La oss snakke om hockeysveis, eller det som på engelsk kalles en «mullet». Hårfrisyren som hadde sin storhetstid rundt 80-tallet, hadde også det klingende tilnavnet «buisness in the front, party in the back». Det samme sies om en trend som gradvis har slått rot i terrengsykling, nemlig å bruke 29-tommer hjul foran, og 27,5 tommer hjul bak. De to hjulstørrelsene har sine fordeler og ulemper. Der de store hjulene gjerne er mer stabile og ruller bedre over hindringer, har de mindre hjulene lettere for å endre retning, og føles mer lekne.
Selv om det først og fremst er utforsyklistene som har omfavnet konseptet, har også enduro- og stisyklister oppdaget at man kan få i både pose og sekk. Eller kan man det? Ida R. Nærum bestemte seg for å prøve da hun bygde sin Orange Five.
– Hvorfor valgte du å gå for en såkalt «mullet»
- Løsning?
– Jeg ønsket en lengre og mer stabil sykkel. Jeg prøvde flere 29’ere, men opplevde dem som litt trauste. Fordi Orange Five er en sti-modell har den en nettere ramme og mindre vandring en de verste endurosyklene, det matcher bedre med min kroppsstørrelse. Ved å sette på stort framhjul ble den en grad slakere og mer stabil nedover. Større framhjul ruller bedre over ting. Kombinasjonen 27,5/29 passer meg perfekt. Jeg ønsker ikke en dødsstabil sykkel, men heller ikke en spretten og ustyrlig sykkel. Nå får jeg mye av stabiliteten en 29 har og mye av smidigheten en 27,5 har. I tillegg kan jeg gå lengre bak på sykkelen uten at bakhjulet kommer farlig nære rumpa. Så langt bak skal en jo uansett ikke, men jeg har det med å havne litt bakpå.
– Hvorfor akkurat Orange?
– Etter å ha sett på mange sykler var det hos Orange jeg fant sykkelen som passet best med ønskene mine. Forhandleren var svært hjelpsom og valget falt på en Five med en plan om å bytte framhjul og gaffel. Jeg liker at sykkelen kommer fra en litt mindre produsent og at de er designet med fokus på funksjon fremfor estetikk.
– Jeg har ikke prøvd forskjellige hjulstørrelser før, men jeg prøvde Five´n som ren 27,5 og som mullet. Det var ganske tydelig for meg at jeg likte sykkelen best som mullet.
Sykkelen er mer stabil og jeg har mer selvtillit. Jeg sykler litt fortere, men føler det likevel er mer kontrollert.Fordi sykkelen er litt lengere har jeg litt mer spillerom og det skal mer til før jeg kommer i ubalanse.
– Har et slikt oppsett med forskjellig hjulstørrelse noen svakheter?
– Sykkelen er ikke bygget for å ha et stort framhjul, den er derfor litt høyere foran enn det som er meningen. Det merkes i klatringer, men den fungerer fortsatt fint oppover. Det er jo nedover som er gøy, så jeg ofrer gjerne litt klatreegenskaper hvis jeg får igjen for det.
– Det er vanskelig å peke ut én ting, for det er jo kombinasjonen som gir den gode følelsen. Jeg liker at rammen har så få lager, det er enkelt og økonomisk. Og så har jeg byttet setepinnehendelen til en Wolftooth Light Action. En liten, men merkbar detalj.
– Hva kunne du tenkt deg å endre?
– Jeg er veldig fornøyd med sykkelen slik den er nå og tenker å heller fokusere på å oppgradere egne ferdigheter. Nå vil jeg heller bruke penger på å reise steder det er gøy å bruke sykkelen. Jeg tillater meg likevel å drømme litt om et solid, men lett hjulsett.
– Hva brukes sykkelen mest til?
– Jeg liker aller best heisbasert/shuttle-basert sykling. Dette gjør jeg så ofte jeg har mulighet, men siden ukene har flest hverdager blir det mest sykling i nærområdet. Da er det stort sett å tråkke seg rolig opp til toppen av en sti for så sykle ned igjen. Det er heldigvis mye bra og variert sykling rett utenfor døren der jeg bor. Jeg sykler også litt enduroritt når det er sesong for det.
– Pleier du å bytte mellom flate pedaler og klikkpedaler?
– Jeg fikk et par klikkpedaler med min første sykkel, men jeg har hele tiden sverget til flats. Da jeg kom over et par klikksko til en hundrings tok jeg det som et tegn på at tiden var inne for å gi klikkpedalene en sjangs. Det er ikke tvil om at det er store fordeler med klikk når det skal sykles fort i ulent terreng. Jeg kommer nok ikke til å sykle ritt med flats igjen, men holder meg til flats utenom sesongen. De kule sykler med flats, er det ikke sånn?
Ida Rydland Nærum
Navn: Alder: 35
Yrke: Friluftslivveileder
Andre sykler: Fuji cross 1.7 W. Diamant Mammut F4
Ramme: Orange Five 2019, størrelse small
Gaffel: Fox Factory 36 Float 150 mm 29" (senket til 140mm vandring)
Bakdemper: Fox Float DPX2 Factory 210x55
Styrelager: Hope 49mm
Styre: Burgtec Ridewide Carbon M35 780mm
Holker: Bartender pro -Greg Minnaar Signature Edition
Fremspring: Burgtec Enduro MK2 50mm
Setepinne: Fox Factory Transfer 150 mm Kashima
Sete: SDG Radar Strange Edition
Setepinneklemme: Hope
Skifter: SRAM GX Eagle 12
Bakgir: SRAM XO1 Eagle 12
Krank: SRAM GXP/ SRAM Descendant Carbon Eagle 32T
Kassett: SRAM XG-1275 10-50T
Kjede: SRAM GX Eagle
Bremser: Hope Tech 3 E4
Skiver: Hope Tech Floating 180/203 mm
Hjul: Foran: Raceface ARC 30 Offset felg + Hope Pro 4 nav, Bak: Stans Flow Mk3 felg + Hope Pro 4 nav
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.