Det ble ikke akkurat den rittsesongen Erik Hægstad hadde ventet seg. Men fjorårets stjerneskudd i rundbane har sykkelen klar når de første rittene går i høst - en Scott Spark rittfulldemper.
På nyåret fikk han kyssesyken, og har dermed måttet brukt sesongen så langt på å skyndte seg sakte tilbake til god form.
Selv om rittsesongen ikke blir helt som noen hadde forventet, har Erik sykkelen klar. Når Terrengsykkel møtte Hægstad ved Olympiatoppen i Oslo, var det et stort glis vi fikk når han ble spurt om han gledet seg til å få startnummer på den igjen.
– Først av alt Erik – disse hjulene har vi ikke sett før?
– Det er et merke fra Nederland. De er nok mest kjent for landeveishjul men ønsker å satse mer på terreng også. Jeg fikk testet dem litt på en samling i desember, og er veldig fornøyd. De er stive og veier kun 1380 gram. Nå holder på å utvikle et nytt hjulsett som jeg har fått være med å påvirke. Det blir veldig spennende å få teste ut.
STRØKENT: Styret er klistra ned mot overrøret på ramma. På toppen av det spesielle styret fra Syncros sitter et pent integrert feste til Erik sin Garmin sykkelcomputer.
– Hvordan gikk du fram når du bygde sykkelen?
– Jeg tok utgangspunkt i et ramme-kit av SL-modellen, som er den letteste karbonvarianten av denne sykkelen. Så bygde jeg den opp med deler fra sponsorer, så her er det både Fox, Shimano, KS, Scope og Ceramicspeed for det meste.
ALLROUNDER: Erik Hægstad er Maxxis test pilot, og har brukt Rekon Race dekket til nær sagt all sykling utenom turene med gjørme.WATT SPART: Oppgraderingen fra Ceramic Speed skal gi mindre friksjon og spare Erik for dyrebare watt.
– Senkepinner har jo for lengst blitt trendy i rundbane. Men du har altså gått for en variant med «bare» 65 millimeter vandring?
– Ja, og det gir meg mer enn nok til rundbane. Da slipper jeg å sette setet så langt ned. Man skal jo opp igjen også. Mange tenker sikkert ikke over det, men det blir mye knebøyer i løpet av et ritt. For meg er det sånn at hvis jeg setter setet for langt ned, så forsvinner det helt for meg. Jeg liker å ha det mellom låra for å støtte opp balansen på sykkelen. Jeg har testa pinner med lenger vandring på trening, men til ritt er dette plenty.
XTR: Erik kjører 12-delt XTR-gruppe på rittsykkelen
– Hva med dempere, er du en petimeter-type, eller set and forget når det kommer til utstyr ?
– Jeg er ikke superprippen på det. Jeg eksperimenterer litt med volumspacere og lufttrykk, men det er ikke noe jeg har brukt masse tid på. Mange endrer dempertrykk fra løype til løype, jeg fant et som passer og kjører med det til alt. Så har landet på to volumspacere i gaffelen.
GRAM SPART: Stepcast-gaffelen fra Fox har bokstavelig talt nedskjæringer på vekta, i form av smale ytterbein.
– Hva med dekk?
– Det er Rekon Race i 2,35 tommer bredde jeg har satt på nå. Jeg kjørte 2,25 varianten i hele sesongen i fjor, med unntak av Fiskum hvor det var gjørmete. Og utenom gjørme, så funker dette dekket veldig bra til det meste. Det triller godt og har gode sideknaster. Det holder for meg.
HER OGSÅ: Det er ikke bare bakgiret som har fått keramisk behandling. Inne i krankhuset har Erik keramiske kranklager.
– Hva er du mest fornøyd med på sykkelen?
– Det er vanskelig å si på en sykkel med så mye fine komponenter. Men om jeg skal trekke fram noe er nok Shimano-gruppa et høydepunkt. Den er spesielt god under hard belastning og når det er maks trøkk i pedalene.
TESTER: Erik har fått spons med nederlandske hjul. Disse felgene har 25 millimeter innvendig bredde.
– Så har du modda bakgiret litt ser jeg, og det er noen Ceramic-speedlogoer her? Keramiske lager rund baut?
– Jepp, jeg har montert ny cage selv. Ceramicspeed har gode instruksjonsvideoer på nett.
– Det er jo det. Det er jo marginer. Og dem vil jeg hente fram.
AKKURAT NOK: Setepinnen fra KS kan justeres akkurat langt nok ned til at Erik får bedre kontroll i utforkjøringene.
– Hvor mye koster det?
– Det er jeg ikke sikker på, men det er kostbart. Men kranklageret jeg har her har 6 års garanti. Du får jo kjøpt mange kranklager for prisen av det ene, men til gjengjeld holder det mye lenger og mindre motstand. Men skal man først gjøre en oppgradering med Ceramicspeed, anbefaler jeg å ta kranklager og hjullager.
TRAVER: Kanskje ikke så eksotisk, men XTR-pedalene gjør jobben for Erik.KONTROLLPANEL: På venstre side av styret har Erik både kontroll på senkepinnen, og Scott sitt velkjente Twinloc-system. Med én hendel kan han kontrollere dempervandringen til klatringer og sprinter.
– Denne skjønnheten regner jeg med kun blir brukt i konkurranse? – Den var jo ment til det, men når sesongen ble sånn, blir det bare denne sykkelen jeg har. Treningssykkelen har jeg solgt, så kort som sesongen blir. Får jo ikke sykla noe før august uansett på grunn av en operasjon jeg tok i begynnelsen av april.
Spesifikasjoner
Ramme: Scott Spark RC Carbon (størrelse large)
Gaffel: Fox 32 Stepcast Float Factory 2021 med Kashima-coating og FIT4-demper
Bakdemper: Fox Nude Evol Trunnion Kashima
Lockout: Scott TwinLock Suspension System
Styrelager: Syncros Pro Drop In
Styre: Syncros Fraser iC SL Carbon / 740 / -17º / 100 mm (Med Garmin feste)
Holker: Syncros silicone holker
Styrefremspring: ---
Setepinne: KS Lev Ci 31,6 - 410 / 65 mm drop / 414 gram
Sete: Pro Stealth Carbon 152 mm
Setepinneklemme: Scott
Skiftere: Shimano XTR M9100, 12-delt
Bakgir: Shimano XTR M9100, custom med Ceramicspeed OSPW
Fremgir: ---
Krank: Shimano XTR M9120 Hollowtech II / 175 mm / 168 mm Q-factor (36T drev)
(Tubolight dekkinnlegg bak, Syncros guffe, ca 20/22 psi foran – 23/25 psi bak, avhengig av løype)
Pedaler: Shimano XTR M9100
Flaskeholder: Syncros Cuope Cage 2.0 black/white
Vekt: 10 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.