De to brukte nesten hele dagen kun avbrutt av to pauser på å sykle variasjoner av stien Den Ravinde.
En så lang dag gir mye påkjenning både på syklist og sykkel. Henrik Ulleland syklet på en grovt oppsatt Commencal stisykkel.
– Jeg kjører sykkelen relativt mykt satt opp, med ganske rask retur. Jeg liker at sykkelen kjennes presis. Lyriken jeg kjører med det nyeste luftstempelet fra RockShox holder seg godt i vandringen uten å ha masse tokens i. Jeg pleide å kjøre tre tokens for mer følsomhet i begynnelsen av vandringen, men så har jeg sett at proffene har begynt å gå litt bort fra dette, så nå tester jeg det samme. Lyrik er den beste gaffelen på markedet etter min mening, sier Ulleland.
– Hva med bakdemperen?
– Den har jeg oppgradert med et MegNeg-kammer. Denne modifiseringen gjør at bakdemperen får litt større negativ-kammer, og initieres lettere. Enkelt fortalt så gir den litt mer følelse av å sykle med en stålfjær-demper, uten den ekstra vekten.
Ulleland forteller også at han tar service på demperne minst én gang i måneden med bytte av olje og pakninger for å holde demperne i god stand. Sykkelen klokker inn på solide 16,8 kilo, og er skodd med solide utfordekk fra Maxxis, og noe overraskende; slanger.
– Jeg har ingenting i mot å kjøre tubeless. Men felgene jeg kjører tålte bare én uke med dekkinnlegg og slangeløst oppsett før de var så ødelagte at de ikke holdt dekket på plass lenger. Så nå har jeg kjørt slange siden, og bare hatt én punktering hele sesongen. Jeg har ca 20-22 psi foran og 24-25 psi bak, og måler selvfølgelig trykket med tommelen.
– Opplevde du noen problemer underveis på Nesbyen?
– Ingenting. Men jeg gjorde service på dempere og hjul og bremser dagen før. Det er en arbeidshest.
– Hvilke andre detaljer vil du trekke fram?
– Jeg har byttet ut det originale styret med et Reverse Nico Vink-styre, som er ganske flatt og har lite backsweep. Jeg mener at mye backsweep gir dårligere sykkelteknikk. Mer backsweep gjør gjerne at albuene tvinges ned og bak, og det synes jeg ikke er ideelt når man skal være i angrepsposisjon, sier Ulleland.
Henrik Ullelands Commencal Meta
Ramme: Commencal Meta AM 29 Team 2020 størrelse medium
Gaffel: Rock Shox Lyrik Ultimate Ferrari
69 psi, ingen tokens, Rebound: 7 klikk fra helt åpen, Compression: HS: Helt åpen, LS: to klikk fra helt åpen.
Bakdemper: Rock Shox Super Deluxe Ultimate Megneg
235 psi, ingen tokens i noen av kamrene, to klikk fra helt åpen rebound, helt åpen compression medium tune.
Styrelager: Originalt levert med sykkelen
Styre: Reverse Nico Vink Alu 31.8, 35 mm rise, kappet til 770+10 mm med holker, 5 mm spacer under stem.
Holker: Commencal Alpha
Styrefremspring: Commencal Alpha 40 mm
Setepinne: OneUp dropper 180 mm
Sete: Fabric
Setepinneklemme: Commencal Alpha
Skiftere: SRAM GX eagle
Bakgir: SRAM GX eagle
Fremgir: -
Krank: SRAM GX eagle
Kassett: SRAMGX eagle
Kjede: SRAM GX eagle
Kjedefører: OneUp
Bremser: SRAM Code R
Hjul: Spank Oozy 350/359
Dekk: Maxxis Assegai 2.5 DH- casing front 22 psi, Maxxis Aggressor 2.5 DD-casing bak 25 psi.
Pedaler: DMR Vault Brendog
Vekt: cirka 16,8 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.