DRØMMESYKKELEN Christian Bode har bygd en sykkel så spesiell at han nå er venn med rammebyggeren.
Lesetid: 3 minutter
– Planen om å bygge en sykkel med rom for 5-tommer dekk kom omtrent samtidig med oppstarten av Kindernay. Rammebyggeren Daniel («Wheeldan», red.anm.) har vært på besøk her i Norge, vi er venner nå på grunn av dette prosjektet. Han har svettet mye med denne. Vi startet med dekkene, forteller Christian Bode.
Dekkene på Christians fatbike i titan, er hele fem tommer brede. Det byr på flere utfordringer – som de færreste masseproduserte rammer takler. Løsningen ble da å henvende seg til det tyske merket Wheeldan, som utelukkende produserer custom-sykler i titan. Christian har vært tungt involvert, og fått diktere det meste på sykkelen.
– Geometrien er inspirert av Pole Taiga og Santa Cruz Hightower. En slags mellomting. Lang sykkel, forholdsvis sti-orientert. Jeg bruker den til enduro-trening. Den er litt lang, litt problemer med å få opp forhjulet. Men for meg er det bedre, for da slipper jeg så mye følelsen av å gå over styret.
– Hvor lang tid tok det fra første kontakt?
– Det har tatt nesten to år, hvor tiden har gått med til å velge både geometri og komponenter, og byggingen.
– Hva brukes den mest til?
– Jeg bruker den til alt mulig. Nå står den i tyngste versjon. For vinteren setter jeg den opp med stiv gaffel, da blir den litt lettere. Dempegaffelen er også ombygd fra 120 til 140mm. Jeg sykler både grus, sti, skiløyper, i Nittedal. Hele motivasjonen for prosjektet var å kunne sykle til Gørjahytta og spise vafler.
– Hva er det beste med sykkelen?
– Alt, egentlig. Denne sykkelen er bygget uten kompromisser.
– Hva må man regne med for et slikt rammesett?
– Cirka 30 000 kroner. Og da får man full skreddersøm. Det å ha to slike ovnrør som strekker seg i hele sykkelens lengde var for eksempel mitt ønske. – Var det dekklaring som var bakgrunn for valget av Kindernay-gir?
– Joda, det. Jeg får bedre klaring mot kjedet med Kindernay. Med Eagle-drivverk kommer det litt subbing på de letteste girene. Men det var like mye en faktor at Kindernay er spennende. Jeg jobber ikke så langt unna Kindernay-lokalene, og det gjorde ekstra enkelt å velge. Jeg har ingen erfaring med Kindernay, men jeg har forandret litt – jeg har byttet om på girhendlene. Det var veldig enkelt, det var bare å snu en av delene på baknavet.
– Og så ser jeg at det er justerbar kjedestagslengde?
– Ja, det er på grunn av at man kan åpne setestaget på den ene siden og kjøre beltedrift, da får man behov for å stramme beltet. Slik er det egentlig med Kindernay også. Kjedestrammeren som er på nå, er bare for å ta opp slakk i kjedet på grunn av ovalt framdrev.
– Du har forskjellig styrelager oppe og nede, hva er grunnen til det?
– Øvre styrelager er fra Intend BC, og det er spesielt på den måten at det øker stivheten sammenlignet med et vanlig styrelager.
– Så det blir beltedrift på denne?
– Ja, jeg blir nok den første som bruker Kindernay med deler designet for beltedrift.
Christian Bodes Wheeldan
Alder: født 1966 | Yrke: IT-spesialist / konsulent
Andre sykler: Sandman Hoggar, Giant Anthem, Votec V.FR.
Ramme: Wheeldan, Berlin Custom design
Gaffel: Manitou Mastodon Pro Ext 140mm
Styrelager: Intend-BC Stiffmaster / Cane Creek 110
Styre: Renthal Fatbar Carbon 35.0 x 800 mm, 30 mm oppoverbøy
Holker: Absolute Black MTB Silikon Dual Density Enduro
Fremspring: Intend-DC Grace EN
Setepinne: Magura Vyron 150mm 30.9mm
Sete: Selle Italia SLR Boost kit Carbonio
Setepinneklemme: Tune Schraubwürger
Skifter: Kindernay
Bakgir: Kindernay XIV
Krank: Race Face Next R 175mm
Kassett: Kindernay XIV
Kjede: SRAM Eagle XX1 gold
Bremser: Trickstuff Piccola
Skiver: Trickstuff Dächle HD 180 mm fram, Kindernay 170 mm bak
Hjul: Kuroshiro Enso 6105 Advanced eller Nextie Xiphias 26x105mm
Dekk: Maxxis Minion 26 x 4.8" eller Vee Snowshoe 2XL 26 x 5.05" slangeløs Tune One Shot Sealant
Pedaler: Magped Enduro
Vekt: 15.5 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.