Meridas nye rittfulldemper er lett og har moderne stisykkelgeometri. Ninety-Six kommer i to versjoner, til kompromissløs rittsykling, eller til kvikk stisykling.
NY NINETY-SIX: Merida Ninety-Six 2021 har moderne, progressiv geometri, lett ramme og kommer i både sti- og rittversjon.
Lesetid: 5 minutter
Taiwanesiske Merida har ikke markert seg like mye i verdenscupen de siste årene som de gjorde i årene da Gunn-Rita Dahle og Jose Antonio Hermida Ramos herjet.
Nå kommer de endelig også med en ny versjon av rittsykkelen Ninety-Six. Meridas letteste fulldemper har vært på markedet side før Ralph Näf vant VM-gullet i U23-klassen i Fort William i 2007. De siste årene har modellen selvfølgelig fått store 29er-hjul, men den har vært ganske så uforandret.
Eskil Evensen-Lie vant også Birkebeinerrittet på en Merida Ninety-Six i 2019.
Nye Ninety-Six er en helt ny sykkel. Som mange andre produsenter har Merida laget ramma i to forskjellige prisnivåer. En ekstra lett CF5 på 1695 gram i størrelse medium og en noe rimeligere CF4-ramme med en vekt på 1845 gram. Rammene skal ha så godt som identiske egenskaper utover forskjellen i vekt og har nøyaktig lik geometri og fasong.
I tillegg til de to rammenivåene kommer også nye Ninety-Six i to forskjellige serier - RC-modellene er laget for reinspikka rittsykling.
I tillegg kommer det flere modeller satt opp for mer leken stisykling med 120 mm gaffel og grovere oppsett forøvrig.
RC - Race-modellene kommer med tradisjonelt rittoppsett med 100 mm vandring både i gaffel og på bakhjulet.
Alle modellene kommer utstyrt med senkepinne som standard. Alle modellene kommer også satt opp med RockShox sin smarte Twistlock-lås for demperne, slik at senkepinnebryteren får sin naturlige plass under styrets venstre side.
Moderne geometri
Vi har tidligere rost Merida for deres nye elsykler. Disse har allsidig og moderne geometri for stisykling. Nye Ninety-Six følger de samme trendene, men er kanskje enda mer progressiv enn sine motoriserte søsken med tanke på at Ninety-Six er en rittsykkel og ikke en grov stisykkel.
La oss se på tallene.
Tar vi utgangspunkt i en RC-modell i størrelse large setter nye Merida Ninety-Six en ny rekord for rammelengde. Reach på 473 mm gjør Ninety-Six lenger enn både VM-vinnende BMC Fourstroke og grensesprengende Intense Sniper. Specialized sin nyeste Epic måler 470 mm i størrelse large, og er ganske like nye Ninety-Six på flere områder.
Den lange fronten på Ninety-Six anno 2021 er kombinert med en bratt setevinkel på 76 grader, som virkelig vil plassere deg godt over pedalene for offensiv klatring. Dette er ørlite grann brattere enn BMCs setevinkel på 75,6 grader.
Kjedestagslengde på 435 mm gir Merida Ninety-Six i størrelse large en akselavstand på 1169 mm. En centimeter kortere enn BMC Fourstroke, Intense Sniper og Specialized Epic, men også én centimeter lenger enn Scott Spark og Santa Cruz Blur.
Sti-versjonen av Ninety-Six får 1,5 grader slakere styrevinkel, grunnet den lengre gaffelen, samt 13 mm kortere rammelengde, av samme grunn.
Merida Ninety-Six 2021 er også satt opp med standard gjenget BSA 73 mm kranklager. Etter mange år med knirkete og sårbare press-fit-løsninger er det mange som setter pris på at sykkelbransjen har funnet tilbake til vanlige gjengede kranklager.
Bakrammen på nye Ninety-Six er uten ledd mellom hovedleddet mellom front og bakramme og bakhjulet. Det er bygget inn fleks i karbonet rundt bakhjulsakslingen og Merida har utstyrt Ninety-Six med et flat mount bremsefeste som vi kjenner igjen fra landeveis- og grussykler. Også Cannondale har dette på sine terrengsykler.
Etter forspørsel fra Jose Antonio Hermida Ramos, som fortsatt jobber som ambassadør og testsyklist for Merida, er det plass til to flasker inne i rammas frontriangel. Merida har laget en spesiell adapter for å få maks plass til senkepinne i seterøret og samtidig få plass til en flaske på det samme røret.
I tråd med den moderne geometrien har Merida også økt dekklaringen i bakramma. De sier at ramma har plass til 29x2,3-tommers dekk, noe som nok også gjør det mulig å presse inn en del 2,4-tommers dekk med lave knaster. Stimodellen Ninety-Six 8000 kommer med Maxxis DHR-dekk i 2,3-tommers bredde som standard.
Ninety-Six-ramma har helintegrert vaier- og slangeføring i egne rør støpt inn i karbonet. Som mange andre produsenter også har gjort, har Merida utstyrt nye Ninety-Six med SRAMs nye universelle dropout. Dette gjør det vesentlig enklere å finne erstatning hvis uhellet skulle være ute.
Den norske importøren, Stians Sport/Merida.no vil ta inn tre RC-modeller og stimodellen 8000 til det norske markedet.
Ninety-Six RC 9000
Pris: 100 000 kroner
CF5 ramme
Shimano XTR 1x12 m/ Race Face karbon krank
XTR bemser
Fox Factory 32 SC gaffel
Fox Factory Float m/custom lock-out for Merida Sram Twistlock lockout
Fox Factory Senkepinne
DT SWISS XRC 1501 carbon hjul
MERIDA TEAM styre 740 mm/140 gram
Prologo Scratch M5 sete 129 gram
Maxxis Recon Race TR EXO 29x2.25"
Ninety-Six RC XT
Pris: 59 999 kroner
Shimano XT 1x12 drivverk
Shimano XT bremser
Fox Performance 32 Float SC gaffel
Performance Elite Float custom bakdemper
Sram Twistlock lockout
MERIDA EXPERT TR LIGHT senkepinne
MERIDA EXPERT CC sete med MERIDA multitool
Maxxis Recon Race TR EXO 29x2.25" dekk
Ninety-Six RC 5000
Pris: 49 999 kroner
Shimano Deore/XT 1x12 driverk
Shimano SLX bremser
RockShox Reba RL-gaffel
New SIDLuxe bakdemper
Sram Twistlock lockout
MERIDA EXPERT TR LIGHT senkepinne
MERIDA COMP CC sete med MERIDA multitool
Maxxis Recon Race TR EXO 29x2.25" dekk
Ninety-Six 8000
Pris: 79 999 kroner
Sram GX Eagle 1x12 drivetrain, 10-52 kassett, karbon krank
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.