Entusiast-merket Transition har sitt opphav helt i det nord-vestre hjørnet av USA. Med et hovedkontor som ligger nærmere Vancouver enn Seattle kommer Transition fra Nord-Amerikas hjerte for teknisk stisykling.
Terrenget i grensetraktene her kan minne en del om skogsterrenget vi finner i Norge. Folka bak Transition sykler ikke sine daglige stiturer på tørre, veldrenerte California-stier, de sklir og rutsjer rundt på glatte røtter, sleipe steiner og sugete gjørme akkurat som vi gjør her hjemme, i hvert fall nå på høsten.
Transitions sykkelkolleksjon er topptung. I motsetning til de de fleste europeiske sykkelmerker har Transition et rikt utvalg grove stisykler og utforsykler, men ingen reell rittsykkel i kolleksjoner. Spur som vi tester her er produsentens letteste og kvikkeste fulldemper - deres versjon av en rittvennlig fulldemper.
Alle Spur-modellene er utstyrt med Rock Shox SID-gaffel i front, og Rock Shox bakdemper.
GX-modellen vi tester her har Select+-versjonene av Rock Shox dempere. Utstyret forøvrig er funksjonelt og ujålete. SRAM GX-drivverk med gigantisk 10-52 kassett gjør at du kan klore deg opp de bratteste bakkene.
Alu-styre med 80 centimeter bredde og 35 mm tykkelse gir full kontroll på styringen. Hjulene fra Stans har felger med 26 mm innvendig bredde og 28 eiker for noen gram spart.
Transition vet betydningen av god gummi og har utstyrt sykkelen med breie Maxxis-dekk med myk MaxxTerra-gummi, Dissector i front og det mer lettrullende Rekon bak.
I motsetning til Scott Spark og andre kvikke stisykler basert på rittsykler, som Canyon Lux TR, har ikke Transition Spur noen fjernstyring for å låse demperne. Heldigvis vil vi nesten si. Dette frigjør plass både på styret og i hodet til å betjene den mye viktigere senkepinneknappen på venstre side.
På transportetapper på asfalt og grus hender det at vi unner oss å flippe over bryteren på bakdemperen og gaffelen, men i de aller fleste tilfeller lar vi begge demperne forbli åpne.
Så lenge vi sitter på setet opplever vi minimalt med husking i bakdemperen, selv på grus. Stående fartsendringer og klatringer fungerer helt fint med demperne i åpen modus, ikke så direkte som med låste dempere, men kjapt og komfortabelt like fullt.
Selv om Spur kommer med kortere gaffel enn Scott Spark er amerikanerens sti-apetitt tydelig i oppsettet forøvrig. Det 80 centimeter brede styret og de grove dekkene gir en fremkommelighet som matcher de aller beste syklene vi har testet de siste årene.
I bratte klatringer gir bakhjulsopphenget god flyt og supert grep. Vi faller ikke bakover og synker ikke ned mellom hjulene når vi sparker oss oppover. Får vi et glipptak finner vi raskt balansen igjen og fortsetter oppover. Selv på høstvåte stier kommer vi opp de klatringene vi feiler på oftere enn vi klarer.
Når terrenget bikker utfor får vi virkelig bekreftet at geometri trumfer vandringsmengde når det kommer til selvtillit og godfølelse. Transition Spur føles perfekt balansert, både når vi står og hamrer på pedalene på flate stipartier og når vi smeller setet i bunn og hiver oss ned kronglete og glatte røyser. Vi havner akkurat der vi ønsker.
Ofte opplever vi å hoppe opp og over hindringer vi ellers ville ha svingt rundt. Drop vi tidligere har nølt på hiver vi oss nå ned uten å tvile. Vi rekker å kjenne at SID-gaffelen kan bli litt overarbeidet når det slår hardt og ofte, men det senker ikke selvtilliten og motet nevneverdig. Er du ute etter en KOM-jager for de slake utforkjøringene der du må tråkke like mye som du må hoppe, høkke og raile svinger får du ikke en sykkel som gjør jobben bedre.
Spesifikasjoner
Ramme: Transition carbon
Bakdemper: RockShox SIDLuxe Select+
Gaffel: RockShox SID Select+ 120mm,
Styre/stem: ANVL Mandrel Alloy (800mm x 20mm)/RaceFace Aeffect R (50mm)
Sete/Setepinne: ANVL Forge Cromo/OneUp Dropper Post
Selv om Transition Spur har alle de gode egenskapene som kjennetegner supre stisykler ville vi ikke nølt et sekund med å ta med denne sykkelen i et krevende terrengritt. Er du fin på det kan du lett slanke den til under 12 kilo ved å bytte dekk, styre og sete.
Da har du en robust stimaskin som klatrer som en steinbukk på flukt og går utfor som en gruvevogn i Minecraft. Den sluker grovere terreng enn vandringen tilsier, samtidig som den skyter fart som en rittsykkel når du skuffer på med watt på pedalene.
Konklusjon
Transition Spur viser oss at en god stisykkel kan være fast og skarp der det er ønskelig, samtidig som den er ettergivende og plantet ved behov. Den beviser at kombinasjonen av nøye utformet bakhjulsoppheng og progressiv geometri gir rå utforegenskaper, uten at det går utover allsidigheten.
Transition Spur seiler opp som en av våre desiderte favoritter i Down Country-kategorien. Selv om den har et noe mindre magisk bakhjulsoppheng oppleves den som skarpere og kvikkere enn Ibis Ripley og mer solid og allsidig enn BMC Fourstroke LT.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.