PROFF I ITALIA: Ole Hem lever sykkeldrømmen som terrengsykkelproff i Italia på italiensk sykkel. Profflaget Squadra Wilier Force 7C MTB team har utstyrt sine ryttere med det ypperste av utstyr.
Lesetid: 4 minutter
Ole Hem skal de neste sesongene sykle for det italienske profflaget Squadra Wilier. Det tradisjonsrike italienske sykkelmerket Wilier Triestina satser stort på internasjonal maratonsykling med et eget profflag. Ole kommer til å sykle flest ritt på merkets karbonfulldemper 110 FX.
– Mye her er kanskje litt likt tidligere oppsett på Hard Rocx, men hva er nytt for deg?
– Det jeg merker størst forskjell på er hjulene, Miche hjulene er utrolig stive og lette som gjør mye for følelsen på sykkelen. Den føles veldig rask. Leonardi Factory kitet gjør også at giringen går en del raskere sammenliknet med standard SRAM giring, det var litt uvant i starten men veldig digg når jeg ble vant til det.
– Hva har du valgt selv, og hva har laget styrt av komponentvalg?
– Laget styrer alt, de fleste komponentene er lagets sponsorer. Jeg har valgt sete, bredde på styret og lengde på styrefremspringet.
– Ingen senkepinne? Er det noe du eventuelt kommer til å ettermontere?
– Ja jeg kommer til å sette på senkepinne til neste ritt som er Andalucia Bike Race. Jeg har brukt det de siste to-tre årene og det er mye bedre på alle måter. Rakk ikke få det på til første rittet men det gikk greit å kjøre uten også. Setepinnen er 27,2 mm i diameter så det begrenser mulighetene litt, men KS har senkepinner som passer.
– Ramme-størrelse?
– Jeg kjører med Large ramme. Jeg er egentlig midt mellom medium og large-ramme, men foretrekker å gå opp en størrelse. Da kan jeg kjøre med to centimeter kortere stem (80 mm), og får bedre egenskaper nedover.
– Kassetten fra Leonardi er spesiell, har den noen fordeler over XX1?
– Den har større spredning på girene. Det er ganske stor forskjell på ni tenner kontra ti tenner på det tyngste tannhjulet. Den er også noen gram lettere, men 15 gram har ikke så veldig mye å si.
– Hvor stort krankdrev bruker du med 9-er drev på kassetten bak? Bytter du dette ofte etter løyper gjennom en sesong?
– Jeg tipper jeg kommer til å kjøre 34-tenners drev på de fleste ritt, da har jeg gir i de bratte fjellene og på flatene. 34/9t blir omtrent det samme som 38/10t, og det er sjelden jeg har hatt behov for mer enn det. Det er mulig jeg setter på 38-tenners drev til Birken for moro skyld.
– Krankarmlengde på 175 mm vil kanskje noen si er mye for en på din høyde, er det bevisst?
– Jeg prøvde 172,5 mm armer på terrengsykkel en gang, men likte det ikke. Jeg har ikke noe svar på hvorfor, annet enn at det føltes som jeg fikk mindre moment å dra til med i bratte kneiker i terrenget.
– Bruker du bare én flaskeholder, eller monterer du to til maratonritt?
– Jeg har bare plass til en flaskeholder på fulldemperen, men jeg hadde kjørt med bare en flaskeholder uansett.
– Setehøyde fra krank til setet?
– 74,5 cm
– Høyde og vekt på deg selv?
– 178cm, 65kg
– Hvor mye sag har du i demperne?
– Kjører mellom 15 og 20% sag, pleier å ta utgangspunkt i 20% og så tilpasser jeg når jeg sykler på sti til jeg er fornøyd med følelsen.
– Har du fjernstyrt lås på gaffel og bakdemper?
– Ja, en hendel som låser begge samtidig. Tre trinn: Åpen, halv-åpen bakdemper, og låst.
– Hva er du mest fornøyd med på sykkelen?
– Det må være at jeg mest sannsynlig er den eneste i Norge med denne sykkelen! Veldig fornøyd med alt på sykkelen så langt.
Ole Hem - Wilier 110FX Squadra Wilier, spesial versjon
Alder: 26 år
Yrke: Proff maratonsyklist på Squadra Wilier
Andre sykler: Wilier Cento10 blandeveisracer, Wilier 110X halvdemper, Hard Rocx sykkelkross-sykkel.
Setepinne: Ritchey WCS Carbon Team Edition, 27,2 mm
Sete: Selle Italia SLR Team Edition
Setepinneklemme: Wilier 27,2 mm
Skifter: SRAM Eagle XX1
Bakgir: SRAM Eagle XX1, oppgradert med med Leonardi Factory-deler
Trinsehjul: Leonardi Factory Teflon Pulley
Wiretrekk: Leonardi Factory Pulley Max Speed
Cage: Leonardi Factory
Krank: SRAM XX1 Eagle DUB 175 mm
Kassett: Leonardi Factory General Lee 9-48t, 354 gram
Kjede: SRAM XX1 Eagle 12-delt
Bremser: Shimano XTR M9100
Skiver: Shimano RT-81, 160 mm foran og bak
Hjul: Miche K1 Carbon, 29 x 27 mm bredde, 1330 gram
Dekk: Vittoria Mezcal 29 x 2,25 TNT
Pedaler: Shimano XTR M9100
Flaskeholder: Elite Cannibal XC
Vekt: Ca 10 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.