Skal man sykle i byen og bli sett, holder det med en liten og billig diodelykt på styret. På breie, fine skogsbilveier kan man også nøye seg med et relativt enkelt og billig lys. Hvis man derimot vil ha veien foran seg skikkelig opplyst, eller man vil ut i skogen og attpåtil sykle på favorittstiene, så må man imidlertid gå for noe langt kraftigere: Da er det nemlig HID-lykter som gjelder. Det er på sti at de viktige forskjellene kommer til syne, bokstavelig talt.
"HID" er en forkortelse for "high intensity discharge" og betegner teknologien i såkalte gassutladningslys. Denne teknologien brukes også i bilindustrien, og kalles der ofte xenon-lys. Kort fortalt går dette ut på at det i slike lykter sendes en strøm gjennom en gass. Når frie elektroner kolliderer med atomer i gassen, vil elektronene slås ut i en høyere bane, for så å frigjøre energi i form av kraftig, hvitt lys. Det oppstår høy varme i slike lampehus, noe som igjen setter krav til materialene i lykta. Dette er med på å presse prisene opp på avanserte saker som HID-lampene er. For ytterligere info om HID-lykter.
Både NiteRider'n og L & M-lykta bruker lithium-ion-celler i batteriene som knapt er større enn 20-pakninger med sigg. Disse veier henholdsvis 220 og 300g, noe som gir en utrolig lav totalvekt; faktisk mindre enn en standard sykkelflaske med vann!
Begge lyktene leveres dessuten med muligheter for montering på både hjelm og styre. Nok en gang falt redaksjonens valg på den styremonterte varianten, med batteriet festa med kraftig borrelås til ramma. Begge lyktene har solide og gode festeanordninger som tåler masse risting i ulendt terreng. Flight'en har to ledninger med ulike lengder til de to løsningene.
Lykter og ladere er bortimot idiotsikre, men sett likevel av tid til å lese de kortfatta bruksanvisningene først. Slik unngår du ladetabber og du får best mulig utbytte av lykteinvesteringa.
NiteRider Flight
Pris: | 6.900 kr |
Vekt: | 430g (lykt/batteri) |
Lyskjegle: | 1 2 3 4 5 6 |
Batteritid: | 1 2 3 4 5 6 |
Lading: | 1 2 3 4 5 6 |
Vekt: | 1 2 3 4 5 6 |
Fiffig-o-meter: | 1 2 3 4 5 6 |
Importør: | Trollsport |
Nett: | www.niterider.com |
Flight-lykta leveres i en fjong, liten nylon-bag, og det vises allerede her at NiteRider har fokus på detaljer. I forhold til tidligere utgaver av NR-lykter, har årets Flight kraftigere og sikrere koblinger mellom lampehus, ledning og batteri. Ingen fare for at forbindelsen skal brytes midt i en bakke her! Ledningen har i tillegg en port for tilkobling av et baklys. Smart, og med et lite håp om mersalg, kanskje?
Montering av lykta på styret er enkel og med rikelig med justeringsmuligheter (ved hjelp av liten unbrako), slik at du får den til å peke akkurat dit du vil. Vi mener imidlertid at festebraketten virker noe sårbar mot slag, siden den holder lykta litt ut fra selve styret.
Lyskjeglen til Flight-lykta er nokså skarpt avgrensa, og med et stort, rundt sentrum i lyskjeglen som er ekstra godt opplyst. Den har en anelse hvitere og hardere lys enn L & M-lykta, men lyset er noe mer ujevnt fordelt.
Lykta har tre ulike styrker i HID-lampa. Vi fant ut at vi gjennomgående brukte den kraftigste innstillinga (13,5 W) på sti, mens vi innimellom brukte lavere styrke på grusveier. I tillegg har den tre små dioder ("LED") under HID'en, som kan lyse vanlig eller til og med i S.O.S-blink. Dette sparer batteriet i tilfelle du har en lang transportetappe for å komme deg til skogen, men kanskje man like gjerne kunne forenkle lykta noe, f.eks. med to styrker på HID'en og bare en av og på på diodene?
