Fra midten av 1990-tallet fulgte en periode med mye tullball for dette merket med velfortjent kultstatus: Flere eierskifter, flytting av produksjonen og store økonomiske tap ga tøffe tider for Yeti som for flere andre store aktører. Rundt årtusenskiftet skulle imidlertid Yeti-vinden snu igjen, og Yeti søkte tilbake til røttene: Nye eiere (deriblant Chris Conroy og Steve Hoogendoorn som fikk med seg Yetis glansdager på 90-tallet) flytta produksjonen tilbake til Durango. De satsa hardt og varta opp med flere nye modeller, bl.a. stifulldemperen 575.
Les også Terrengsykkels test av sisteutgaven av 575 i vår gruppetest av stisykler i 2009 ved å klikke her.
Siden har Yeti vist at de henger med i hårnålssvingene ved å fornye seg med bl.a. ny utforsykkel med nytt oppheng, og de har kasta seg på kullfiberkjøret med den lette rittfulldemperen ASR C. I dag er Yeti igjen med i det gode selskap. Gjengen bak syklene er ikke mange, men desto mer lidenskapelige, uavhengige og stolte, i alle fall ifølge dem selv.
Nye Yeti ASR 5Denne nye fulldemperen kommer i to versjoner: ASR 5 Alloy med hovedramme av aluminium og bakramme av karbon, og ASR 5 Carbon i fullkarbon. Ut over materialforskjellene og prisen er de to like. Karbonversjonen skal veie bare 2,2 kg, noe som er lettere enn de fleste dedikerte rittfulldempere. Aluversjonen skal veie 2,5 kg, også det temmelig lett. Styrerøret er konisk (1,5" nede, 1,125" oppe), noe som skal gi høy styrke og stabilitet i utforkjøringer og i teknisk terreng. Men selv om vekta er ordentlig lav, vil ikke Yeti selv kalle den for en typisk rittsykkel; den er en allsidig stisykkel med sporty tilsnitt.
Tradisjonen tro har ASR 5 ett svingpunkt uten ledd i bakramma. Bak har den 127 mm vandring i en Fox RP23-demper. Foran er den fortrinnsvis ment brukt med 120 mm gaffel, men den tåler også grovere gafler med 140 mm vandring. Dette gir henholdsvis 68° og 67° styrevinkel. Vi ser også for oss at sykkelen vil funke på sitt beste med 120, og ASR 5 plasseres slik sett kanskje best som sportslig stisykkel. Dermed fyller nye ASR 5 endelig tomrommet mellom den nevnte rittfulldemperen ASR Carbon og 575. Selv kaller Yeti-gjengen den nye modellen ASR 5 for "juksesykkelen": Den tråkker så raskt og effektivt som en rittsykkel at du er førstemann til topps, men er samtidig så stiv og stødig, og har nok vandring til at du kan holde følge med grovere stisykler i utforkjøringene etterpå.
Ramma har 73mm krankhus og kommer i tre ulike størrelser i karbonutgaven; S, M og L. Alumodellen kommer i XS-XL. Videre har bakramma standard 135 mm bredde for vanlig hurtigkobling, men kan enkelt endres til å takle f.eks. Syntace sin 142 mm breie X12-aksling for økt stivhet. Vaieren til bakgiret løper inni kjedestaget.
Vi har faktisk allerede prøvd ASR 5 så vidt, i anledning lansering og testing av nye hjul og gafler fra DT Swiss, da DT hadde valgt nettopp Yeti som testrigger. Test-Yetien var da bygd opp med DT-demper og med DT-gaffel med 140/150mm vandring. Som standard leveres imidlertid ASR 5 med Fox RP23-demper bak. Med lang gaffel overbeviste Yetien nedover, men vi ser klart for oss at den vil være bedre, livligere og mer allsidig med 120 mm i fronten.
Vi i Terrengsykkel ser for oss at denne typen fulldemper, en maratonsykkel eller sportslig stisykkel, vil kunne dekke de fleste bruksområder. Da fortrinnsvis med 120 mm gaffel, slik Yeti selv mener den funker best. Den er sannsynligvis stiv nok til å herje på sti med, og den kan bygges lett og tråkker effektivt nok til å være en fullgod rittsykkel. Allsidighet er et viktig stikkord, og har sannsynligvis vært et hovedmål for Yeti i utviklinga av den også.
Yeti importeres til Norge av Anton Sykkeldelisk i Oslo. I en kjapp telefon til butikken fikk vi høre at nye ASR 5 allerede er bestilt og ventes til landet i midten av april. Prisene på de to versjonene er ennå ikke helt klare (avhenger av frakt og dollarkurs m.m.), men kan ende på anslagsvis nitten tusen for aluversjonen og ca tjueto tusen for den gjevere og lettere karbonversjonen. Disse leveres i utgangspunktet kun som rammer, men Sykkeldelisk tar også inn hele utstyrspakker av ulike kvaliteter fra Yeti, så det er mulig å bygge opp rammene til pakkepris.