til å ha en fet opplevelse i Ultrabirken eller Terrengsykkelrittet, er denne sykkelen spot on.
Med tidsriktig geometri og en smart utstyrspakke til en bra pris, er dette et av de bedre kjøpene i denne kategorien.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.