Fjorårets vinner av Terrengsykkelrittet og flere andre maratonritt, Henrik Hollingsæter Kippernes håper å ta steget opp i verdenseliten med Trek-sykkel i år.
Henrik Hollingsæter Kippernes (24) skal i år sykle på Trek-sykler. Den driftige unge mannen fra Fræna i Møre og Romsdal, men bosatt i Trondheim, har store planer for satsingen i årets sesong. Selv om han sykler for klubben sin har han fått satt sammen en sponsorpakke som gjør det mulig for ham å sykle på tilnærmet fulltid. Noen ekstrainntekter får han med jobbing som trener og med vikariat i en barnehage på høsten og på vinteren. Da Terrengsykkel møtte Henrik hadde han invitert seg ned til undertegnede Terrengsykkelredaktør, som for tiden er bosatt i Barcelona.
ANPUSTEN: Mindre enn 2 minutter etter målgang på Montjuic midt i Barcelona huket Henrik seg ned uten å få krampe.
I løpet av en drøy uke i Katalonias hovedstad har Henrik frest rundt på Barcelonas rike nett av tørre stier, samt kjørt intervall-økter og rolige langturer på veien. Alt har han gjort på den samme sykkelen, med nøyaktig samme oppsett.
Søndag deltok han også på Katalansk cup i rundbane. I et internasjonalt ritt i Barcelona med mye av den spanske eliten, og flere internasjonale stjerner på plass fikk maratoneksperten sin sesongdebut i et trangt og hektisk rundbaneritt. Med tomt depot og eventuelle reservedeler en flytur unna fikk det bare bære eller briste.
KLINGA: Henrik bytta ut 36-klinga med 34-tenners tannhjul dagen før cuprittet i Barcelona.
– Det gikk hardt i starten, ja, kunne Henrik si etter rittet. 539 watt i snitt de første seks minuttene sier litt om farten til feltet.
Starten opp en asfaltklatring var ikke på mange hundre meter før hele feltet måtte inn i en real, bratt stiklatring. Løypa bød på få muligheter til forbikjøringer. Underlaget var fin skogbunn med få tekniske vanskeligheter utover krappe svinger og bratte kneiker både opp og ned.
– Det var egentlig bare på førsterunden det var litt kø. Resten av rittet gikk greit. Jeg er godt fornøyd, kunne unge Kippernes fortelle.
Den regjerende verdensmesteren Julien Absalon var selvfølgelig storfavoritt til å vinne det prestisjetunge rittet med UCI-kategori C2. Men et teknisk problem på den siste runden gjorde at Absalon ble frakjørt av den lokale stjernen Carlos Coloma.
Henrik Hollingsæter Kippernes kjempet seg gjennom de 5 rundene i den 6,2 kilometer lange traseen og kunne se seg fornøyd med en ganske så solid 23. plass i sesongstarten. Og det helt uten noe tilpasset opplading.
Henrik har et håp om å sykle EM i maraton i tyske Singen senere i vår. I fjor kom han på en 19. plass i EM i Irland.
STEMMER: Bontragers karbonstem, XXX-lite ser flott ut. 100millimeters lengde er passe for Henrik.
Sykkelen Henrik H. Kippernes vil i år sykle med en Trek Superfly 9.9 Project one i de minst tekniske rittene, mens han har en Superfly FS fulldemper til de rittene der det kan lønne seg. Halvdemperen Superfly SL 9.9 er spesialtilpasset Henriks ønsker gjennom Treks Project One program. Her kan alle spesialkomponere sin egen sykkel både når det kommer til farger og utstyr. Henrik har gått for en glinsende grå metallic lakk, Pearl Carbon i Trek-terminologi.
Superfly 9.9 Project One Vekt: 9,27 kilo med pedaler og to flaskeholdere. Ramme: Superfly SL OCLV carbon – 17,5 tommer Gaffel: Fox Float 32 FIT CTD G2-geometri Stem: Bontrager XXX karbon, 100 millimeter lang Styre: Bontrager XXX karbon 690 millimeter bredt Holker: ESI Chunky Bremser: Shimano XTR – 160/160mm skiver med centrelock skiver med kjølefinner Girsystem: SRAM XX1 - spaker Krank: SRAM XX1 – sykkelen kom med 36 tenners tannhjul. 34 tenner ble montert til Copa Catalana-rittet i Barcelona. Kranken har X9-venstrearm med Stages effektmåler Kassett: SRAM XX1 10-42 Hjul: Bontrager XXX aluminium 29 Dekk: Bontrager XR1 Team Issue 2,2 Setepinne: Bontrager XXX karbon 27,2mm - 75,5 cm setehøyde Sete: Bontrager Evoke RXL carbon Flaskeholdere: King Cage titan Computer: Garmin Edge 800 Pedaler: Shimano XTR
BRATT: Henrik har bremsehendlene montert ganske bratt ned fra styret. XTR-bremser ble valgt selv om girene er fra SRAM.
PASSE BREDT: Bontrager-styret er 690 mm bredt.
EFFEKTMÅLING: Henrik bruker watt-måling i treningsarbeidet og har en X9-arm med Stages-måler på terrengsykkelen.
FOR EVIG: King Cage titan-flaskeholder er et velkjent produkt blant proffer og amatører.
SLANK: Trek har bygget inn mye komfort i Superfly SL. Lang, slank setepinne hjelper også. Henrik er 178 høy og sitter på 75,5 cm.
GAFFEL OG DEKK: Fox Float FIT-gaffel med G2-geometri og Bontrager XR1 team issue-dekk. Dekkene har blitt brukt til alt gjennom en ukes trening i Spania.
BLING: XXX-hjulene til Bontrager har blanke nav med fin summelyd. Skivene er XTR med ekstra kjølevinger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.