LANG OG SLAK: Lange og slake sykler er i vinden, men Espen Solvangs Marino Hepburn tar denne trenden til ytterpunktet. Foto: Marius Rua
Lesetid: 4 minutter
– Hva har vi egentlig her, Espen?
– Jeg ble aldri helt venn med min Canyon Spectral. Jeg ville ha ny sykkel, men gjenbruke det meste av utstyret. Det er vanskelig med bransjens stadig skiftende standarder. Jeg hadde noen kriterier: 27,5-tommer hjul, singlepivot, stål, moderne geometri og 12x142 aksling. Kom over Marino Alegre Del Aguila (Marino Bike) fra Peru for noen år siden i en artikkel i Singletrack magazine. Jeg kontaktet han høsten 2018 og bestilte en ramme fra han i 4130 stål.
– Du skriver custom – hva ligger i det?
– Alle mål, vinkler og detaljer er selvvalgt. Jeg brukte mye tid på å sammenligne geometri skjemaer og tegne bilder. Jeg sendte over mål og forslag til Marino, han plottet det inn i CAD (tegneprogram, red.anm.) og sendte tegninger tilbake. Jeg var gjennom utallige utkast før jeg til slutt sa meg fornøyd. Den største utfordringen er å bestemme når du skal stoppe. Prosessen rundt er såpass gøy at jeg ikke ser bort i fra at det blir en matchende halvdemper på et senere tidspunkt.
– Hva har stål gående for seg på en fulldemper?
– Stål er stillere en aluminiumsrammer, og overfører vibrasjoner på en annen måte. Stål gir mindre karbonavtrykk i produksjon enn karbon og alu, er evig resirkulerbart og forholdsvis enkelt å reparere. Det er fullt mulig å bygge en stålsykkel til en akseptabel vekt. Estetikken er selvfølgelig også viktig. Det er noe med tynne stål rør som bare ser så rett ut, og har noe tidløst over seg.
– Hva kan du fortelle om bakdemperen?
– Den utgjorde godt over halvparten av budsjettet på prosjektet. Håndlagd i Italia av folk med lang historie innen motorsport. Den kan bygges om til egne preferanser og formål, og har også en hendig låsebryter. Chris Porter fra Mojo Rising har bygd den opp for meg for å matche demperopphenget. Jeg har ennå ikke dykket ned i innstillingene, men jeg kan allerede nå si at Porter virkelig kan sitt fag. Han hadde også en del tips å komme med angående valg av størrelse på fremdrev for å få det aller beste ut av sykkelen og denne typen oppheng. Jeg har virkelig følt jeg har fått valuta for pengene.
– Hva er sykkelen best på?
– Definitivt fart og stabilitet nedover. Slak styrevinkel og mye plass til å bevege seg rundt gir god kontroll uten at den føles nervøs eller utrygg. Det er fascinerende hva et par grader mindre styrevinkel og noen cm lengre ramme kan gjøre med selvtilliten og progresjon til en rytter.
– Hva er ulempene med å ha en så lang sykkel?
– Det krever litt tilvenning i trange svinger. Den er også formstor. Å frakte den på sykkelstativ på bil kan være en utfordring på grunn av akselavstanden. Her er det et hull i markedet hvis det er en gründer der ute.
– For de som måtte lese dette og synes at den virker i det lengste laget – hvilke andre «lange» sykler har du vurdert som ikke er så ekstreme?
– Transition, Whyte, Pole og Bird var alle merker jeg så på før denne, og skulle jeg hatt en mer allsidig sykkel hadde det nok blitt en av dem. Slik geometri er ikke for alle, men har du mulighet til å dra på en demo dag eller låne en, så anbefaler jeg å prøve, spesielt hvis du er lengre enn gjennomsnittet.
– Hva gjør at singlepivot stod høyt på ønskelista i 2019 blant et utall mer moderne og avanserte demperoppheng?
– Enkelheten. Fulldempere er notorisk vedlikeholdskrevende, og alt som får ned tid på verkstedet er velkomment i et hektisk hverdagsliv. Her er det to kulelager og tre bolter som kan slå seg vrang, alt vanlig jernvare som jeg kan kjøpe lokalt og slipper å lete opp på nett. Så langt har jeg ikke funnet noe negativt. Jeg tror mange av mytene rundt singlepivot er sterkt overdrevet, rett satt opp ser det ut til å fungere helt utmerket.
Espen Solvangs Marino Hepburn
Ramme: Marino 27.5 160 mm Hepburn
Gaffel: Rockshox Pike DebonAir 160 mm
Bakdemper: EXT Storia Lok
Styrelager: Hope Tech
Styre: Spank Vibrocore 800 mm
Holker: DMR Deathgrip
Fremspring: Dartmoor Shorty 32 mm
Setepinne: Bike Yoke Revive 160 mm
Sete: Charge Spoon
Setepinneklemme: Marino
Skifter: SRAM GX
Bakgir: SRAM GX
Krank: SRAM GX1400
Kassett: SRAM 10-42 11-delt
Kjede: SRAM XO1
Bremser: SRAM Guide R
Skiver: Galfer flytende 203/180 mm
Hjul: Hope Tech 35W
Dekk: Maxxis Minion DHF 2.35/Schwalbe Procore
Pedaler: Sixpack Menace
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.