Ei lykt til nesten sju tusen kroner bør ha 3 timer som et slags minimum. Selv om 2t 45min ikke er langt unna, og den holder hva den lover, synes vi at batteriet har en skuffende kort levetid på max styrke. Til gjengjeld begynner av- og på-knappen oppå lampehuset å blinke tydelig rødt hele tre kvarter før batteriet er tomt. Når det virkelig haster med å komme seg ned til bygda, går den over til å lyse kontinuerlig rødt. Dette kan redde deg fra å måtte trille sakte hjem gjennom en bekmørk skog. Når du kommer hjem, tar det under en og en halv time å fullade batteriet igjen. Imponerende!
Light & Motion ARC Li-Ion
Pris: | 4.990 kr |
Vekt: | 470g (lykt/batteri) |
Lyskjegle: | 1 2 3 4 5 6 |
Batteritid: | 1 2 3 4 5 6 |
Lading: | 1 2 3 4 5 6 |
Vekt: | 1 2 3 4 5 6 |
Fiffig-o-meter: | 1 2 3 4 5 6 |
Importør: | Multitema AS |
Distributør: | Deler AS |
Nett: | www.bikelights.com |
Light & Motion starta sin lykteproduksjon i en liten garasje i 1989 og har siden vokst til å bli et av de virkelig store merkene innen sykkellys. ARC-lykta bringer ingen skam over firmaet, men har gjennomgående noe enklere løsninger enn NiteRider Flight.
Festebraketten på styret er en myk klype som skrus fast. Direkte oppå denne sitter selve lampehodet som kan vris i ønska retning. Dette gjør at lykta synes å sitte nærmere styret og mer beskytta enn hva NR-lykta gjør. Skulle du likevel være uheldig, fins en ekstra festebrakett i esken. Ledningen mellom batteri og lykt har sikre kontakter, men er kanskje noe lang etter vår smak.
Lyskjeglen på L & M ARC er betydelig videre enn på Flight'en og utrolig skarpt avgrensa. Dessuten er lyset tydelig jevnere her, selv om midtpunktet er smalt og langt. Vi fant lyset noe gulere, varmere og et lite hakk mer behagelig enn på Flight'en. Den jevne lysfordelinga og den vide kjegla viste seg å være en knepp bedre enn konkurrenten, spesielt på smale, svingete stier og i svært kupert terreng.
ARC'en har to ulike lysstyrker og ikke noe mer fiksfakseri. Et stort minus må vi likevel gi for den korte varslinga man får når batteriet er i ferd med å gå tomt: 5 minutter er ikke allverdens av tid når man er i skogen. Når av- og på-knappen, som også her varsler med å blinke, i tillegg sitter bakpå lampekroppen, kan dette fort overses når man knoter som verst på en vanskelig sti.
Batteriet er noe mindre elegant på denne lykta, men eksakt 3 (evt. 3, 5) timers skarpt og klart lys er fantastisk med tanke på prisen. Ladetida på ARC-batteriet er lang, inntil 4 t 25 min, men en kjekk indikator på laderen viser når batteriet er 80% fullt. Light & Motion leverer dessuten ei lykt med et kraftigere batteri (L & M ARC Ultra, 5690 kr) som varer hele 5 (evt. 6) timer.
Konklusjon
Det skal sies: Begge lyktene er utrolig bra, og lyset er helt å nivå med Lupine Edison; redaksjonens foreløpige målestokk for HID-sykkellykter.
Det er stor prisforskjell på de to lyktene, men dette har ikke vært del av vurderinga når vi har vært i skogen med lyktene. Likevel må prisene tas opp til vurdering dersom man skal kåre en vinner, og vi må konkludere med at Light & Motion ARC Li-Ion alt i alt kommer best utav denne testen. NiteRider Flight er ei elegant lykt med smarte løsninger og flott finish. Den har imidlertid for kort varighet på full lysstyrke til å kunne stikke av med seieren, mens L & M lyser(!) med sin geniale enkelhet og sin lave pris. Lyset på L & Ms lykt er jevnere og med videre vinkel og varer i tillegg lengre på full styrke.
Hva med bildene av lyskjeglene?
For en tid tilbake sendte vi i tillegg ut en invitasjon til leserne i vårt nærområde til å bli med på sammenligningsdugnad. Her blei hele 26 ulike lykter og lyktekombinasjoner fotografert med lik lukkertid, lyskjegler blei sammenligna og det hele blei avrunda med en fin, liten fellestur i Nordmarka. Takk til dem som deltok!