Emil Hasund Eid hentet frem bjørnekreftene da han vant NM-gullet i maraton under Helterittet. Med på gull-rittet var hans lojale Hard Rocx Forza Volante rittfulldemper. Emils sykkel er bygget for å komme til mål, aller helst i front.
Som medlem av det suksessrike Swix-Hard Rocx-laget er Hasund Eid godt synlig i sin vanlige blå og oransje drakt, inspirert av Ford og Gulf-racings herjende mustanger på Le Mans-banen på slutten av 60-tallet. Sykkelen til Emil står selvfølgelig i stil, og vil bære fargene fremover nå som Emils drakt byttes ut med flaggdrakta som markerer hans status som norsk mester.
WATTMÅLING: Bak venstre krankarm gjemmer 4iiii-måleren seg. Den er en av målerne i Norge som samler mest watt i løpet av et norsk grusritt.
Emils sykkel er utstyrt med komplett 12-delt XTR girsystem fra Shimano. Den store 10-51-kassetten gir Hasund Eid nok girutvalg til både å rykke i bakkene og gampe fra på flatere gruspartier. Som de fleste andre rittsyklister velger Emil å bruke XTR-pedaler fra Shimano.
LANGE BEIN: Emil sykler med Pro-setet montert så langt bakpå som mulig.
XTR-kranken med 36-tenners drev er utstyrt med en wattmåler fra 4iiii. Resultatene til Emil, samt rykter fra skogen forteller om en wattmåler som ofte blir utsatt for ganske så høye verdier.
HØYRE-VENSTRE-FINTE: Emils Pro-styre er satt opp med demperlås på venstreside og senkepinnbryter på høyre side, over grispakene.
Selv om kanskje ikke løypa i Helterittet er en løype der det er mest å vinne på senkepinne, velger Hasund Eid å la denne være på også i dette rittet.
STRIPS: Under gummistrikken til Garmin-computeren har Emil med seg et par korte strips. Fine å ha hvis noe skulle ryke.
Både pinnen, styreoppsettet og setet er levert av Shimanos datterselskap Pro. Toppdempere fra Fox både foran og bak kan låses fra egnet spak på styret. Denne er montert under styret på venstre side, mens spaken til senkepinnen er montert over styret på høyre side.
KJEDEFIKS: På den andre siden av stemet har Emil en kjedelink.
Kloppa-syklisten Hasund Eid bruker kortreiste hjul fra Rojan Rundfahrt på Hadeland. Deres RR Gutua-hjulsett er for Emil satt sammen av XTR fornav og DT Swiss 350 baknav. Karbonfelgene har 27,4 mm innvendig bredde. Hjulene er oppgitt av Rojan Rundfahrt til å veie 1418 gram for paret med 350 nav foran og bak. XTR-navet til Emil er noen gram lettere slik at hjulsettet nok veier inn på ganske nøyaktig 1400 gram.
TOPPGAFFEL: Emil bruker Fox Float 32 SC Factory-gaffel med fjernstyrt lås. Dekkene er fra Vittoria. 2,25-tommer brede både foran og bak.
Emil Hasund Eids Hard Rocx Forza Volante LTD
NORGESMESTER: Emil Hasund Eid har vunnet mange store ritt de siste årene, men NM-gullet var likevel kjærkomment.
Dekk: Vittoria Mezcal TLR G2 2.25 (foran), Vittoria Mezcal TNT 2.25 (bak)
Pedaler: Shimano XTR
Vekt: 10,99kg
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.