Vi tok en prat med Näf under Meridas lansering av verdenscuplaget og deres nye sykler for OL-sesongen på Mallorca nylig.-Det viktigste for meg, var at fulldemperen skulle ha lik geometri som hardtailen vår, i tillegg til viktige kriterier som høy stivhet og en vekt på om lag 9kg, sier Ralph Näf til TERRENGSYKKEL.
–Og da mener jeg konkurransedyktig vekt med ordentlige dekk, slike som Larsen TT eller Crossmark i 2,0”-utgave. Dessuten ville vi ha fjernstyrt låsing på både gaffel og demper. Den nye linja til Manitou ga seg dermed nesten selv, og siden jeg er sveitsisk og kjenner gutta på DT-Swiss, fikk vi dem til å spesialtilpasse en demper til oss. Deres demper er dessuten den letteste på markedet, og vi kan på egen hånd, uten verktøy, tilpasse slaglengde, fjærrate og geometri ut fra løypas vanskelighetsgrad ved å bytte MCU-negativfjærer med ulike lengder.
Det er særlig det å spare krefter som er Näfs hovedmål når han stiller i ritt med den nye Ninety-Six-en. Men Näf er ikke ferdig med dette, han søker stadig nye forbedringer på syklene. Nå jobber han sammen med Merida-ingeniørene for å få enda kortere kjedestag for mer respons, samtidig som han jobber med Manitou for å videreutvikle deres styremonterte brytere for låsing og endring av vandringa.
Navnet Ninety-Six har ingenting med hjulstørrelse å gjøre, men spiller på antall millimeter vandring på bakhjulet. Med 1,9 kg med demper slås Ninety-Six så vidt på vekt av en sykkel som f.eks. Scott Spark. Komplett veier Ninety-Six Team-utgaven akkurat 9kg. Både hovedtriangel og bakramme er laget av karbon, og ved hjelp av såkalt "double chamber"-teknologi (dvs. tynne, avstivende skillevegger inni røra) kan Merida gå ned på rørtjukkelsen, men likevel opprettholde høy stivhet. I tillegg er både dropout og dempervogga av karbon.
Det er ikke uten grunn at Spark trekkes fram her, for det er mange likhetstrekk mellom de to. Andre inspirasjonskilder er bl.a. Rocky Mountains fulldempere fra flere år tilbake. Meridas forklaring er at deres analyser har vist at dette opphenget har vist seg som det mest effektive. Leddet som forbinder demperen til bakramma sitter i linje med krankakslingen, som igjen ligger i linje med tyngdepunktet. Ved stående klatring vil syklistens tyngdepunkt forflyttes framfor dette dreiepunktet, og slik vil kroppsvekta ikke påvirke demperen i noen særlig grad.
Også vår egen Gunn-Rita, den virkelig store stjerna hos Merida, gleder seg over det nye utstyret. Gleden blei umiddelbart uttrykt med både bilder og kommentarer på Gunn-Ritas egen nettside, gunnrita.com, så snart nysykkelen var henta i Tyskland. Gunn-Rita er ekstremt detaljorientert når det gjelder å få tilpassa syklene til hennes kropp, og det går på millimetere når det gjelder å få henta mest mulig krefter ut av hvert tråkk: -Jeg har nylig vært hos Andy Pruitt i Coloradoog fått gjort noen tilpasninger på de nye syklene, og jeg gleder meg veldig til å prøve dem i ritt til våren, røper Gunn-Rita Dahle Flesjå. -Det er helt utrolig, denne fulldemperen er over en kilo lettere enn hardtailen med v-bremser som jeg vant OL med i 2004.
Dahle Flesjå ser også fram mot å komme i gang på den nye karbonhardtailen, Carbon FLX, med rammevekt på bare rett over kiloen. Også her har Näf bidratt sterkt; bl.a. var "FlexStays" i bakramma hans idé. Gunn-Ritas sykkelstil innebærer imidlertid mer stående tråkking enn Näfs stil, så det er først og fremst i ordentlig tekniske traséer at Gunn-Rita vil dra nytte av fulldemperens egenskaper.
Med ei superlav vekt på bare ca 9kg, har Merida Ninety-Six både komponenter og tall som gjør denne til et lynraskt og presist verktøy til lange ritt i til dels krevende løyper. At verdens beste lag sykler på disse syklene sier også sitt. Hvordan syntes vi at den fungerte i praksis?
