Bendik Stephan gikk historisk til verks når han skulle bygge sin Privateer for grov stisykling og heisbasert moro. Vokste du opp med terrengsykling på 90-tallet vil denne vekke minner.
SELVBYGD: Bendik Stephan har selv komponert sin Privateer 161. Foto: Svenn Fjeldheim
Lesetid: 4 minutter
Alle foto: Svenn Fjeldheim
– Hva gjorde at du valgte akkurat Privateer, Bendik?
– Jeg børstet støv av en eldre Trek Remedy i fjor høst, og fant ut at det var på tide å oppgradere. Jeg søkte endel rundt, før jeg endte opp med en post på Pinkbike med noen nyheter for 2020 fra Eurobike. De hadde en kort tekst om denne sykkelen. På hjemmesiden stod det ikke så mye. Men engelskmenn er kjent for å lage gode rammer. Det var endel frem og tilbake med vurdering av geometri og måling opp mot sykler som var mer kjente. Men til både to, tre og fire ganger prisen for bare ramma. Det var ikke tvil om at dette var mye sykkel for pengene.
– Privateer – ennå et forholdsvis ukjent merke her i Norge, hva er det egentlig slags sykkel vi har her?
– Privateer er en undergren av The Ridefirm, som blant annet lager Hunt Wheels. Dette er en Privateer 161, en rittorientert enduro-ramme med en ganske trendy geometri, designet for 170 millimeter vandring fremme. Designet benytter seg av Horst link oppheng med 161 millimeter vandring. 64 graders styrevinkel og fint forhold mellom akselavstand og kjedestagslengde er vel noen punkter som kan trekkes frem. Kabelføring for både gir, bremser og setepinne er detaljer som er verdt å nevne av små detaljer. Målet med sykkelen var å gi rytteren mest mulig for minst mulig penger. Dette er en sykkel som på papiret skal være god oppover, og kapabel til det meste nedover.
– Denne dempegaffelen er det nok flere som får retro-vibber av, hva er historien her?
– Her har jeg hentet inspirasjon fra min fars gamle Trek 9900 OCLV fra 1997. Den var gul på den ene siden og lilla på den andre, utstyrt med en gul SID gaffel med ganske like dekaler. Ett par raske søk på eBay, så var nye dekaler på vei. Dette er replika av Judy DH 1997-dekalene, som vel var forgjengeren av Boxxer gaffelen. Jeg liker litt oldschool, selv om sykkelen kanskje ikke er så oldschool.
– Bremsene er heller ikke noe vi ser mye av – hva kan du fortelle om dem?
– TRP (Tektro Race Products) er high-end delen av gamle Tektro, som kanskje ikke har det beste ryktet på seg. Jeg skulle ha noe som stopper, og da helst med fire stempler. Det er mye å velge i, men hvis de er gode nok for Aaron Gwin (to ganger vinner av utforverdenscupen red. anm), så er de bra nok for meg. Og polert stål er ganske vakkert. Oldschool er vel en rød tråd her.
– Hva er best med sykkelen?
– Man kan være svært ukritisk til hva som befinner seg under hjulene. Samtidig virker den svært leken og kvikk. Den klatrer bra og er enda bedre nedover. Den bratte setevinkelen gjør at man sitter sentrert og fint på vei opp. Styrevinkelen og god reach(rammelengde) gjør at den føles veldig trygg og stabil, selv for en som er 194 centimeter høy.
– Hva er ikke så bra med den?
– Finishen på selve ramma kunne vært bedre. Ramma har kun klarlakk, så alle småfeil synes.
– Hva slags sykling bruker du sykkelen mest til?
– Dette var tenkt som en nedoverorientert sykkel for både bikepark og sti med mulighet for å være uavhengig av heistransport opp de dagene Drammen Skisenter ikke holder åpent. Til nå har det vært mest tråkking for egen maskin på denne.
– Hva slags krankarmer har vi her?
– Både krankarmer og styre har jeg sandblåst og pusset ned. Det måtte jo matche ramma. Krankarmer er noe som med tiden uansett slites ned og blir stygt, derfor kunne jeg like godt gjøre det på forhånd.
– Hva har du gjort for å få så ryddig vaier og slange-oppsett fra styret?
– Ramma kommer med integrerte klemmer på styrerøret, som gjør det ganske ryddig. Det reduserer både støy og slitasje, pluss at noen runder med elektrikertape for å samle ting litt gjør det ett hakk mer ryddig.
Bendik Stephans - Privateer 161
Ramme: Privateer 161, size P4
Gaffel: RockShox Lyrik RC2 170 mm
Bakdemper: RockShox Super Deluxe Ultimate
Styrelager: Hope 1 1/8”-1.5”
Styre: RaceFace Turbine R Ø35 800 mm, 35 mm og 5 gr up, 8 gr back
Holker: DMR Deathgrip
Styrefremspring: DMR Defy 35 mm, 5mm rise
Setepinne: RockShox Reverb med BikeYoke DeHy for å slippe hydraulikken
Sete: Fabric Magic
Setepinneklemme: Hope med shims laget av ølboks (Aass Fatøl)
Skiftere: SRAM GX Eagle
Bakgir: SRAM GX Eagle
Krank: SRAM GX Eagle
Kassett: SRAM GX Eagle 12
Kjede: SRAM GX Eagle
Kjedefører: OneUp V2 med bashguard
Bremser: TRP Quadiem G-Spec
Hjul: Hunt Enduro Wide 29
Dekk: Maxxis DHR II 29 x 2.6 WT EXO 3C foran og bak
Pedaler: OneUp Composite
Vekt: Cirka 16,5 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.