Brasilianske Henrique Avancini tok endelig sin første verdenscupseier i rundbane i Nove Mesto, søndag. Den populære brasilianeren sykler på en spesiallakkert Cannondale Scalpel. Vi har tatt en grundig titt på den spurtvinnende rittfulldemperen.
CANNONDALE 1 OG 2: Henrique Avancini og Maxime Marotte kjempet begge om seierne i Nove Mesto sist uke. Her med Nino Schurter på hjul.
Lesetid: 3 minutter
Cannondale lanserte den nye versjonen av sin rittfulldemper Scalpel foran årets sesong. Rittsykklelen som har vært på markedet i en eller annen form siden 1999 har hentet hjem mang en internasjonal seier i rundbaneløyper verden over. Henrique Avancini på sin side har tidligere vunnet tre verdenscupritt i kortbanesprint og VM-gull i terrengsykkelmaraton i 2018.
Danske Simon Andreassen vant ukas første rundbaneritt på torsdag på sin Specialized Epic S-works. Henrique Avancini vant både fredagens kortbaneritt og søndagens rundbaneritt på sin trofaste Cannondale Scalpel HM. Neste helg er det VM i Østterike og Avancini er en av de største favorittene til å hindre Nino Schurter fra å vinne sitt 6. VM-gull på rad.
Avancini er en av Brasils aller mest populære idrettsutøvere og mottok prisen Årets beste utøver fra den brasilianske OL-komiteen etter VM-seieren i 2018. 31-åringen har egenhendig løftet terrengsykkelsportens popularitet til nye høyder i Sør-Amerikas største land.
Nye Cannondale Scalpel finnes også i en mer stivennlig utgave med 120 mm vandring foran og bak, Scalpel SE. Vi har testet den.
I verdenscuprittene i Nove Mesto i Tsjekkia syklet Avancini som vanlig på sin fulldempede Cannondale Scalpel HM 2021.
Avancini som er 175 cm høy og veier 67 kilo sykler på en Scalpel i størrelse medium. Sykkelen hans er lakkert i de brasilianske fargene, for å markere at Avancini er regjerende brasiliansk mester i rundbane.
Sykkelen er satt opp med det beste utstyret som Cannondale Factory Racing teams sponsorer har å by på.
Rammen er selvfølgelig en nye superlett Scalpel-ramme i karbon og med fleksible partier på kjedestagene som fungerer som kjedestagsledd. Gaffelen, den unike Lefty Ocho-gaffelen med kun ett bein er for Avancini satt opp 100 psi i luftfjæra og hele fire tokens for å øke progressiviteten.
I følge Pinkbike, sykler Avancini med gaffelen uten noe ekstra kompresjonsdemping, men med retur-knotten skrudd til 10 knepp fra maks motstand.
Bakdemperen, en Fox Float Factory DPS med fjernstyrt lockout, er satt opp med 145 psi og 7 klikk fra helt treig retur. Bakdemperen skal være custom-tunet for Avancini.
Cannondale Factory Racing er sponset av Shimano og Avancinis sykkel er følgelig satt opp med Shimanos råflotte XTR-gruppe. Interessant nok bruker Avancini Shimanos alternativ med 10-45-kassett i stedet for den mer vanlige 10-51-kassetten. Den mer kompakte kassetten kombinerer råsterke Avancini med en 175 mm krank påmontert en gigantisk 38-tenners skive.
Både pedaler og bremser er selvfølgelig også fra Shimanos toppnivå, XTR.
Luksusmerket Enve er også en av lagets sponsorer. Avancini bruker Enve sine M525 rittfelger med eget Lefty 60 nav i front og et DT Swiss 240 nav bak.
Enve leverer også styre og stem til Cannondale-gutta. Avancini kjører med karbonstyret kappet til 735 mm bredde og med Enves karbonstem på 80 mm lengde.
Avancini bruker en Bikeyoke Divine SL senkepinne, med logoen fjernet. På offisielle spekklister står det at Avancini bruker en Cannondale dropper, noe som ikke stemmer. På grunn av låsebryteren til demperne har Avancini spaken til senkepinnen montert på styrets høyreside.
Låsebryteren til demperne låser av både gaffel og bakdemper helt når Avancini ønsker det, som på oppløpet da han spurtslo Nino Schurter og Milan Vader om seieren i Nove Mesto.
Avancini sykler med Schwalbe Racing Ray-dekk både foran og bak, i 2,25-tommers bredde. Racing Ray er egentlig et fordekk, men Avancini liker tydeligvis egenskapene dette dekket gir også som bakdekk.
I følge Pinkbike sykler Avancini med 19 psi i bakdekket og 18 i fordekket.
Holker og sete på Henrique Avancinis sykkel er levert av Prologo. Setet er et Dimension NDR-sete med Nack karbonskinner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.