Testen
I ei morsom og teknisk krevende testløype på Mallorca fikk vi anledning til å få satt Meridas nye toppmodeller på prøve. Ninety-Six Team-utgaven skiller seg litt fra Multivan-lagets sykler (som bl.a. har Tektro-bremser og Alex-felger), og har SRAM XO med Gripshift-hendler, FSA karbonsetepinne, Manitou R7 MRD med 100mm vandring og fjernstyrt lås, DT-Swiss XRC 1250-hjul med 190 Ceramic-lager, Avid Juicy Ultimate-bremser, FSA K-Force Light karbonkrank og en DT XR Carbon-demper, også den med fjernstyrt lås. Topp komponenter hele veien, altså. Vi blei imidlertid litt overraska over å finne glatte Maxxis 310-dekk på de fleste av testsyklene, noe som passa dårlig i den tørre og løse mallorcanske grusen. Vi bytta til Näfs favorittdekk, Larsen TT, og fikk straks mer kontroll under nedbremsing og i svinger.
Hos oss er det delte meninger om Meridas fargevalg, men om ikke annet, så er disse lett gjenkjennelige i startfeltet på et ritt.
DT-demperen har ingen plattform som nye Fox-dempere, men har til gjengjeld fjernstyrt låsemulighet. Den er enkel å justere, og innledningsvis blei bakdemperen satt opp med ca 8-10mm sag. Med dette oppsettet forbausa Ninety-Six-en oss, og den framsto som en fulldempa som var virkelig habil på sti. Den ga følelsen av å ha mer enn 96mm vandring bak (det kjentes mer ut som ca 115mm), og den var spenstig og kvikk samtidig. Ved stående klatring var det dessuten befriende lite gynging, så Jürgen Falke og de andre Merida-ingeniørene har utvilsomt gjort leksa si. Med superlette hjul (under 1300g!) skyter den fart ut av alle svinger, og de hvasse Ultimate-bremsene gjør det enkelt å tilpasse farta. Den lave vekta og den kvikke følelsen får deg til å smile, bite tenna sammen og dra på litt ekstra over hver bakketopp. Gaffel og bakdemper sluker glupsk stort og smått både opp og ned, og den innbyr til leiken hopping over tverrgående røtter over stien.
Sittestillinga ombord på Merida Ninety-Six er sporty og riktig, slik den bør være på en sykkel av dette slaget. Mange, deriblant vi, ville nok ha foretrukket et styre med en liten oppsving og 61-63cm bredde framfor det smale, flate FSA-styret den leveres med. Dette er uansett individuelt, og selvsagt fort gjort å tilpasse.
Opprinnelig er DT-demperen ment å settes opp med mindre sag enn hva vi først kjørte med. Med litt mer luft og bare 5-6mm sag beholdt sykkelen faktisk det pløsje preget over småhindringer, men den fikk et litt mer XC-/konkurranseorientert preg med bedre og raskere respons. Kun i lange, stående klatringer på slett grus blei demperens lett tilgjengelige låsebryter på styret brukt, og med låst gaffel (også det via styremontert bryter) var sykkelen veldig hardtail-lik.
I motsetning til en del andre reindyrka konkurransesykler, er ikke Merida Ninety-Six spesielt krevende: Man må ikke sykle knallhardt og aggressivt for at denne skal komme til sin rett, og det trengs hverken stålkondis eller råsterke bein for å trives på denne. Vi blei positivt overraska over hvor leiken, spretten og, ikke minst, morsom den er. I Norge har kanskje ikke Merida det gjeveste navnet blant high-end-kjennere, men vi kan herved skrive under på at de kan lage sykler som bør vurderes av seriøse, satsende XC-syklister. To tomler opp for Merida!
To versjoner til Norge i 2008
Merida Ninety-Six er som 2009-modell å regne, og to versjoner vil være tilgjengelig i i Norge til sommeren. Men det koster å kjøpe samme sykkel som verdens beste profflag. Den ene er Team-utgaven som er omtalt og testa her, som vil koste 79.990kr. Den andre heter Ninety-Six 3500 og vil koste 41.990kr. Ramma er helt lik på de to, men sistnevnte får ei utstyrspakke bestående av 2009-utgaven av RockShox SID Race med 100mm vandring, Shimano XT gir, -bremser og -drivverk og DT-Swiss XR4.2D-hjul på XT-nav. Det går også an å kjøpe løs ramme hvis man blar opp veil. 29.990kr. Sykkelen vil leveres i størrelsene 16", 18", 20" og 21,5".
---
Vi skal ikke legge skjul på at det var fulldemperen vi brukte mest tid på under oppholdet på Mallorca, men vi sykla også noen runder på Meridas nye karbonhardtail Carbon FLX Team med rammevekt på bare ca 1kg. Vi konstaterte raskt at også hardtailen var kvikk og fin, og gjorde jobben slik man kan forvente. TERRENGSYKKEL kommer tilbake med grundig test av denne (Carbon FLX 5000) sammen med en pen bunke andre XC-konkurransesykler i trettitusenkronersklassen i TERRENGSYKKEL nr. 13.